| کد خبر: 168491 |

◄ پاسخ به برخی دیگر از ابهامات قانون تن-کیلومتر

در پاسخ به برخی ابهاماتی که از سوی تعدادی از مسئولان در مورد نحوه اجرای قانون تن-کیلومتر در پرداخت کرایه‌ها صورت گرفته بود، یک از رانندگان خود مالک فرمولی برای نحوه محاسبه هزینه تن کیلومتر در سربالایی ارایه داد.

تین نیوز

در پاسخ به برخی ابهاماتی که از سوی تعدادی از مسئولان در مورد نحوه اجرای قانون تن-کیلومتر در پرداخت کرایه‌ها صورت گرفته بود، یک فعال حمل‌ونقلی خودمالک  فرمولی برای نحوه محاسبه هزینه تن کیلومتر در سربالایی ارایه داد.

به گزارش تین‌نیوز، نویسنده در ادامه مطلب با بیان این‌که ابتدا با روش‌های نرم افزاری مبتنی بر Map مانند  Google earth  اختلاف ارتفاع گردنه را محاسبه می‌کنیم (مثلا در گردنه ملا احمد Z2-Z1=720 متر)، افزود: این همان دلتا اچ است، سپس از معادله ساده فیزیک مکانیک داریم E=mgh که به‌جای h دلتا اچ مسیر و به‌جای m وزن کامیون را با بار قرار می‌دهیم (با واحد کیلوگرم ) شتاب گرانش هم که ۱۰ است یعنی :

E=۴۴۰۰۰*۱۰*۷۲۰=۳۱۶۸۰۰۰۰۰

ژول در دستگاه استاندارد SI

وی تاکید کرد: حال انرژی لازم برای بالا رفتن از گردنه‌ها مثلا گردنه ملا احمد با تریلی ۴۴ تنی را تبدیل به گازوییل می‌کنیم. 

این راننده خودمالک در ادامه افزود: میزان بهره‌وری گازوییل در موتورهای دیزل ۴۵ درصد است و ضریب بهره‌وری ترانسمیشن تریلی را هم ۸۰ درصد در نظر می‌گیریم. 

وی گفت: ارزش احتراقی یک لیتر گازوییل ۹۲۰۰ کیلوکالری و هر کیلوکالری ۴۲۰۰ ژول است، بنابراین: 

۳۱۶۸۰۰۰۰۰÷۴۲۰۰÷۹۲۰۰÷۴۵%÷۸۰% = ۲۳ ، یعنی بابت فاصله ۱۲ کیلومتر شیب ۶% گردنه ۲۳ لیتر اضافه مصرف گازوییل داریم.

وی خاطرنشان کرد:  از آنجایی‌که تجربه نشان داده هزینه استهلاک با گازوییل برابر است اضافه بهای گردنه مساوی با : ۲۳*۳۰۰*۲= ۱۳۸۰۰ تومان است.

این راننده تاکید کرد: اگر وزن بار را ۲۶ تن در نظر بگیریم و طول گردنه ۱۲ کیلومتر : ۱۳۸۰۰÷۲۶÷۱۲= ۴۴ 

وی خاطرنشان کرد: بدین ترتیب اضافه بهای تن کیلومتر بابت مسیرهایی که از گردنه ملااحمد عبور می‌کنند تن کیلومتری ۴۴ تومان به ازای مسیر ۱۲ کیلومتری گردنه است و به همین ترتیب در همه مسیرها محاسبات امکان پذیر است. 

داوود کشاورزیان رئیس سابق سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای چندی پیش در گفت‌وگو با «حمل‌ونقل»، با بیان اینکه تن بر کیلومتر قابلیت اجراشدن در ایران را ندارد، گفته بود: شما یک کالایی دارید که وزن مخصوص آن پایین است اما حجم دارد؛ در این شرایط چگونه می‌خواهید بر اساس قانون تن بر کیلومتر آن را حساب کنید؟

وی افزوده بود: ضمن این‌که خودرو گاهی در مسیر آزادراهی، گاهی کفی، گاهی در یک مسیر کوهستانی می‌رود که شرایط و هزینه‌ها متفاوت است. کشور هم چهارفصل است. گاهی در فصل تابستان هستیم و هوا مناسب است و معطلی کم و جاده بی‌خطر.گاهی هم زمستان است و جاده برفی. گاهی کامیون‌دار باید دو تا سه روز در انتظار بماند تا بار پیدا کند و گاهی در مسیر برگشت بار دارد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.