| کد خبر: 99155 |

کمبود دریانورد معضل جهانی

تین‌نیوز| آخرین گزارش شورای بین‌المللی دریانوردی بالتیک (BIMCO) در سال ۲۰۱۵م نشان می‌دهد که همچنان صنعت حمل‌ونقل بین‌المللی در دنیا با کمبود افسران دریانورد مواجه است.

با بهبود نسبی شرایط اقتصادی کشورها و رونق کشتیرانی این کمبود وسعت بیشتری یافته است و کشورهایی مانند هند، فیلیپین و بنگلادش سعی در استفاده از این فرصت جهت ایجاد اشتغال و تامین دریانورد دارند.

کاهش نیروی جوان و تک‌فرزندی در خانواده‌ها، مشکلات مشاغل دریایی، مخاطرات دریایی مانند دزدی دریایی، مزیت نداشتن درآمد دریانوردی در مقایسه با سایر مشاغل، تمایل نداشتن برخی ملت‌ها به شغل دریانوردی و رونق نداشتن فعالیت‌های دریایی در سال‌های اخیر را می‌توان ازجمله دلایل کاهش و کمبود دریانورد در سطح دنیا دانست.

با وجود کمبود دریانورد در سطح دنیا خوشبختانه در ایران با تدابیر اندیشه شده کمبودی در سطح افسران پایه عرشه و موتور وجود ندارد و در سطح نیروهای پشتیبانی مانند ملوان عرشه و موتور با مازاد نیاز خطوط کشتیرانی نیز مواجه هستیم و تنها در بخش افسران ارشد کمبودهایی وجود دارد که با ارتقای تدریجی افسران پایه، این کمبود نیز در حال رفع است.

در حال حاضر ۵۷ مرکز آموزش دریانوردی در سطح کشور فعالیت می‌کند. این آموزشگاه‌ها دارای ظرفیت تربیت بیش از ۱۵۰۰ افسر در سال برای سفرهای نامحدود و ۱۰هزار دریانورد برای سفرهای نزدیک به ساحل هستند و علاوه بر توانایی تامین نیروی انسانی موردنیاز کشور، قابلیت تامین دریانوردان در سطح دنیا را نیز دارند.

اگرچه برای آموزش و تربیت دریانوردان متناسب با رشد و نیاز صنعت حمل‌ونقل کشور برنامه‌ریزهایی انجام شده اما مهم‌ترین مشکل آموزش دریانوردان هزینه بالای آموزش، تربیت و تامین شرایط کارورزی دانشجویان در دریاست.

کاهش زمان آموزش‌های دریانوردی یکی از روش‌های کاهش هزینه و تسریع در آموزش و تربیت دریانوردان است و از آنجا که آموزش‌های دریانوردی کشور به طور مستمر در حال نظارت و ممیزی است در صورت مشاهده هرگونه کاهش کیفیت دریانوردان، اقدام اصلاحی در زمینه تغییر فرآیند آموزش‌ها خواهیم داشت.

افسران دریانورد ایرانی از بهترین افسران در سطح دنیا هستند. آموزش و تربیت دریانوردان در کشور موردکنترل مستمر اداره کل امور دریانوردان و سازمان‌های تخصصی بین‌المللی است و با مدیریت افزایش ظرفیت حمل دانشجو در ناوگان ملی و رفع مشکل کارورزی دریایی، نیروی انسانی دریانورد کشور بیش از نیاز ناوگان ملی و با قابلیت صدور نیروی انسانی به صنعت حمل‌ونقل دنیا در حال فعالیت است.

*مدیرکل امور دریانوردان سازمان بنادر و دریانوردی

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.