| کد خبر: 71004 |

لزوم رعایت حقوق شهروندان در احداثزیرساخت‌های حمل و نقل

وبلاگ تین نیوز، علی نورزاد | احداث آزادراه‌ها یکی از عوامل موثر بر اقتصاد کشور و توسعه شبکه آزادراهی یکی از عوامل موثر در توسعه اقتصادی کشور و به دنبال آن تحقق اصول حقوق شهروندی محسوب می‌شود و با توجه به نقش مهمی که آزادراه‌ها در توسعه ترانزیت ایفا می‌کنند اهمیت بسیار بالایی در ارتباطات منطقه‌ای خواهند داشت.


با توجه به نقش شبکه آزادراه‌ها در کاهش مصرف سوخت، کاهش آلاینده‌های زیست محیطی، کاهش زمان سفر که جملگی منجر به استقرار توسعه پایدار می‌شود، توجه به آزادراه‌ها خود تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و در نهایت تحقق حقوق شهروندان را به همراه خواهد اشت.

در راستای اجرای پیش نویس منشور تخصصی اصول حقوق شهروندی در ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به ویژه در توسعه آزادراه‌های کشور، آزادراه اصفهان- شیراز با اجرای روسازی بتنی غیرمسلح در حوزه رعایت مسایل زیست محیطی، آزادراه اراک- خرم‌آباد با کاهش 60 دقیقه‌ای زمان سفر، آزادراه کنارگذر جنوبی تهران با ارتقا سطح دسترسی استان‌ها به شبکه حمل و نقل سراسری و ... نمونه بارزی محسوب می‌شوند.

همچنین آزادراه اراک- خرم‌آباد یکی از پروژه‌های موثر در ارتقای سطح دسترسی استان‌های کشور به شبکه حمل و نقل است، این آزادراه به عنوان بخشی از کریدور آزادراهی تهران- بندر امام خمینی است که سبب اتصال تمامی استان‌های جنوبی، مرکزی و شمالی کشور به شبکه آزادراهی خواهد شد.

در بسیاری از قطعات این آزادراه با هدف جلوگیری از تخریب محیط زیست پیرامون پروژه، اقدام به حفر تونل شده است که علاوه بر کاهش 30 کیلومتری طول مسیر کاهش چشمگیر آلاینده‌های زیست محیطی را نیز به همراه خواهد داشت.

کاهش طول مسیر و تسهیل سفر،  یکی دیگر از شاخص های این منشور است. آزادراه کنارگذر جنوبی تهران با کاهش 20 تا 40 کیلومتری مسیر، کاهش بیش از 50 دقیقه‌ای زمان سفر را به همراه خواهد داشت که به دنبال آن بیش از 400 هزار میلیارد ریال در دوره 20 ساله طرح صرفه‌جویی خواهد شد.

زیرگذر بودن بخشی از مسیر این آزادراه نیز یکی از اقدامات موثر در کاهش آلودگی صدا در اطراف محیط شهری است، در ساخت این آزادراه به دلیل جلوگیری از به هم ریختگی چهره محیط زیست خط پروژه پایین نگه داشته شده و دسترسی‌های مناسبی نیز ایجاد شده است. همچنین این آزادراه با کاهش ورود ترافیک به حومه شهرهای تهران، البرز و قزوین در کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و آلودگی‌های صوتی در داخل شهرها موثر خواهد بود.

 همچنین ایجاد اشتغال یکی دیگر از کارکردهای احداث آزادراه‌ها است، آزادراه خرم‌آباد- پل زال برای 3200 نفر شامل 1000 نفر به طور مستقیم و 2200 نفر به طور غیر مستقیم ایجاد اشتغال کرده است و از این طریق یکی دیگر از اصول اساسی رعایت حقوق شهروندان در احداث زیرساخت‌های حمل و نقل را رعایت کرده است.

آزادراه های اهواز- اندیمشک، آزادراه پل زال- اندیمشک و آزادراه منجیل- رودبار نیز از دیگر پروژه‌های آزادراهی کشور است که با رعایت شاخص‌های حقوق شهروندی در دسترس هموطنان قرار دارند.
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سید مرتضی ناصریان 0 0

    به نظرات اعلام شده در لینک ذیل توجه فرمایید http: / / www. tinn. ir / fa / doc / news / ۶۹۶۹۳ / استراتژی - شرکت - ساخت - رعایت - حقوق - شهروندی