| کد خبر: 51791 |

بازدید سرزده مسئولان از ۳پایانه تاکسیرانی منطقه

وقتی رانندگان هم شاکی می‌شوند

تین نیوز | برخی مشكلات همه جا هست. حتی در تكه دوم پایتخت كه به منطقه‌ای برخوردار از امكانات شهرت یافته است. گاهی رفع این مشكلات آسان و برخی مواقع چندان راحت نیست. اما در نهایت هر مشكلی از جایی شروع شده و راهكاری دارد. به همین دلیل در همشهری محله بخشی را به بررسی مشكلات منطقه اختصاص داده‌ایم.
در این گزارش با مسئول مرتبط سرنخ ماجرا را گرفته و تلاش می‌كنیم به نتیجه برسیم. سوژه مشكلات را هم از خود اهالی و با تماس‌ها و مراجعات آنها می‌گیریم. یعنی پس از طرح مشكل، با مسئول مربوطه به محل سرزده و صحبت‌های شاكیان و پاسخ‌ها را می‌شنویم. این هفته، پیگیر شكایت‌های برخی از مسافران درباره كرایه‌های تاكسی، برخورد نامناسب رانندگان و... شدیم. در این میان«علی خموشی» مدیر تاكسیرانی منطقه هم ما را همراهی می‌كند و به بسیاری از مشكلات پاسخ می‌دهد.

ایستگاه اول: میدان كاج /پاكیزگی تاكسی یا ارائه تسهیلات؟
عقربه‌ها ساعت 12:00 را نشان می‌دهند كه همراه «خموشی» سوار بر اتومبیل گشت ویژه می‌شویم. نخستین مكان پایانه میدان كاج در ضلع شمالی بوستان سنگی است. البته تا رسیدن به این مكان از ترافیك سر ظهر منطقه بی‌نصیب نمانده و دقایقی را پشت چراغ قرمز و كنار اتومبیل‌ها معطل می‌شویم. با رسیدن به محل، وقتی راننده‌ها و مسافران، متوجه حضور آقای مدیر می‌شوند، اطرافمان حلقه می‌زنند. «سیروس» از راننده‌های خط كاج‌ـ میدان آزادی با عصبانیت می‌گوید: «چند وقتی است كه پیامك‌‌هایی از طرف تاكسیرانی منطقه با مضمون «اگر اتومبیل تمیز نباشد، نمره منفی می‌گیرید.» دریافت كرده‌ام. ما انتظار داریم همراه سختگیری‌ها، تسهیلاتی هم برای خرید قطعات خودرو بدهند.» خموشی هم در جواب توضیح می‌دهد: «تأكید ما برای تمیزی تاكسی، تكریم مسافران است. وظیفه اصلی سازمان، مدیریت و نظارت بر عملكرد خطوط و تاكسیرانان است. البته خدمات رفاهی متعددی را در بسته‌های حمایتی به رانندگان تاكسی ارائه كرده‌ایم.»

امان از مسافركش‌های شخصی
كمی آن‌طرف‌تر تعدادی راننده به خودروهایشان تكیه داده‌اند. آنها سلام و احوالپرسی گرمی با آقای مدیر می‌كنند. تقریباً از همه‌چیز راضی هستند غیر از مسافركش‌های شخصی كه تعداد‌شان هم ظاهراً كم نیست. «منوچهر» که موهای سفیدش حكایت از این دارد كه عمری را در این حرفه گذرانده، جلو می‌آید و به نمایندگی از سایر راننده‌ها می‌گوید: «مسافركش‌های شخصی، تنها مشكل ما راننده تاكسی‌ها در این پایانه هستند. آنها به راحتی مسافر سوار می‌كنند و مزاحم كسب و كار ما می‌شوند. مثلاً چند روز پیش یكی از مسافركش‌های شخصی، سر یكی از راننده‌های خطی را شكست.» آقای مدیر این مشكل را قبول دارد: «این مشكل درون سازمانی است كه برای حل شدن آن نیاز به تعامل با سایر دستگاه‌های اجرایی داریم. به راننده‌ها اطمینان می‌دهم كه در صورت توافق شهردار منطقه، برنامه‌های ویژه‌ای را برای رفع این مشكل اجرا كنیم.»

ایستگاه دوم: پایانه صنعت /پول خرد نداریم
سوار خودرو شده و به سمت پایانه میدان صنعت می‌رویم. جایی كه در طول روز صدها مسافر توسط رانندگانش جابه‌جا می‌شوند. با نگاهی گذرا به چهار گوشه میدان صنعت بیش از هر چیز تاكسی‌های سبز و زردرنگ و مسافرانش به چشم می‌آیند. تابلو بزرگی هم مقصد خطوط را نشان می‌دهد. لحظه ورود به پایانه، صدای فریاد «آزادی یك نفر» توجهمان را جلب می‌كند. صدایی كه نباید باشد، چراكه هر مسافر خود می‌داند كه به كجا می‌رود و در طول پایانه هم با تابلوهای زردرنگ مقصد و كرایه مشخص شده است. پس از مدتی اطرافمان پر از جمعیت می‌شود. مسافری می‌گوید: «برای پرداخت كرایه بیشتر، باید پول خرد داشته باشیم كه این روزها كمتر پیدا می‌شود. اگر كرایه‌ها رند باشد، مدیون یكدیگر نمی‌شویم و جر و بحث‌های احتمالی هم رخ نمی‌دهد.» آقای مدیر در جواب توضیح می‌دهد: «افزایش قیمت‌ها براساس مصوبه شورای شهر بوده است. با این حال برای رفاه حال مسافران سعی كردیم به نفع آنها قیمت را رند كنیم.»

تاكسی‌هایی كه دربست می‌روند
در پایانه میدان صنعت، راننده تاكسی‌هایی كه ظرفیت اتومبیل‌شان تكمیل شده، یكی پس از دیگری راهی مقصد می‌شوند. برخی از راننده‌ها هم صندوق عقب را بالا زده و دور هم مشغول خوردن ناهار هستند. خوب كه نگاه می‌كنی، متوجه می‌شوی خسته‌اند، برخی از كلاچ و ترمزهای ترافیك و تعدادی دیگر از انتظار برای آمدن مسافر. در این میان مسافری به سمت‌مان می‌آید و مشكل مربوط به ایستگاه تاكسی پل مدیریت را مطرح می‌كند: «‌در بلوار 24 متری زندگی می‌كنم و برای سفرهای درون‌شهری همیشه با مشكل مواجه می‌شوم. چرا كه تاكسی‌ها در مسیرهایی كه مسافر كمی دارند‌ تردد نمی‌كنند یا اینكه فقط دربستی می‌روند. برای همین است كه در بیشتر اوقات باید ساعت‌ها معطل تاكسی شوم.» آقای مدیر با تعجب از این موضوع در جواب توضیح می‌دهد: «تا امروز در بازدید‌های میدانی موردی نداشتیم و در پیام‌های سامانه 1888 و 137 هم موردی ثبت نشده است. تاكسی‌های خطی باید در مسیرهای مشخص، مسافر جابه‌جا كنند وگرنه تخلف كرده‌اند. نیروهای گشت ما هم با این موارد طبق قانون برخورد می‌كنند.»

ایستگاه سوم: پایانه سازمان آب/ طرح ویژه - برای پایانه سازمان آب
پایانه سازمان آب، مقصد بعدی است. در مسیر نه چراغ قرمزی هست و نه ترافیكی. پایانه سازمان آب علاوه بر شلوغی، وسعت زیادی هم دارد. به همین دلیل تعداد زیادی راننده تاكسی در آن كار می‌كنند. با آقای مدیر به سمت چند راننده كه اطراف یكی از تاكسی‌های سبز رنگ جمع شده‌اند، می‌رویم. راننده‌ها وقتی متوجه می‌شوند برای چه آمده‌ایم، شروع به درد دل می‌كنند. «مرتضی» از بقیه سن و سال بیشتری دارد و از مسقف نبودن پایانه گلایه‌مند است: «برای ما كه مجبور هستیم تابستان زیر آفتاب و زمستان زیر برف و باران كار كنیم، توقف در پایانه با این شرایط آزاردهنده است.» خموشی هم در جواب توضیح می‌دهد: «برای بهبود وضعیت پایانه طرح ویژه‌ای داریم كه در حال بررسی است. مثلاً كارهایی در زمینه مسقف كردن پایانه و ایجاد امكانات خدماتی برای رفاه حال مسافران و راننده‌ها اجرا می‌شود. امیدواریم بعد از اجرای طرح، تعداد تاكسی‌های پایانه هم افزایش پیدا ‌كند.»

پایانه و مدرسه در كنار هم
نكته جالب پایانه همجواری آن با مدرسه‌ای دخترانه است كه زمان حضورمان با تعطیلی دانش‌آمـــوزان همزمان می‌شود. به همین دلیل دویدن دانش‌آموزان هنگام بیرون آمدن از مدرسه، اتومبیل‌های شخصی والدین و سرویس دانش‌آموزان گره ترافیكی كوری در این محدوده ایجاد می‌كند و به داخل پایانه هم كشیده می‌شود. مادر یكی از دانش‌آموزان كه مقابل مدرسه منتظر ایستاده، دل پر گلایه‌ای دارد. او می‌گوید: «همیشه یك ساعت مانده به تعطیلی مدرسه، اینجا می‌آیم تا اگر دخترم زودتر تعطیل شد، در میان این همه اتومبیل، اتفاق بدی برایش رخ ندهد. در خانه كه هستم همیشه نگرانم. خلاصه همجواری پایانه تاكسی و مدرسه برای ما حسابی دردسر‌ساز شده است.» آقای مدیر هم در جوابش می‌گوید: «این مشكل را قبول دارم، اما جابه‌جایی مدرسه و پایانه امكان‌پذیر نیست. امیدوارم با اجرای طرح اصلاح هندسی كه در آینده‌ای نزدیك این مشكل هم تا اندازه‌ای رفع ‌شود. در حال حاضر خانواده‌ها مهم‌ترین نقش را برای‌‌‌‌ تردد بی‌خطر دانش‌آموزان برعهده دارند. البته با ایجاد رفیوژ میان حریم مدرسه و پایانه مشكلات ترافیكی تا حدودی كم شده است.»

گره ترافیكی به‌زودی باز می‌شود
راننده‌های تاكسی‌های پایانه میدان كاج، روزانه بخش قابل توجهی از شهروندان را به مقصدشان جابه‌جا می‌كنند. اما ترافیك بخشی از این پایانه كه در كوچه یازدهم قرار دارد، باعث ایجاد ترافیك و مشكل برای راننده تاكسی‌ها و عابران پیاده می‌شود. تا جایی كه صف عریض و طویل اتومبیل‌ها تا انتهای كوچه هم می‌رسد. آقای مدیر در این‌باره می‌گوید: «پس از بررسی‌های همه جانبه، طرحی برای انتقال پایانه به داخل كوچه آماده كردیم. اما معارض طرح، قسمتی از بوستان سنگی است كه باید عقب‌نشینی كند. به اهالی اطمینان می‌دهم كه با اجرای این طرح در قسمتی از بوستان نه تنها مشكلی ایجاد نمی‌شود، بلكه گره ترافیكی این محدوده باز می‌شود. این طرح بعد از بررسی‌های همه جانبه اجرا می‌شود و مشكلات ترافیكی و كندی‌‌‌‌ تردد را رفع می‌كند.»

علاوه برمسافران؛ راننده‌ها هم دل پردردی دارند. به همین دلیل به محض اطلاع از حضور رئیس اداره تاكسیرانی منطقه، شروع به طرح مشكلات خود می‌كنند.
این روزها بیشترین انتظار شهروندان با توجه به افزایش كرایه‌ها، مشخص شدن میزان كرایه است. خوشبختانه این موضوع در پایانه‌ها دیده شد و ایستگاهی نبود كه كرایه‌اش نوشته نشده باشد.
اگر در منطقه گلایه‌ای ار رانندگان تاكسی داشتید، علاوه بر تماس با سامانه‌های 137 و 1888، می‌توانید به مسئولان خودروهای گشت مستقر در پایانه‌ها مراجعه كنید.
در پایانه‌ها رانندگان بسیاری را دیدیم كه غذایشان را داخل خودرو گرم می‌كردند. توقع آنها ایجاد مكانی برای استراحتی كوتاه است.
بسیاری از مسافران صحنه نماز خواندن رانندگان در كنار تاكسی را دیده‌اند. اگر واقعاً نمازخانه‌ای ساخته شود، شرایط بهتری برای رانندگان فراهم می‌شود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.