| کد خبر: 40187 |

چشم نگران بندر گوادر پاکستان به توسعه چابهار ایران

تین نیوز | در حالی که هند سعی دارد با توسعه بندر چابهار ایران مبادلات تجاری خود با آسیای میانه را گسترش دهد به نظر می رسد بندر گوادر پاکستان رقابت سختی را با این بندر ایرانی در پیش خواهد داشت.
 هند از ایران خواسته است تا به این کشور در توسعه مبادلات تجاری با کشورهای آسیای میانه و روسیه کمک کند. گروهی از نمایندگان شرکت های بازرگانی و حمل و نقل هند به استان گلستان سفر کرده اند تا از خطوط ریلی ایران بازدید کنند و پتانسیل ایجاد کریدور ریلی بین ایران و هند را بررسی نمایند.
 
شری نیراج سریواستاوا، سفیر هند در ایران که در جریان این سفر هیئت هندی را همراهی می کند خواستار گسترش مبادلات تجاری هند با کشورهای آسیای میانه و روسیه از طریق کریدور ریلی بین ایران و هند شد.
 
هند قصد دارد موافقتنامه های ساخت راه آهن با کشورهای قزاقستان و ترکمنستان منعقد نماید تا بتواند کالاهای خود را به کشورهای آسیای میانه و روسیه صادر کند.  این موافقتنامه ها اهمیت بندر چابهار برای هند را دوچندان خواهد ساخت. اهمیت استراتژیک بندر چابهار بری هند به دلیل تسهیل دسترسی به افغانستان، آسیای میانه و سایر مناطق است.
 
اخیرا هند از طریق خاک ایران 2 محموله کانتینری به آستارا (در استان گیلان) ارسال کرده که از نظر اقتصادی بسیار به صرفه بوده و برای سرمایه گذاران هندی مفید بوده است.
 
هند همچنین با افزایش 42 درصدی واردات سالانه نفت خود از ایران در سال 2013، به تهران کمک کرده است تا فشار ناشی از تحریم های غرب را کاهش دهد. به علاوه، هند طرح خود برای ساخت یک کارخانه تولید کود شیمیایی در ایران را مجددا مطرح کرده  و خواهان امضای قرارداد خرید گاز با تهران برای تامین سوخت مورد نیاز این کارخانه شده است.
 
هند همچنین پیشنهاد کرده که سرمایه گذاری هایی را به خصوص در زمینه مناطق اقتصادی ویژه در ایران انجام دهد.
 
با توسعه بندر چابهار، بندر گوادر پاکستان رقابت سختی را با این بندر ایرانی در پیش خواهد داشت. بندر گوادر هنوز به اندازه بندر چابهار فعال نیست. ساختارهای حمایتی در بندر گوادر هنوز ایجاد نشده اند. پروژه های متعدد از جمله پروژه احداث خط لوله 950 کیلومتری و جاده 900 کیلومتری مورد نیاز برای متصل کردن این بندر به شبکه حمل و نقل ریلی و جاده ای پاکستان هنوز روی کاغذ باقی مانده است. بنابراین، بندر گوادر پاکستان برای رقابت با بندر چابهار ایران، راه دشواری را پیش رو دارد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سیدمرتضی ناصریان 0 0

    هدف نگارش این مقاله چیست؟ آیا کمکی به تامین منافع ملی می کند یا باعثانگیزش رقباء بر علیه منافع ملی است؟ به نظرم اصلا طرف پاکستانی نباید نگران رقابت بین بندر چابهار و بندر گوادر باشد بلکه این دو بندر باید با هم همکاری کنند و در این صورت جلب لاینر های کشترانی بین المللی به هر دو بندر تسهیل خواهد شد هر بندر مزیتهای نسبی خاص خود را دارند و البته سرمایه گذاری هر کشور در بندر خود در تقویت مزیت نسبی موثر است ولی اگر رقابت به شکل مخرب شکل گیرد باعثاتلاف منابع هر دو کشور خواهد بود این موضوع نشانگر اهمیت مدیریت راهبردی دو کشور در چگونگی توسعه بنادر مزبور و همکاری فیمابین است. شایان ذکر است اخیرا خواهرخواندگی دو بندر به توافق دو کشور رسیده است. به نظرم نگارنده یا از دیدگاه های کلان برخوردار نبوده یا تحت تاثیر القائات تفرقه افکنانه دشمنان دو کشور قرار گرفته است