| کد خبر: 38925 |

تحلیل مسعود خوانساری از توافق با ترکیه / نتیجه توافق مرزی برد - برد شد

تین نیوز | مسعود خوانساری: این اتفاق به نفع کشور بود؛ زیرا ما همچون گذشته می توانیم سهم واردات و صادرات خود را بالا نگه داریم .
 
 چند روز پیش مسعود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به دستور رییس جمهور برای پیگیری تفاهم تهران و آنکارا، به ترکیه سفر کرد. سفری که منجر به مبادله تفاهم نامه حمل و نقل با  هدف حمایت از  کامیون داران ایرانی و جلوگیری از ازدحام در مرزهای خروجی ترکیه شد. ولی  منتقدان این تفاهم نامه را باچ ایران به ترکیه خواندند. موضوعی که رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق تهران آن را رد مي کند.
 
 مسعود خوانساری در اين مورد گفت: سفر آقای واعظی به  آنکار بسیار موفقیت آمیزی بود.  سفری که برای دو طرف مذاکره کننده برد - برد بود.
 
 او  به آخرین وضعیت  ترددی کامیون های ایرانی و ترکیه ای  در مرز  اشاره کرد و گفت:  پیش از این سفر دو طرف  از یکدیگر نزدیک  به 1.6  یورو عوارض می گرفتند.  یعنی  کامیون ها برای هر 100 کیلومتر ، 50 یورو عوارض می پرداختند.
 
خوانساری افزود:  در واقع کامیون های ما برای عبور و مرور  در خاک  ترکیه و رسیدن به اروپا  باید نزدیک به 8 میلیون تومان عوارض پرداخت می کردند؛ ترکها نیز برای اینکه از قلمرو ایران عبور کنند و به کشورهای ثالث بروند مجبور بودند همین عوارض را پرداخت کنند. طبیعتا این اتفاق تاثیر زیادی روی حجم واردات و صادرات و قیمت تمام شده محصولات داشت که به ضرر صادرات ما و ترکیه تمام می شد.
 
او حمل و نقل  بيان داشت: به دنبال سفر آقای واعضی  توافقات خوبی صورت گرفت و توافقی  برد - برد را  برای دو طرف  مذاکره  به همراه آورد  زیرا  در وهله اول عوارض 1.6 یوروی، برای ترددهای دوجانبه یعنی ماشین هایی که از ایران به مقصد ترکیه می روند و یا از ترکیه به مقصد ایران سفر خواهند کرد؛ برداشته شد.
 
او افزود: طبق توافق انجام شده  کامیون​هایی  ترکیه  که وارد کشور می شوند در مرز 30 سنت پرداخت می کنند و در جایگاه هم 15 سنت برای سوختگیری می پردازند، یعنی در مجموع کامیون های ترکیه 45 سنت می پردازند.
 
خوانساری معتقد است:  ایران در این مذاکرات به ترکیه تخفیف داده است. اما کامیون های ما برای ورود  به ترکیه هیچ عوارضی نمي پردازند. در واقع  به طور کلی دستاورد این سفر خوب بود  و خیلی از مشکلات حل شد.
 
رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق تهران اظهار کرد: در بحث ترانزیت تصمیم گرفته شده که  تا 12 بهمن ، دو طرف  مثل گذشته عوارض عبور 1.6 یورویی را پرداخت کنند.  اما از 12 بهمن  به بعد هم ماشین های ما که می خواهند خاک ترکیه  را به مقصد اروپا طی کنند و بلعکس کامیون های ترک  که به مقصد ثالث، از  کشور ما عبور می کنند ، باکشان پلمپ  می شود و  هیچ گونه عوارضی گرفته نشود.
 
خوانساری تاکید  کرد: این اتفاق به نفع کشور بود؛ زیرا ما همچون گذشته  می توانیم سهم واردات و صادرات خود را بالا نگه داریم . درحالی که اگر  این توافقات صورت نمی گرفت، تبادلات تجاری ما با اروپا غیراقتصادی می شد . اما از 12 بهمن روند اصلاح می شود. در ضمن در جریان  صادرات و واردات از افزایش قیمت جلوگیری می شود و به نفع هر دو کشور خواهد بود.
 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمد 0 0

    جناب‏ ‏اقای‏ ‏خوانساری‏ ‏این‏ ‏موضوع‏ ‏را‏ ‏ترکها‏ ‏از‏ ‏اول‏ ‏میگفتند‏ ‏‏ ‏. ‏ ‏اگر‏ ‏خواسته‏ ‏ترکها‏ ‏محقق‏ ‏میشد‏ ‏سه‏ ‏ما‏ ‏کشمکش‏ ‏و‏ ‏فشار‏ ‏بر‏ ‏تجار‏ ‏برای‏ ‏چه‏ ‏بود‏ ‏؟ بنظر‏ ‏من‏ ‏ما‏ ‏در‏ ‏مسایل‏ ‏حمل‏ ‏و‏ ‏نقلی‏ ‏تصمیم‏ ‏گیر‏ ‏و‏ ‏تصمیم‏ ‏ساز‏ ‏خوبی‏ ‏نداریم‏ ‏. ‏ ‏و‏ ‏تا‏ ‏زمانیکه‏ ‏مدیران‏ ‏ضعیف‏ ‏بر‏ ‏مسند‏ ‏حمل‏ ‏ونق‏ل‏ ‏جاده‏ ‏ای‏ ‏باشند‏ ‏ما‏ ‏هم‏ ‏تسلیم‏ ‏خواسته‏ ‏کشورهای‏ ‏منطقه‏ ‏ای‏ ‏میشویم‏ ‏و‏ ‏هم‏ ‏جایگاه‏ ‏تجارت‏ ‏خود‏ ‏را‏ ‏به‏ ‏مخاطره‏ ‏می‏ ‏اندازیم‏ ‏. ‏ ‏بنظر‏ ‏من‏ ‏باید‏ ‏در‏ ‏اخذ‏ ‏عوارض‏ ‏تفکرات‏ ‏بخشی‏ ‏دیگر‏ ‏حذف‏ ‏بشود‏ ‏و‏ ‏در‏ ‏کلیت‏ ‏اقتصاد‏ ‏منافع‏ ‏ملی‏ ‏مد‏ ‏نظر‏ ‏مدیران‏ ‏قرار‏ ‏گیرد‏ ‏. ‏ ‏چون‏ ‏پایانه‏ ‏چند‏ ‏دلار‏ ‏از‏ ‏کامیونها‏ ‏اخذ‏ ‏میکند‏ ‏کلیت‏ ‏منافع‏ ‏ملی‏ ‏را‏ ‏زیر‏ ‏سوال‏ ‏میبرد‏ ‏. ‏ ‏ما‏ ‏برای‏ ‏اجرای‏ ‏سیاستهای‏ ‏اقتصادی‏ ‏خود‏ ‏و‏ ‏اخذ‏ ‏عوارض‏ ‏برنامه‏ ‏داشته‏ ‏باشیم‏ ‏و‏ ‏مزیت‏ ‏تولید‏ ‏کنیم‏ ‏تا‏ ‏ایران‏ ‏بعنوان‏ ‏حوزه‏ ‏کشش‏ ‏ترانزیتی‏ ‏مطرح‏ ‏بشه‏ ‏. ‏ ‏ما‏ ‏در‏ ‏حوزه‏ ‏ترانزیت‏ ‏چنان‏ ‏حوزه‏ ‏مغناطیسی‏ ‏در‏ ‏میان‏ ‏کشورهایمنطقه‏ ‏ای‏ ‏نتوانسته‏ ‏ایم‏ ‏ایجاد‏ ‏کنیم‏ ‏. ‏ ‏‏ ‏مدیران‏ ‏ما‏ ‏در‏ ‏ساختار‏ ‏اقتصادی‏ ‏بایستی‏ ‏پوست‏ ‏اندازی‏ ‏کنند‏ ‏و‏ ‏نفرات‏ ‏جدید‏ ‏وارد‏ ‏مدیریت‏ ‏حمل‏ ‏و‏ ‏نقل‏ ‏کشور‏ ‏شوند‏ ‏که‏ ‏نه‏ ‏تنها‏ ‏تابع‏ ‏تفکرات‏ ‏بخشی‏ ‏و‏ ‏شخصی‏ ‏خود‏ ‏نباشند‏ ‏بلکه‏ ‏نفرات‏ ‏اقتصادی‏ ‏باشند‏ ‏. ‏ ‏و‏ ‏برای‏ ‏خود‏ ‏یک‏ ‏سند‏ ‏راهبردی‏ ‏را‏ ‏تنظیم‏ ‏کنند‏ ‏و‏ ‏بر‏ ‏اجرای‏ ‏ان‏ ‏از‏ ‏توانهای‏ ‏بین‏ ‏المللی‏ ‏استفاده‏ ‏کنند‏ ‏.

  • فعال حمل ونقل 0 0

    کار ترکها را یکسره میگفتین میکنیم این بود؟؟؟؟!!!!!

  • رضا 0 0

    احسن برشما واقعا همین طور است … تا زمانی ما مدیران حمل ونقل با این تفکر داشته باشیم نتیجه همان است از طرفی این برد برد نیست فقط ترکها به خواسته خودشان رسیدند

  • جواد 0 0

    اینکه بعضی هاتصورمیکنندانجه را که میدانندبهترین است، ایرادی نداردامابایدمراقب بود که انتقادهای مااینگونه تصورنشودکه مابهترمی فهمیم. دنیای امروز با دنیای گذشته تفاوت زیادی داردوبرای بردصرفابه شکست دیگران نیاز نیست ومیتوان کاری نمود تا هردو برنده باشند لذا این تصمیم درشرایط فعلی کشور ومنطقه وحتی دنیا بایک خرد جمعی حاصل شده است جرا به این راحتی إظهار فضل می کنیم؟