| کد خبر: 28767 |

صنعت گردشگری ایران امیدوار به روزهای پیش‌رو

تین نیوز |  صنعت گردشگری در جهان امروز به سومین صنعت درآمدزا پس از صنایع نفت و خودروسازی تبدیل شده است. برآوردها نشان می‌دهد که میزان سرمایه‌گذاری برای ایجاد یک فرصت شغلی در صنعت گردشگری بسیار پایین‌تر از صنایع دیگر است و این خود بهترین دلیل بوده که همه کشورها در رقابتی تنگاتنگ در پی بهره‌گیری از مزایای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به ویژه دریافت سهم بیشتری از درآمد جهانی حاصل از گردشگری همچنین بالا بردن سطح اشتغال در کشور متبوع خود هستند. صنعت گردشگری صنعتی است چند وجهی که می‌تواند اثراب مثبتی بر سایر بخش‌های کشور مانند کسب درآمد ارزی، افزایش درآمد ملی جامعه میزبان، افزایش درآمد دولت، افزایش سرمایه‌گذاری، افزایش اشتغال نیروی کار، توسعه تولید، فروش و گردش اقتصادی صنایع دستی داشته باشد و مهمتر از همه تغییر دید و نگرشی است که می‌تواند بر گردشگران در مورد آن کشور به وجود آورد. به همین دلیل توجه به این صنعت از اهمیت بالایی برخوردار است و کشورها برای افزایش سهم خود برنامه‌ریزی‌های مفصلی را انجام داده‌اند. صنعت گردشگری در ایران از ظرفیت‌های بسیار بالایی برای رشد و توسعه برخوردار است براساس گزارش سازمان جهانی جهانگردی، ایران رتبه دهم جاذبه‌های باستانی و تاریخی جهان و رتبه پنجم جاذبه‌های طبیعی را برای جذب گردشگر داراست برخی معتقدند، توسعه صنعت گردشگری بهترین راهکار برای تقویت اقتصاد بدون نفت است؛ اما این موضوع همواره در حد شعار مانده و گام‌های عملی برای تحقق آن برداشته نشده است.
 
ترکیه در سال 2005 میلادی برای نخستین بار توانست وارد فهرست 10 کشور برتر به لحاظ جذب گردشگران خارجی شود و رتبه نهم را به خود اختصاص دهد.در حال حاضر ترکیه سالانه حدود 25 میلیارد دلار از محل صنعت گردشگری درآمد دارد و دولت این کشور همچنین قصد دارد این رقم را به 50 میلیارد دلار در سال 2023 برساند. همچنین می‌توان به شیخ‌نشین دوبی اشاره کرد که با جذب بیش‌‌از 10 میلیون گردشگر تنها در سال 2013 رکورد تازه‌ای را در گردشگری خود و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس ثبت کرده است این در حالی است که شیخ‌نشین حاشیه خلیج‌فارس از نظر جاذبه‌های گردشگری به هیچ وجه قابل مقایسه با ایران نبوده و ترکیه نیز در رده‌بندی تعداد اماکن تاریخی 17 پله پایین‌تر از ایران قرار دارد. از سوی دیگر غفلت در ایجاد جذابیت برای گردشگری داخلی باعث شده که میزان ورودی و خروجی ارز از کشورمان با هم توازن نداشته باشد. براساس آمارها و گزارش‌ها، در سال گذشته میلادی حدود هفت میلیون ایرانی با صرف هزینه‌ای معادل 10 میلیارد دلار به خارج از کشور سفر کرده‌اند و در همین سال ایران فقط پذیرای چهار میلیون گردشگر بوده و از این محل درآمدی معادل پنج میلیارد دلار کسب کرده است.
 
این در حالی است که با در نظر گرفتن جایگاه ممتاز ایران در داشتن ذخایر و جاذبه‌های گردشگری می‌توان گفت هر یک از مناطق گردشگری ایران در حکم چاه‌های نفتی است که هیچگاه تمام نمی‌شود و استفاده از آنها باعث رونق بیشتر خواهد شد؛ امری که تا به امروز محقق نشده است. هرچند در سند چشم‌انداز پیش‌بینی شده، تا سال 1404 ایران باید میزبان 20 میلیون گردشگر باشد و از این محل 25 میلیارد دلار درآمد ارزی کسب کند اما با نگاهی به عملکرد مسوولان به خصوص در سال‌های اخیر برای رسیدن به آنچه در سند چشم‌انداز پیش‌بینی شده فاصله بسیار زیادی داریم و اگر قرار است تا آن سال که نزدیک به یک دهه دیگر به آن نقطه برسیم، نیازمند برنامه‌ای بسیار مدون و سرعت بالایی در این زمینه هستیم. بسیاری از کارشناسان اقتصادی بر این عقیده‌اند که برای جذب سرمایه‌گذاران خارجی ایجاد فضای مطمئن و امنیت اجتماعی است که با ناهنجاری‌هایی که در چند وقت اخیر در فضای جامعه به وقوع پیوسته است کمی باید نگران حضور سرمایه‌گذارانی بود که امنیت شرط اولیه حضورشان در فضای کسب و کار کشور است. این در حالی است که تا پیش از این نگرانی‌های بسیاری برای تحریم‌های اقتصادی و تاثیر آن بر جذب سرمایه‌گذاران خارجی وجود داشت و فعالان اقتصادی سخت به دنبال شکننده‌تر کردن فضای تحریم‌ها برای ورود سرمایه‌گذاران بودند. اما امروز علاوه بر اینکه نگرانی‌ تحریم‌ها وجود دارد نگرانی به نام عدم امنیت فضای کسب و کار نیز به دغدغه این روزهای فعالان اقتصادی اضافه شده است. چندی پیش شاهد بروز چند حادثه اسیدپاشی در سطح شهر اصفهان بر روی صورت بانوان بودیم. اولین خبرهای اسیدپاشی را شاید کسی باور نکرد، مثل بقیه شایعه‌هایی که روی تلفن‌های همراه فرستاده می‌شد، همه فقط کپی می‌کردند و برای بقیه می‌فرستادند؛ اما وقتی حادثه خیابان مهرداد اتفاق افتاد، زنگ خطر برای همه به صدا درآمد. در این میان دستگاه‌های دولتی و نیروی انتظامی هم مثل همیشه یک قدم عقب‌تر از مردم بودند. در حالیکه مدت‌ها بود خبر اسیدپاشی بین مردم دست به دست می‌شد و تنها منبع اطلاع‌رسانی، همین وسایل پیام‌رسانی اینترنتی مثل وایبر و واتس‌آپ بود، تازه فردای حادثه خیابان مهرداد بود که سایت ایسنای اصفهان خبری از حادثه و جزییات آن کار کرد و طلسم رسانه‌ای شکست.تا قبل از این حوادث، اصفهانی‌ها شهرشان را امنیتی‌‌ترین شهر ایران می‌دانستند. شهری که به خاطر فضای مذهبی ساکنانش و حساسیتی که مقامات روی آن دارند؛ کوچکترین ناامنی و هرج و مرج در آن تحمل نمی‌شد. با قطعی شدن این حوادث این نگرانی در بین فعالان صنعت توریسم تقویت شد که توریست‌های خارجی از سفر به اصفهان منصرف شوند و این کاهش ورود توریست‌های خارجی به تهران می‌توانست صدمات جبران‌ناپذیری به این صنعت وارد کند. انتشار اخبار اسیدپاشی به دختران نشان‌دهنده رفتارهای نابهنجار و لگام‌گسیخته‌ای است که در جامعه وجود دارد و نمی‌توان آثار مخرب آن را نادیده گرفت. برای توریست اولین اولویت داشتن فضای اعتماد و امنیت در جامعه است که اگر نباشد نمی‌توان دلخوش به حضور توریست‌های خارجی و حتی داخلی بود.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.