| کد خبر: 28469 |

◄ پرونده ایران ۱۴۰ به کجا رسید؟

تین نیوز | اگرچه قرار بود گزارش سقوط هواپیمای ایران 140، به کمیسیون عمران ارائه شود، اما با گذشت سه ماه از سقوط این هواپیما هنوز گزارشی به کمیسیون عمران ارائه نشده است.

به گزارش تین نیوز، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری 49 روز پس از سقوط ایران 140 در تهران، درباره علل سقوط گفته بود 3 ثانیه پس از پرواز آنتونوف 140 از فرودگاه مهرآباد، موتور این هواپیما از کار افتاد و حتی اطلاع‌رسانی برخی نرم‌افزارهای داخل هواپیما دیرتر از زمان موعد فعال شد، لذا در این میان خلبان متوجه این تغییرات نشده و هواپیما بلافاصله پس از برخاستن سقوط می‌کند.

سه عامل اصلی نقص فنی در هواپیما، ایراد خلبان و البته مشکل جوی از سوی سازمان هواپیمایی کشور به عنوان عوامل اصلی حادثه 19 مرداد معرفی شدند. حوادثی که طبق اعلام مسئولان این سازمان، در زمان پرواز اتفاق افتاده و قابل پیش بینی نبوده است.

البته اظهارات مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری، با تردید برخی از کارشناسان این صنعت مواجه شده است.

به گفته آن‌ها هواپیمای ایران 140 نباید در فصل تابستان به مناطق جنوبی کشور که آب و هوای گرمی دارند پرواز می کرده و البته موتور این هواپیما در مناطق مرطوب نیز بخشی از توان عملیاتی خود را از دست می‌داده است.

بهارستانی ها درباره ایران 140 چه می گویند؟
علی نعمت چهاردولی، عضو كمیسیون عمران مجلس، با بیان اینکه نامه كتبی هشدار به سازمان هواپیمایی برای جلوگیری از پرواز هواپیمای آنتونوف 140 در اختیار نمایندگان است، گفت: بر این اساس به سازمان هواپیمایی كشور اخطار داده شده بود به‌ علت مشكلات فنی‌ نباید از این هواپیما در سیستم ناوگان هوایی استفاده شود.

وی با اشاره به بازدید نمایندگان از فرایند ساخت و پرواز این هواپیما پیش از سقوط، گفت: بعد از این بازدید تمام اشكالات فنی به‌صورت كتبی به مسئولان هواپیمایی كشور اعلام شده بود اما متأسفانه به‌رغم این هشدارها باز هم شاهد چنین حوادث تلخی هستیم.

سقوط آنتونوف، قابل پیش بینی بود
مهرداد لاهوتی در مورد آخرین اخبار مربوط به حادثه سقوط هواپیمای آنتونوف و برخورد با مقصران این حادثه، گفت: مسئولان در مورد بررسی و تشریح دلایل این حادثه هم مانند سایر حوادث کوتاهی و قصور کرده و از کنار این حادثه هم به سادگی عبور کردند.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: سقوط آنتونوف با سایر موضوعات متفاوت است چرا که این اتفاق از قبل پیش یبنی شده بود و بارها نسبت به استاندارد نبودن هواپیمای آنتونوف هشدار داده بودیم اما متاسفانه مسئولان توجه نکردند.

عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: حال اینکه سازمان هواپیمایی اعلام کرده نقص فنی علت سقوط هواپیما بوده مطلب تازه و دلیل قانع کننده ای نیست که آنها کشف و اعلام کرده باشند، چرا که پیش از این هشدارهای لازم در مورد استاندارد نبودن آنتونوف داده شده و حتی سقوط این هواپیما پیش بینی شده بود.

وی با اشاره به اینکه کمیسیون عمران بر اساس ماده 49 آئین نامه داخلی مجلس سوال از وزیر راه و شهرسازی را در دستور کار قرارداده است، گفت: بر این اساس آخوندی باید با حضور در صحن علنی مجلس به سوال نمایندگان در مورد دلایل سقوط هواپیمای آنتونوف پاسخ دهد.

زمان ارائه گزارش سازمان هواپیمایی به کمیسیون عمران
همچنین محمد فیروزی در خصوص زمان ارائه گزارش سازمان هواپیمایی به کمیسیون عمران، گفت: چندین بار از سوی کمیسیون عمران، به وزیر راه و شهرسازی تاکید شده که گزارش نهایی سقوط هواپیما به کمیسیون عمران ارائه شود، اما هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است.

وی افزود: قرار است گزارش نهایی سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص دلایل سقوط آنتونوف 140 در هیات دولت مطرح و گزارش کامل آن به صورت مکتوب به کمیسیون عمران ارائه شود.

عضو کمیسیون عمران مجلس، با اشاره به اینکه برخی از نمایندگان در خصوص این سانحه از وزیر راه سوال پرسیدند گفت: نمایندگان به وزیر راه مهلت دادند زیرا قرار است گزارش کامل سقوط هواپیما به کمیسیون عمران ارائه شود.

وی تصریح کرد: امیدواریم پس از تاسوعا و عاشورا، گزارش سازمان هواپیمایی به کمیسیون عمران ارائه شود و پس از بررسی ها و جمع بندی های نهایی، نتیجه برای مردم اطلاع رسانی شود.

همچنین علیرضا خسروی، یکی دیگر از اعضای کمیسیون عمران مجلس در خصوص علل سقوط ایران 140 گفت: اگرچه خودمان به نتایجی رسیدیم اما باید پس از بررسی گزارش سازمان هواپیمایی و مباحث کارشناسان مبنی بر اشکالات فنی این هواپیما و جمع بندی نهایی، اظهارنظر رسمی کنیم.

اگرچه قرار بود چند هفته پیش، گزارش نهایی سقوط هواپیما به کمیسیون عمران ارائه شود، اما هنوز چنین اتفاقی نیفتاده، این در حالی است که خانواده های داغدار همچنان منتظر اعلام دلایل اصلی این حادثه، و برخورد قانونی با متخلفان هستند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سانحه دیده 0 0

    چه سوالاتی می کنید ها خوب معلومه پرونده به همانجائی رسید که بقیه پرونده های سوانح هوائی در کشور می رسد فقط این دفعه هنوز! نتوانستند تقصیر را گردن مرحوم خلبان بیاندازند … کمی صبر سحر نزدیک است