| کد خبر: 24687 |

تین نیوز گزارش می‌دهد

◄ یک سقوط و چند ابهام

تین نیوز | اگرچه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نتایج اولیه سانحه سقوط هواپیمای ایران 140 را اعلام کرده اما همچنان ابهاماتی درباره علت اصلی سقوط وجود دارد.

به گزارش تین نیوز، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری 49 روز پس از سقوط ایران 140 در تهران، سه عامل اصلی گرمای هوا، نقص فنی در هواپیما و خلبان را به عنوان عوامل اصلی حادثه اعلام کرد و گفت: این هواپیما ساعت 9 و 20 دقیقه از روی باند شروع به حرکت می‌کند و 2 ثانیه پس از جدا شدن از باند موتور سمت راست دچار مشکل می‌شود، یک ثانیه پس از این اتفاق نیز نیروی جلوبرنده دچار مشکل می‌شود.

وی تصریح کرد: زمانی که هواپیما در حال تیک‌آف است خلبان و کمک‌ خلبان باید حواسشان به بخش‌های مختلف باشد، به همین دلیل چند لحظه متوجه از دست رفتن هواپیما نبوده‌ و وقتی متوجه شده‌ که هواپیما از باند برخاسته است، خلبان در سه مرحله تلاش کرده ارتفاع را افزایش بدهد اما در نهایت آنتونوف140 در شیشه مینا سقوط می‌کند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: تعداد مسافران این پرواز 40 نفر بود و 8 نفر هم کادر پروازی بودند که 11 نفر از این مسافران قبل از آتش سوزی از هواپیما خارج شدند که یک نفر در میان راه و 2 نفر پس از چند روز در بیمارستان فوت کردند که در نهایت هشت نفر از سانحه جان سالم به در بردند، ضمن آنکه مسافران پس از سقوط هواپیما زنده بودند و متاسفانه در اثر آتش سوزی جان خود را از دست دادند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره اینکه مسئولیت این اتفاق را چه کسی بر عهده می گیرد؟ گفت: اول باید عوامل سانحه مشخص شود و پس از آن قطعا مسئولین آن نیز مشخص می شود و این را مراجع قضایی پیگیری می‌کنند، سازمان وظیفه دارد که اقداماتی را انجام دهد که از تکرار این نوع سوانح جلوگیری کند و ما اولین اقداممان این بود که از پرواز این نوع هواپیما جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: بخشنامه ای به همه ایرلاین‌ها داده شد تا موضوع دما، بار، تعداد مسافر و تبحر خلبان تذکر داده شد، این وظایف ما تا الان بوده است و وقتی جمع بندی عوامل سانحه شود، مطالب را بیشتر باز می‌کنیم.

سیستم اطلاع رسانی هواپیما با تاخیر عمل کرد

در همین زمینه شهبازی، رئیس کمیته بررسی سقوط آنتونوف 140 درباره جزئیات این حادثه گفت: سیستم هشدار آنتونوف 140 با تاخیر 18 ثانیه‌ای عمل کرد، ضمن آن‌که هواپیما اضافه وزن قطعی داشته است.

وی افزود: سه ثانیه قبل از تیک‌آف هواپیما موتور سمت راست از کار می‌افتد، اما سیستم اطلاع‌رسانی هواپیما با تاخیر 18 ثانیه‌ای اطلاعات از کار افتادن موتور را به خلبان اطلاع می‌دهد. ‌مشکل دوم این سانحه نیز مربوط به ملخ هواپیماست، زمانیکه یکی از موتورها از کار می‌افتد موتور دیگر (ملخ) باید عملکرد متفاوتی داشته باشد که در این حادثه موتور سالم عملکرد مورد نظر را نداشته است.

این اظهارات مسئولان با تردید برخی از کارشناسان صنعت حمل و نقل هوایی همراه بوده است، به گفته کارشناسان هواپیمای ایران 140 نباید در فصل تابستان به مناطق جنوبی کشور که آب و هوای گرمی دارند پرواز می کرده و البته موتور این هواپیما در مناطق مرطوب نیز بخشی از توان عملیاتی خود را از دست می‌داده است.

جزئیات مجوز پرواز آنتونوف 140
کارشناسان معتقدند، هواپیمای آنتونوف 140 از قدیم محدودیت هایی داشت، به طوری که در سال 88 به خاطر استاندارد نبودن برخی از آیتم ها مجوز پرواز به آن داده نشد. در سال های بعد با توجه به اینکه سازمان هواپیمایی کشوری اخطارهایی مبنی بر برطرف کردن اشکالات و محدودیت ها داده بود، اصلاحات لازم انجام شد، البته مهم ترین مشکل هواپیما که موتور آن بود، همچنان وجود داشت.

پس از انجام اصلاحات و با توجه به اینکه امکان تغییر و اصلاح موتور وجود نداشت، مجوز پرواز برای این هواپیما تا سقف 26 مسافر صادر شد. در سال 92 بعد از تغییر و تحولاتی که در سازمان هواپیمایی کشوری صورت گرفت و پیگیری های وزارت دفاع و مجموعه هسا، مجوز پرواز با 48 مسافر هم صادر شد.

به گفته رئیس سازمان هواپیمایی کشور، آنتونوف 140 در سال 74 در اوکراین طراحی و یک سال بعد، قرارداد آن با ایران منعقد می‌شود. در سال 76 نیز ساخت این هواپیما در اوکراین به اتمام رسیده و تست‌های مربوطه آن در همان زمان آغاز می‌شود. سرانجام در سال 78 عملیات مونتاژ آنتونوف 140 در کشورمان آغاز می‌شود.

یک سال پس از این اتفاق سازمان هواپیمایی کشورهای مشترک المنافع و سازمان هواپیمایی ایران به ترتیب در سال‌های 79 و 80 مجوز پرواز این هواپیما را صادر می‌کنند. شرکت هواپیمایی سفیران در سال 83 اولین پرواز مسافری آنتونوف 140 را در ایران انجام می‌دهد، اما به دلیل سانحه‌ای که برای یکی از این هواپیماهای روی می‌دهد، این ایرلاین آنتونوف 140 را از ناوگان خود خارج می‌کند.

پس از حدود هفت سال از اولین پرواز رسمی آنتونوف 140، سپاهان ایر (هسا) با چهار فروند این نوع هواپیما حمل‌ونقل هوایی مسافری را تا نوزدهمین روز مردادماه سال‌ جاری انجام می‌دهد که با سقوط یکی از این هواپیماها رئیس‌جمهوری دستور توقف پرواز آنتونوف 140 را صادر می‌کند.

گزارشات رئیس سازمان هواپیمایی کشوری یک نتیجه اولیه است
رئیس کمیته حمل ونقل مجلس با بیان اینکه بررسی ها در مورد سقوط آنتونوف 140 ادامه دارد و موضوعی که رئیس سازمان هواپیمایی در مصاحبه اخیرش اعلام کرده یک نتیجه اولیه بوده است گفت: بررسی ها در مورد سانحه سقوط هواپیما توسط مجلس و کمیته بررسی سوانح در حال پیگیری است و گزارش اولیه از نتایج بدست آمده تا سه هفته آینده در صحن علنی مجلس قرائت خواهد شد.

احمد جباری با یادآوری حضور رئیس سازمان هواپیمایی در جلسه اخیر کمیته حمل ونقل مجلس، گفت: جهانگیریان در این جلسه گزارشی از اقدامات انجام شده توسط کمیته برسی سوانح در مورد سقوط آنتونوف 140 ارائه داد.

وی تصریح کرد: مقرر شد به منظور بررسی دقیق حادثه به دور از هرگونه فضاسازی در کمیسیون عمران مجلس و کمیته ویژه برسی سوانح در این رابطه خبر ی منتشر نشود و هیچ گونه تحلیل محتوایی صورت نگیرد.

اگرچه هنوز نتیجه دقیق بررسی های کارشناسی سازمان هواپیمایی اعلام نشده اما با گذشت 2 ماه از این حادثه، ابهام درباره علت اصلی سقوط همچنان ادامه دارد. سوال اصلی اینجاست که آیا سقوط هواپیمای ایران 140 واقعا یک حادثه و غیرقابل پیش بینی بود؟

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مطلع 0 0

    تین نیوز و خوانندگان!! اگر گزارش واقعی را میخواهید این است: هواپیما بر اساس دمای پایین تر بار زده و موقع پرواز دما افزایش داشته و چند دقیقه بعد دما برگشته! در لحظه پرواز باد شدید ۱۰ناتی آمده که هواپیما باید از جهت مخالف، بلند میشده ولی برج به خلبان نگفته و باد مخالف به هواپیما میخورده با سرعت زیاد!و هواپیما بلند شده!! موقع بلند شدن از روی باند یک موتور از دست رفته بوده و هواپیما با سرعت کمتر از ۲۰۰ کیلومتر بلند شده که نباید با این سرعت بلند میشده و یا باید سرعت را به سرعت مجاز(بیش از ۲۰۰ کیلومتر) میرسانده و بعد بلند میشده و یا اصلا بلند نمیشده! خلبان باید سریع به دستورالعمل ها عمل میکرده و وقت را برای برقراری تماس با برج مراقبت تلف نمیکرده که متاسفانه سریعا با برج تماس گرفته! خلبان باید چرخ ها را میبسته تا نیروی لیفت کمتر بشه که اینکار رو نکرده! باید دماغه را روی ۶ درجه تنظیم میکرده به سمت بالا(چون با ۱۵درجه بلند میشن) و ۶درجه در خلاف جهت موتور از دست رفته میچرخیده است که برعکس پیچیده(به سمت موتور از دست رفته پیچیده یا خودش یا هواپیما)! این برعکس پیچیدن باعثشده از فضای خالی جلوی باند به سمت ساختمان ها منحرف بشه و خطر برخورد با ساختمان ها هم اضافه بشه! باید موتور سالم را فول تراتل کرده و دکمه ریست کامپیوتر هواپیما را میزده که ریست نکرده! موقع فرود اگر به دیوار بتنی برخورد نمیکرد و آن سیم برق فشار قوی آنجا نبود … درضمن شرکت سازنده موتور هم خواهد گفت حاضر است با یک موتور و همان مقدار بار و همان وضعیت، هواپیمای ایران۱۴۰ را بلند کند و بنشاند و نه تنها زیر بار نخواهد رفت، بلکه این شرکت و شرکت آنتونوف برای از بین بردن اعتبار آرمشان به ما اعتراض نکنند خوبه!! ایران۱۴۰ دو سال بوده موتور از دست نداده و اگر هم بدهد با یک موتور میتواند ادامه مسیر بده، اما هواپیماهای MD که در ایران فعال اند و ضریب اطمینان موتورشان پایین تر است(یعنی اگر موقع بلند شدن یکی از موتور هایشان از دست برود احتمال سقوطش بیشتر از ایران۱۴۰ است) از ابتدای سال تا ۱۹ مرداد ۹۳، بیش از ۱۰ بار موتور از دست داده اند! و همین طور بقیه هواپیما ها مثل فوکر ۱۰۰ ها و…!! یعنی از دست دادن موتور عادی است و دستور العمل خود را دارد و بعضی مواقع هر دو موتور از دست میرود و اگر به دستورالعمل، عمل شود موردی پیش نمیآید! حالا شما بگویید این هواپیما را باید کنار گذاشت یا ام دی ها و فوکر ها؟؟؟

  • حسین 0 0

    چرا هیشکی نمیره از مدیران و مسئولان دولت سازندگی که این پروژه را استارت زدن و دولت بعدیکه به تولید انبوه رساندن بپرسه چرا این هواپیما را تولید کردند؟

  • حسین 0 0

    چرا دولت آقای خاتمی که این هواپیما را به تولید انبوه رسوند مشکلاتش رو حل نکرد؟ اگر مشکلی داره!؟!

  • m 0 0

    از منوچهر منطقی مدیر عامل بخش مونتاژ هواپیماهای روسی و اوکراینی صنایع دفاع(هسا) و رئیس سازمان هواپیمائی کشوری جهانگیریان بپرسید چرا موتور هلی کوپتر روسی روی هواپیمای مسافربری آنتونوف ۱۴۰ ساقط شده نصب بود؟ کجای دنیا مدیران و کارشناسان هواپیمائی چنین دیوانگی می کنند؟ مگرهواپیما پژو آر دی است که موتور پیکان ایرانی روی آن نصب گردد؟!مردم موش آزمایشگاهی نیستند آقایان مدیر و مسئول۰

  • شهروند 0 0

    در پس پرده حمله به یک پروژه ملی چه نهفته است؟ نیات افرادی که بویژه در تین نیوز مرتب تمام هم وغم خود را به این موضوع اختصاص داده اند چیست؟ در مورد سایر سوانح نیز چنین برخورد کرده اند؟ چند صفحه گزارش برای حادثه قبلی که فالکن سازمان بود تهیه شده است؟ و دهها پرسش دیگر؟ کسی جواب دهد

  • جعفر 0 0

    جرا بخش مهمی مثل سوانح را همیشه به دست آدمهای نالایق میسپارید. مدتی رئیس این بخش آقای[…] بود که کارشناس معدن بودند و معاون ایشان آقای[…] که فردی[…] بود که نه بخاطر بررسی سوانح(زیرا هیچوقت در سایت سانحه ای دیده نمیشود) بلکه فقط بخاطر اینکه نفرات ماموریتهای خارجی را تعیین میکند دارای اعتبار ظاهری است. رشته تحصیلی وی را نیز همه میدانیم که هیچ ارتباطی با هواپیما یا هلیکوپتر و یا هیج وسیله پرنده ای حتی عقاب ندارد و متاسفانه اطلاعاتی هم در این زمینه ندارند. حالا هم فقط[…] این بخش عوض شده که آنهم مثل آقای[…] فقط به فکر منفعت خود است تا کشور. ایشان با اختلال در نظم اداری بدنبال بهره جویی است. البته ایشان در هر قسمتی که فعالیت مینمایند کاملا فعالند. مثلا در قابلیت پرواز که بودند کلاسهای آموزشی را برای شرکتهای هواپیمایی بصورت خصوصی در موسسه ای ک متعلق به خودشان اجباری میکردند. ایشان با گروهی که تشکیل دادند با قیمت های کلان به بهانه آموزش این دوره ها را تحمیل مینمودند.

  • کارشناس موتور 0 0

    با سلام، ۱ - موتور این هواپیما موتور توربوپراپ TV۳-۱۱۷VMA - SBM۱ طراحی شرکت پروگرس و ساخت شرکت موتورسیچ اوکراین میباشد ۲ - شرکت آنتونف طراح این هواپیماست و نه موتور!! ۳ - موتورهای خانواده TV۳ اولیه طراحی شرکت کلیمف روسیه بوده و اکثرا بصورت توربوشافت تولید شده و بر روی هلکوپترهای زیادی نصب شده اند. ۴ - شرکتهای پروگرس و موتورسیچ اوکراین موتور توربوشافت(هلی کوپتر) را با طراحی مجدد به توربوپراپ که مناسب هواپیمای ملخی آنتونف۱۴۰ باشد تبدیل کردند. ۵ - بر اساس آمار و ارقام شرکت موتور سیچ بازار بزرگی در کشورها امارات، هندوستان و … جهت بهره برداری از موتورهای TV۳ بر روی هلی کوپتر دارد. ۶ - لازم بذکراست که این موضوع مرسوم بوده و با ساخت هسته مرکزی موتور(شامل کمپرسور و محفظه احتراق و توربین) میتوان از آن محصولات مختلفی شامل توربوشافت(برای هلی کوپتر)، توربوپراپ(برای هواپیمای ملخی)، توربوجت(برای هواپیماهای جنگنده)، توربوفن(برای هواپیماهای مسافربری بزرگ) تولید نمود. ۷ - کسانی که موضوع نصب موتور هلی کوپتر بر روی آنتونف ۱۴۰ را مطرح می نمایند نه تنها چیزی راجع به موتور و هواپیما نمی دانند بلکه صرفا از هواپیما آنهم شاید بلیط خریدن و سوار شدنش را بلد باشند. ۸ - موتورهای ساخت شرکت پرات اند ویتنی کانادا که نویسنده از آنها نام برده و بر روی هواپیماهای ای تی آر و فوکر و … نصب هستند دارای قدرت موتور حداکثر ۲۴۷۵ تا ۲۷۵۰ اسب بخار هستند در صورتیکه موتورهای TV۳ آنتونف - ۱۴۰ دارای توان حداکثری ۲۵۰۰ تا ۲۸۰۰ اسب بخاراست و لذا موتورهای پرات اند ویتنی مزیتی بر موتورهای ۱۴۰ از لحاظ توان ندارند. ۹ - از ابتدای پروژه هم در مذاکرات اولیه و هم در سالیان اخیر شرکت هسا پیگیر نصب موتورهای شرکت پرات اند ویتنی کانادا(نه بخاطر قدرت بیشتر بلکه بخاطر تولید بالای آنها و پشتیبانی بهتر طراح و سازنده و تنوع تولید ورژنهای مختلف آنها) بوده است ولی متاسفانه بدلیل تحریم این موضوع عملی نشده است. ۱۰ - در نهایت دوستان عزیز مطمین باشید هیچکس از کارشناسان در کشور تولیدات هوایی شرقی را به غربی ترجیح نمیدهد و همگی ما باتفاق بر این باوریم که هواپیماهای غربی برتر از شرقی هستند بشرطی که شرایط برقرار باشد.

  • علی 0 0

    لازم نیست این قدر تخصصی توضیح بدید. طوری بکید که عوام الناس هم بهره مند شوند. حرف اینه که رئیس سازمان هوابیمایی جرا به تذکر کارشناسان قابلیت برواز مبنی بر زنک زدکی و بوسیدکی قسمتی از موتور توجه نکرده و ضمن عزل أنان أقدام به صدور مجوز برواز نموه ثانیا وظیفه بازرسی و نظارت بر بار و دما که از دلائل سقوط بوده جه میشود مکر این هم از وظائف سازمان نیست. خدا وکیلی رئیس سازمان حاضره خانوادش سوار هوابیمایی بشه که یک موتورش زنک زدکی و بوسیدکی داره. تخلف أیشان در سقوط فالکن هم که کلا فراموش شد. بالآخرة که أیشان میره و أون موقع سازمانیان أبعاد … فاش می کنن. الان که کسی نمیاد تحقیق بنهانی کنه و همه از نون شبشون میترسن. بیجاره خانواده های سقوط فالکن و انتونف.