تین نیوز گزارش میدهد
◄ یک سقوط و چند ابهام
تین نیوز | اگرچه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری نتایج اولیه سانحه سقوط هواپیمای ایران 140 را اعلام کرده اما همچنان ابهاماتی درباره علت اصلی سقوط وجود دارد.
به گزارش تین نیوز، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری 49 روز پس از سقوط ایران 140 در تهران، سه عامل اصلی گرمای هوا، نقص فنی در هواپیما و خلبان را به عنوان عوامل اصلی حادثه اعلام کرد و گفت: این هواپیما ساعت 9 و 20 دقیقه از روی باند شروع به حرکت میکند و 2 ثانیه پس از جدا شدن از باند موتور سمت راست دچار مشکل میشود، یک ثانیه پس از این اتفاق نیز نیروی جلوبرنده دچار مشکل میشود.
وی تصریح کرد: زمانی که هواپیما در حال تیکآف است خلبان و کمک خلبان باید حواسشان به بخشهای مختلف باشد، به همین دلیل چند لحظه متوجه از دست رفتن هواپیما نبوده و وقتی متوجه شده که هواپیما از باند برخاسته است، خلبان در سه مرحله تلاش کرده ارتفاع را افزایش بدهد اما در نهایت آنتونوف140 در شیشه مینا سقوط میکند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: تعداد مسافران این پرواز 40 نفر بود و 8 نفر هم کادر پروازی بودند که 11 نفر از این مسافران قبل از آتش سوزی از هواپیما خارج شدند که یک نفر در میان راه و 2 نفر پس از چند روز در بیمارستان فوت کردند که در نهایت هشت نفر از سانحه جان سالم به در بردند، ضمن آنکه مسافران پس از سقوط هواپیما زنده بودند و متاسفانه در اثر آتش سوزی جان خود را از دست دادند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره اینکه مسئولیت این اتفاق را چه کسی بر عهده می گیرد؟ گفت: اول باید عوامل سانحه مشخص شود و پس از آن قطعا مسئولین آن نیز مشخص می شود و این را مراجع قضایی پیگیری میکنند، سازمان وظیفه دارد که اقداماتی را انجام دهد که از تکرار این نوع سوانح جلوگیری کند و ما اولین اقداممان این بود که از پرواز این نوع هواپیما جلوگیری شود.
وی تصریح کرد: بخشنامه ای به همه ایرلاینها داده شد تا موضوع دما، بار، تعداد مسافر و تبحر خلبان تذکر داده شد، این وظایف ما تا الان بوده است و وقتی جمع بندی عوامل سانحه شود، مطالب را بیشتر باز میکنیم.
سیستم اطلاع رسانی هواپیما با تاخیر عمل کرد
در همین زمینه شهبازی، رئیس کمیته بررسی سقوط آنتونوف 140 درباره جزئیات این حادثه گفت: سیستم هشدار آنتونوف 140 با تاخیر 18 ثانیهای عمل کرد، ضمن آنکه هواپیما اضافه وزن قطعی داشته است.
وی افزود: سه ثانیه قبل از تیکآف هواپیما موتور سمت راست از کار میافتد، اما سیستم اطلاعرسانی هواپیما با تاخیر 18 ثانیهای اطلاعات از کار افتادن موتور را به خلبان اطلاع میدهد. مشکل دوم این سانحه نیز مربوط به ملخ هواپیماست، زمانیکه یکی از موتورها از کار میافتد موتور دیگر (ملخ) باید عملکرد متفاوتی داشته باشد که در این حادثه موتور سالم عملکرد مورد نظر را نداشته است.
این اظهارات مسئولان با تردید برخی از کارشناسان صنعت حمل و نقل هوایی همراه بوده است، به گفته کارشناسان هواپیمای ایران 140 نباید در فصل تابستان به مناطق جنوبی کشور که آب و هوای گرمی دارند پرواز می کرده و البته موتور این هواپیما در مناطق مرطوب نیز بخشی از توان عملیاتی خود را از دست میداده است.
جزئیات مجوز پرواز آنتونوف 140
کارشناسان معتقدند، هواپیمای آنتونوف 140 از قدیم محدودیت هایی داشت، به طوری که در سال 88 به خاطر استاندارد نبودن برخی از آیتم ها مجوز پرواز به آن داده نشد. در سال های بعد با توجه به اینکه سازمان هواپیمایی کشوری اخطارهایی مبنی بر برطرف کردن اشکالات و محدودیت ها داده بود، اصلاحات لازم انجام شد، البته مهم ترین مشکل هواپیما که موتور آن بود، همچنان وجود داشت.
پس از انجام اصلاحات و با توجه به اینکه امکان تغییر و اصلاح موتور وجود نداشت، مجوز پرواز برای این هواپیما تا سقف 26 مسافر صادر شد. در سال 92 بعد از تغییر و تحولاتی که در سازمان هواپیمایی کشوری صورت گرفت و پیگیری های وزارت دفاع و مجموعه هسا، مجوز پرواز با 48 مسافر هم صادر شد.
به گفته رئیس سازمان هواپیمایی کشور، آنتونوف 140 در سال 74 در اوکراین طراحی و یک سال بعد، قرارداد آن با ایران منعقد میشود. در سال 76 نیز ساخت این هواپیما در اوکراین به اتمام رسیده و تستهای مربوطه آن در همان زمان آغاز میشود. سرانجام در سال 78 عملیات مونتاژ آنتونوف 140 در کشورمان آغاز میشود.
یک سال پس از این اتفاق سازمان هواپیمایی کشورهای مشترک المنافع و سازمان هواپیمایی ایران به ترتیب در سالهای 79 و 80 مجوز پرواز این هواپیما را صادر میکنند. شرکت هواپیمایی سفیران در سال 83 اولین پرواز مسافری آنتونوف 140 را در ایران انجام میدهد، اما به دلیل سانحهای که برای یکی از این هواپیماهای روی میدهد، این ایرلاین آنتونوف 140 را از ناوگان خود خارج میکند.
پس از حدود هفت سال از اولین پرواز رسمی آنتونوف 140، سپاهان ایر (هسا) با چهار فروند این نوع هواپیما حملونقل هوایی مسافری را تا نوزدهمین روز مردادماه سال جاری انجام میدهد که با سقوط یکی از این هواپیماها رئیسجمهوری دستور توقف پرواز آنتونوف 140 را صادر میکند.
گزارشات رئیس سازمان هواپیمایی کشوری یک نتیجه اولیه است
رئیس کمیته حمل ونقل مجلس با بیان اینکه بررسی ها در مورد سقوط آنتونوف 140 ادامه دارد و موضوعی که رئیس سازمان هواپیمایی در مصاحبه اخیرش اعلام کرده یک نتیجه اولیه بوده است گفت: بررسی ها در مورد سانحه سقوط هواپیما توسط مجلس و کمیته بررسی سوانح در حال پیگیری است و گزارش اولیه از نتایج بدست آمده تا سه هفته آینده در صحن علنی مجلس قرائت خواهد شد.
احمد جباری با یادآوری حضور رئیس سازمان هواپیمایی در جلسه اخیر کمیته حمل ونقل مجلس، گفت: جهانگیریان در این جلسه گزارشی از اقدامات انجام شده توسط کمیته برسی سوانح در مورد سقوط آنتونوف 140 ارائه داد.
وی تصریح کرد: مقرر شد به منظور بررسی دقیق حادثه به دور از هرگونه فضاسازی در کمیسیون عمران مجلس و کمیته ویژه برسی سوانح در این رابطه خبر ی منتشر نشود و هیچ گونه تحلیل محتوایی صورت نگیرد.
اگرچه هنوز نتیجه دقیق بررسی های کارشناسی سازمان هواپیمایی اعلام نشده اما با گذشت 2 ماه از این حادثه، ابهام درباره علت اصلی سقوط همچنان ادامه دارد. سوال اصلی اینجاست که آیا سقوط هواپیمای ایران 140 واقعا یک حادثه و غیرقابل پیش بینی بود؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.