| کد خبر: 157127 |

تاثیر منفی 3 برابر شدن عوارض خروج بر ایرلاین‌ها و فرودگاه‌ها

در پی افزایش 300 درصدی عوارض خروج از کشور و افزایش پلکانی آن در سفرهای بعدی، موجی از اعتراضات در رسانه ها و جامعه به راه افتاده است.

تین نیوز

در پی افزایش 300 درصدی عوارض خروج از کشور و افزایش پلکانی آن در سفرهای بعدی، موجی از اعتراضات در رسانه ها و جامعه به راه افتاده است.به نظر می‌رسد دولت که در جذب گردشگران داخلی چندان موفق نبوده است، می‌خواهد این کمبود درآمد را با دریافت عوارض از گردشگرانی که از ایران خارج می‌شوند جبران کند.

 آرمان بیات کارشناس صنعت هوایی،در این باره معتقد است افزایش چند برابری عوارض خروج از کشور نه تنها تأثیر مثبتی ندارد بلکه با سیاست‌های کلان صنعت هوایی هم در تضاد است.

این کارشناس صنعت هوایی اظهار کرد: هرچند این افزایش قیمت مانعی در سر راه خروج مردم از کشور نیست و انتظار می رود که به مرور زمان حساسیت‌ها نسبت به این افزایش قیمت از بین برود اما این عمل با اصل 20 قانون اساسی در تضاد است.

او افزود: این افزایش قیمت باعث کاهش سفرهای خارجی می‌شود که با توسعه ناوگاه هوایی و افزایش پروازها و افزایش مسافران هوایی در تضاد است.

آرمان بیات با بیان اینکه این افزایش قیمت تأثیر مستقیم بر پروازهای منطقه‌ای ایرلاین‌های داخلی نیز خواهد داشت گفت: درآمد کنونی ایرلاین‌ها به طور میانگین 45 دلار در ازای هر صندلی-ساعت پرواز است و این در آمد در صورت کاهش صنعت هوایی ایران را با چالش جدی روبرو می کند.

این کارشناس هوایی به ایسنا گفت: این افزایش عوارض برای فرودگاه‌ها هم مشکلات زیادی به وجود خواهد آورد. با توجه به افزایش تصاعدی این مبلغ در سفرهای دوم و سوم، کدام مرجع باید ادعای مسافر را درباره تعداد خروج از کشور تأیید کند و چقدر زمان‌بر خواهد بود؟

او در پاسخ به این سوال که در کشورهای توسعه‌یافته این موضوع به چه شکل است گفت: تقریباً در هیچ جای جهان این عوارض به این شکل نیست. در کشورهای پیشرفته مالیات به صورت ریز تقسیم شده و بر روی خدمات مختلف دقیق از مسافران دریافت می‌شود.

بیات با اشاره به این موضوع که ایرلاین‌های ایرانی برای توسعه و رقابت با شرکت‌های خارجی نیاز به شرایط مثبت اقتصادی دارند گفت: مقررات‌زدایی و بهبود کسب‌وکار با چنین اقداماتی در تضاد است. این موضوع در حد یک پیشنهاد است و بعید به نظر می‌رسد که مجلس آن را تصویب کند، اما اگر اجرا شود مشکلات جدی برای مسافران، ایرلاین‌ها و صنعت هوایی ایران به وجود خواهد آمد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.