| کد خبر: 137680 |

◄ از بگم بگم تا چی شد چی شد

وبلاگ آرمان بیات-امروز چون دیگر ایام طی شده که همواره هجمه سیاسی و جناحی به سوی دولت نشانه رفته بود، خبرگزاری خاص رجانیوز، نوک توپ را بار دگر به جبهه هواپیمایی کشور گرفت تا شاید با طرح موضوعات عوامفریبانه چون زمینگیری ناوگان هوایی به دلیل عدم تامین قطعات یدکی، بتواند به اهداف سیاسی خود چون ناکارآمدی برجام جامع عمل بپوشاند و شاید هم دنبال مرهمی باشند.

تین نیوز

وبلاگ آرمان بیات-امروز چون دیگر ایام طی شده که همواره هجمه سیاسی و جناحی به سوی دولت نشانه رفته بود، خبرگزاری خاص رجانیوز، نوک توپ را بار دگر به جبهه هواپیمایی کشور گرفت تا شاید با طرح موضوعات عوامفریبانه چون زمینگیری ناوگان هوایی به دلیل عدم تامین قطعات یدکی، بتواند به اهداف سیاسی خود چون ناکارآمدی برجام جامع عمل بپوشاند و شاید هم دنبال مرهمی باشند. 

لینک یادداشت خبری که در کانال این خبرگذاری منتشر شد، از این طریق در دسترس است.
https://t.me/rajanews_com/37657

خب، برویم سراغ چالش طرح شده رجانیوز که خود از "بگم بگم" های نه چندان دور معجزه هزارم سوم، درس گرفته و به "چی شد چی شد" تغییر موضع داده است.

نگارنده یادداشت رجا نیوز به مستنداتی اشاره کرده است که صراحتا در برجام ذکر گردیده و کاملا تصویری درست از مفاد توافق انجام شده است. اما جالب آن است که عطف به همان بند اشاره شده و پیوست ۲ ، عقد قرارداد خرید هواپیما به صورت مستقیم با سازندگان مطرح و ورود چند فروند هواپیمای نو ، که خود و خانواده ایشان ، ذینفع آن بودند را نمی بیند و یا نمی خواهد ببیند و نکته ای دگر را طرح میکند. 

اما آن عزیز هموطن که تحت تاثیر رفتار جناحی و بدون توجه به میزان صداقت و تخصص ، مطلب می نگارد و به افکار عمومی منعکس می نماید ، نمی داند که این تعداد هواپیمای زمین گیر ، متعلق به کدام شرکت هواپیمایی است؟چند درصد آن در مالکیت دولت به عنوان نماینده ملت است؟ آن ناوگان زمینگیر آیا از نظر قابلیت های پروازی در چه وضعیت و شرایطی هستند؟ توجیه اقتصادی بهره برداری تجاری آن چگونه است؟ مگر همین تفکر از سن بالای ناوگان هوایی کشور و کاهش ایمنی ، بدون نگاه به فشارهای روانی حاصل از فرآیندهای جاری و مسئولیتی جامعه متخصص هوانوردی به خصوص همکاران مهندسی و تعمیرات هواپیمایی در دوره تحریم ، فریاد وامصیبتا سر نمیداد؟ حال چه شده که انتظار دارد سندی چون برجام ، سن ناوگان زمینگیر را کاهش دهد و یا بهره برداری از آن را اقتصادی و تجاری کند و مجانی تامین قطعه نماید؟

خیر نویسنده عزیز 

اینگونه نیست. اولا فرض بر نظر شما ، آیا شرکت های هواپیمایی ، توان مالی به حدود مکفی جهت ورود به زنجیره تامین سیستم ها قطعات یدکی تعمیری و یا تعویضی را که عامل زمینگیری ناوگان اشاره شده است را دارند؟ خیر ، ندارند. حال این چه ارتباطی به برجام دارد؟ 

بنده تهی دست ، مریض احوالم و مزاجم به هم ریخته است. حال اگر بهبودی حاصل نمی شود ، در عدم توان خرید دارو است و نه پزشک و تحریم دارو.

عزیز جان

ناوگان هوایی ، عمری تعریف شده بر اساس میزان پیش بینی بهره وری سالانه در یک دوره زمانی مشخص دارند که افزایش عمر عملیاتی ، فرآیندهای بازبینی ، بازرسی و تعمیراتی را بیشتر  و دوره فرآیند را طولانی تر می کند که خود در افزایش هزینه ها ، تاثیر گذار است. از طرفی بازگشت به چرخه پرواز یک هواپیما ، به نسبت سرمایه گذاری برای تامین قطعات ، باید بهره وری اقتصادی لازم را در باقیمانده عمر عملیاتی آن داشته باشد. این طور نیست که چون سوزن ژیگلور کاربراتور پیکان، از چراغ برق تامین کنیم و به مسافرکشی بپردازیم و حال هر وقت خراب شد ، کاپوت را بالا بزنیم و یک کاری بکنیم. گرچه تفکر دلالان و واسطه گران تامین قطعات و هواپیما که با لغو تحریم ، بازارشان دچار تهدید شده است، اینگونه بود و از نیاز کشور و نیاز مردم ارتزاق می کردند.

خیر نگارنده عزیز

در صنعت هوانوردی، نفس کشیدن هم برنامه ریزی دارد و مستند می شود و همواره توسط نهاد حاکم تحت کنترل و نظارت های پیوسته است. همواره آنالیز و تحلیل های هزینه ای و بررسی های اقتصادی، آمیخته با رفتار مدیریتی حمل و نقل هوایی است. 

این راه شما و نشر مطالبی خارج از کیفیت تخصصی و پوشش آن در سطح جامعه، عملا نمی‌تواند با اصل تقوا سازگار باشد. صنعت هوانوردی ایران عزیز، گل و بلبل نیست که اگر اراده‌ای باشد تا تحقق آن هم فاصله ای نیست ، اما نقد باید به دور از سیاست‌ورزی و تعصبات جناحی و در بستری صادقانه و عالمانه با هدف اقتدار و اعتلای ملی باشد تا از نیاز ایران اسلامی به توسعه حمل و نقل هوایی، شرکت‌های هواپیمایی منطقه و کاسبان تحریم، چاق نشوند و بتوانیم وارد رقابت پذیری در عرصه بین‌المللی شویم.

به قول دوستی که می گفت، همین چند وقت پیش ها، تحریم میشدیم اسمش میشد"عزت"، در دولت روحانی قرارداد میبندیم اسمش میشه "ذلت". 

وحدت راه چاره است و نه تخریب.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.