| کد خبر: 156163 |

یک کارشناس حوزه حمل‌ونقل پاسخ داد

◄ کاهش سرعت مجاز، ایمنی و تردد در راه‌ها را بهتر می‌کند؟

یک کارشناس حوزه حمل‌ونقل طرح کاهش سقف سرعت مجاز در همه راه‌های کشور باهدف کاهش تلفات جاده‌ای را نیازمند چکش کاری دانست و گفت:اینکه از یک قانون کلی برای انتخاب سرعت در کل راه‌های کشور که تفاوت‌های زیادی باهم دارند استفاده شود به نظر می‌رسد نمی‌تواند جوابگو باشد.

تین نیوز

یک کارشناس حوزه حمل‌ونقل طرح کاهش سقف سرعت مجاز در همه راه‌های کشور باهدف کاهش تلفات جاده‌ای را نیازمند چکش‌کاری دانست و گفت:اینکه از یک قانون کلی برای انتخاب سرعت در کل راه‌های کشور که تفاوت‌های زیادی باهم دارند استفاده شود به نظر می‌رسد نمی‌تواند جوابگو باشد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز حمید نجف  در خصوص برنامه جدید وزارت راه و شهرسازی برای کاهش سقف سرعت مجاز در همه راه‌های کشور با هدف کاهش تلفات جاده‌ای، گفت: البته این پیشنهاد قرار است در کمیسیون ایمنی راه‌ها چکش‌کاری شود و مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گیرد و ممکن است اصلاً به تصویب نهایی نرسد.

وی ادامه داد: با این‌حال به نظر می‌رسد می‌توانیم به نسبت آزادراه‌ها و اتوبان‌هایی که داریم و با توجه به تفاوت‌هایی که در شکل ظاهری هرکدام وجود دارد قوانین متفاوتی وضع کنیم.

وی در توضیح پیشنهاد خود گفت: بدین ترتیب که به میزان سطح تردد و شلوغی و خلوتی راه‌های اصلی و هم‌چنین میزان عرض و ایمنی آن‌ها نسبت به انتخاب سرعت موردنظر اقدام شود. اینکه از یک قانون کلی برای انتخاب سرعت در کل راه‌های کشور که تفاوت‌های زیادی باهم دارند استفاده شود به نظر می‌رسد نمی‌تواند جوابگو باشد.

به گفتهٔ نجف با توجه به تفاوت جاده‌ها در شکل ایمنی و حجم تردد باید شتاب افزایش و کاهش‌ سرعت مجاز متفاوت باشد.

نجف در پاسخ به این سؤال که مدل‌های جهانی چگونه است نیز گفت: در کشورهای پیشرفته استاندارد جاده‌ها به گونه‌ای است که حتی می‌توان روی سرعت بیشتر فکر کرد. اما از آنجایی‌که هنوز به آن حد از استاندارد و ایمنی نرسیده‌ایم نمی‌توانیم از مدل‌های جهانی استفاده کنیم و به افزایش سرعت بیاندشیم.

این کارشناس حوزه حمل‌ونقل با تأکید بر اینکه کاهش سرعت اثرات زیادی روی شدت تصادف و به تبع آن کاهش آمار تلفات دارد، ادامه داد: راهی به‌جز کاهش سرعت نداریم اما می‌توان با فرهنگ‌سازی و یا افزایش نظارت‌ها از طریق دوربین‌های هوشمند نیز اقدام به این مهم کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا کاهش سرعت می‌تواند در شیفت دادن مردم به حمل‌ونقل ریلی تأثیرگذار باشد، ادامه داد: استفاده از مودهای مختلف حمل‌ونقل به وضعیت اقتصادی مردم بازمی‌گردد و وقتی‌ که استفاده ازخودروی شخصی نفع اقتصادی و آرامش بیشتری دارد امکان انتخاب گزینه‌های دیگر برای مردم کمتر می‌شود.

نجف در عین حال این را هم گفت که طبیعتاً افزایش قیمت سوخت موجب کاهش سفر می شود و مسلماً با کاهش سفر از تلفات کم می شود اما این راه حل منصفانه ای نیست و می تواند روی بهداشت روانی مردم تاثیر بگذارد.

به گزارش تین نیوز در راستای اجرای اهداف کلان کاهش تعداد تلفات رانندگی در ایران این بار وزارت راه و شهرسازی به سراغ سقف سرعت مجاز در جاده‌های بین‌شهری رفته است.

طبق اعلام کشاورزیان – معاون وزیر راه و شهرسازی – در جریان تصمیم جدیدی که در رابطه با سقف سرعت مجاز در جاده‌های کشور گرفته شده، از این به بعد سرعت مجاز در تمام راه‌ها ۱۰ کیلومتر بر ساعت کاهش خواهد یافت.

بر این اساس سرعت مجاز در آزادراه‌ها از ۱۲۰ به ۱۱۰ کیلومتر، در بزرگراه‌ها به ۱۰۰ کیلومتر، جاده‌های اصلی به ۸۵ کیلومتر و جاده فرعی به ۷۰ کیلومتر بر ساعت کاهش خواهد یافت.

این دستور به منظور کاهش تعداد تلفات رانندگی ایران صورت گرفته که تنها در سال گذشته بیش از ۱۶ هزار نفر را به کام مرگ کشانده است.

طبق برآوردهای صورت گرفته از سوی وزارت راه و شهرسازی از حدود ۱۰ سال قبل تا امروز تعداد تلفات رانندگی از ۲۷ هزار نفر به ۱۶ هزار نفر کاهش یافته، این در حالی است که هنوز با توجه به سهم درصد ایران از جمعیت و راه‌های جهان نیاز به تحول جدی وجود خواهد داشت.

در این راستا یکی دیگر از اهداف در نظر گرفته شده از سوی وزارت راه و شهرسازی کاهش تعداد خودروهای فرسوده فعال در جاده‌های ایران است که می‌تواند مانند آنچه در عرصه ریلی اتفاق افتاد، در راه‌ها نیز تغییرات جدی به وجود بیاورد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ایرانی مسلمان 1 1

    بهتر نیست سیاسیت ورود خودروی خارجی را تجدید نظر کنیدزیرا سواریهای داخلی خودبخود از 110 به بالا ایمنی ندارندوسواریهای خارجی است که شتاب و سرعت و ایمنی انان بالا و در واقع کاهش سرعت یعنی افزایش اثرات روانی بر مالکین و رانندگان سواریهای خارجی وافزایش مصرف سوخت و ایجاد تخلفات حادثه ساز با توجه به فشارروانی وارده بر رانندگان اینگونه وسائط نقلیه خارجی و پیشنهاد میگردد با هماهنگی خودروسازان ایرانی که نابغه ایمنی هستند سیستم قفل سرعت و محدودیت ایجاد نمایند

  • ایرانی 2 0

    پیشنهاد میگردد وسائط نقلیه خارجی نزد دستگاههای دولتی جمع اوری و فقط وسیله نقلیه ایرانی به انان داده شود و درهنگام ماموریت با اسکورت اقایان هم پلیس راه میزان سرعت مجاز را رعایت نماید تا مردم شاهد جولان سواریهای مسئولین درجاده ها به هنگام ماموریت نباشند و همه خودروها را دوربین های ثبت تخلف رصد و جریمه برای انان صادرشود و کلیه معافیت ها حذف شود و بعد ازسه ماه گزارش گیری نمایندببینند چه کسانی سرعت می روند

  • ناشناس 0 0

    همینها باید ضمانت اجرایی داشته باشد.
    مثال من جاده سرچم اردبیل بودم . سرعت مجاز 95 هست ولی اکثریت 120 میروند.
    لذا جاهایی که دوربین هست این 110 قابل اجراست لذا هوشمندسازی جاده ها با فرهنگ سازی باهم توامان باشند تا نتایج ملموس شود.