| کد خبر: 145139 |

شهر برای همه

فراهم ساختن امکان حضور برابر و عادلانه برای همه اقشار و گروه‌های اجتماعی در فضاهای باز عمومی شهری یکی از الزامات پایداری اجتماعی است.

تین نیوز
فراهم ساختن امکان حضور برابر و عادلانه برای همه اقشار و گروه‌های اجتماعی در فضاهای باز عمومی شهری یکی از الزامات پایداری اجتماعی است.

زنان همواره در این زمینه با محدودیت و نابرابری روبه‌رو بوده‌اند. در ایران امروز، فضاهای شهری چندان مطلوب زنان نیستند و کمتر در طراحی و برنامه‌ریزی آنها به نیاز و خواست واقعی زنان توجه شده است. از این نظر موانع مختلفی بر سر راه تحقق عدالت اجتماعی در شهر وجود دارد؛

برخی از این موانع فرهنگی است و برخی به فرایند برنامه‌ریزی و طراحی شهر و فضاهای شهری بازمی‌گردد. زنان همیشه به‌عنوان جنس کم‌اهمیت‌تر و شهروندان درجه دوم تلقی شده‌اند. چنین دیدگاهی موجب شده که نه‌تنها خواست و نیازهای آنان در شهر فراموش شود، بلکه در موارد بسیاری زنان نیز با بدیهی انگاشتن این به ظاهر اصل، مطالبه‌گر حقوق خود نباشند. به‌عبارت دیگر، در جامعه ایرانی حضور و فعالیت زنان در فضاهای عمومی شهری در اولویت نیست و از اساس به جز در مواردی مانند خرید و رفت‌وآمدهای ضروری چندان هم پسندیده نیست.

در اغلب مناطق کشور تفریح و وقت‎گذرانی زنان در فضاهای عمومی شهری خلاف اصول اخلاقی و عرف انگاشته می‌شود و در بهترین حالت، مادران تنها در همراهی با کودکانشان فرصت حضور در پارک‎ها را می‎یابند. علاوه بر این، در فرایند طراحی فضاهای شهری معمولا کمتر به این موضوع توجه می‌شود که بی‌توجهی به تفاوت‌های جنسی و جنسیتی ممکن است به حذف یک جنس از فضای عمومی منجر شود. فضاهای کم‌نور، خلوت، تنگ و بی‎دفاع موجب کاهش احساس امنیت در زنان و تقلیل حضور آنان در چنین مکان‌هایی می‌شود.

امنیت، دید خوب، پاکیزگی و تنوع از دیگر کیفیت‌هایی است که بر حضور زنان در فضا تأثیرگذارتر است. مهم‌تر از همه آنکه زنان به‌عنوان مادر، همسر و یک فرد شاغل الگوهای فعالیتی متنوعی دارند و کمتر به‌ خودروهای شخصی دسترسی دارند؛ بنابراین بیشتر از حمل‌ونقل همگانی استفاده می‌کنند و امکان دسترسی به این شبکه و فعال بودن آن در سطح شهر امکان حضور زنان را به شکل قابل توجهی افزایش می‎دهد. به‌نظر می‎رسد با تغییر در راهبردها و توجه دقیق به مسئله جنسیت در طراحی شهری حتی بتوان در موانع سنتی حضور زنان در شهر تغییر ایجاد کرد و به جامعه‎ای پایدارتر برای تمام افراد- چه زن و چه مرد- نزدیک‎تر شد.

 الهام سوری-پژوهشگر شهری و مدرس دانشگاه

 

 

منبع: سايت خبری همشهری آنلاین

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.