| کد خبر: 130825 |

قطار ساماندهی در لب خط سرعت گرفت

تین نیوز

زمین‌های روسطحی و حاشیه‌ای خطوط ریلی در جنوب تهران کم‌کم جان دوباره‌ای به‌خود می‌گیرند. این مسئله کاملا از تحولاتی که از ۱۰روز پیش تاکنون در محدوده لب خط به‌وجود آمده مشهود است.

 

حالا اهالی لب خط به زندگی با آرامش و به دور از معضلاتی که سال‌ها گریبان محله‌های آنها را گرفته، امیدوار شده‌اند. آنها حدودا 7سالی می‌شود که با مشکلاتی مثل گرد و خاک، تجمع معتادان، سرقت و آزار و اذیت از سوی بزهکاران و مشکلات دسترسی‌های محلی دست و پنجه نرم می‌کنند. در این میان، مسائل مربوط به واگذاری زمین‌های روسطحی خطوط ریلی از سوی شرکت راه‌آهن به مدیریت شهری باعث شده بود تا دست شهرداری هم برای هرگونه ساماندهی و اقدامات عمرانی بسته باشد. به همین منظور شهروندان بخش‌های زیادی از مناطق 17و 18تهران چندین‌بار نسبت به این امر معترض شدند تا اینکه از هفته گذشته با کمک شهرداری، ساماندهی اراضی مذکور آغاز شد.

 

اگرچه اینطور که اعلام شده تفاهم‌های اولیه نیز بین شرکت راه‌آهن و مدیریت شهری برای واگذاری زمین‌های لب خط به مساحت حدودا 27هکتار به شهرداری حاصل شده و تنها نیازمند یک‌ امضای نهایی است. در آن صورت، شهرداری اجرای طرحی را آغاز می‌کند که پایانش با افزایش سطح سرانه‌های فضای سبز، فرهنگی، ورزشی و خدماتی 2منطقه جنوب پایتخت همراه خواهد شد. با اجرای این طرح، نه‌تنها فضای سبز محله‌های مجاور خط راه‌آهن 138درصد افزایش می‌یابد، بلکه 75هزار مترمربع فضای برای ایجاد پارکینگ‌های طبقاتی فراهم می‌شود. به هر ترتیب بخشی از اقدامات برای رفع مشکلات لب خط، پیش از آنکه بین راه‌آهن و مدیریت شهری به توافق نهایی برسد، از شرقی‌ترین قسمت تونل خطوط ریلی تهران- تبریز در جوار بزرگراه نواب در حال انجام است؛ این دقیقا همان چیزی است که اعضای شورای شهر تهران بر آن تأکید داشته‌اند. یعنی ابتدا عملیات ایجاد فضای سبز و مبلمان شهری انجام شود و سپس شهرداری و شرکت راه‌آهن برای تعیین دقیق میزان مبلغ موردنیاز در واگذاری زمین‌ها با هم مذاکره کنند. البته ناصر امانی، معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور‌شورای شهرداری تهران گفته که شهرداری به رقم درخواستی راه‌آهن رضایت داده است.

 

کار در منطقه 18سخت‌تر است

در فاز نخست ساماندهی زمین‌های لب خط، چند اقدام با حضور و نظارت مردم در حال انجام است؛ نخست جمع‌آوری نخاله‌هایی که طی سالیان گذشته به‌طور غیرقانونی در این بخش‌ها تخلیه شده بود، دوم مسطح کردن زمین‌ها برای اجرای فضای سبز، گلکاری و نصب نیمکت‌ها و دستگاه‌های ورزشی ثابت، سوم بستن مدخل‌های ورودی به تونل‌ها و سوله‌های موجود برای جلوگیری از ورود معتادان، کارتن‌خواب‌ها و بزهکاران، چهارم پر کردن فضاهای خالی بین زمین‌های روسطحی لب خط و معابر محلی و آخر نیز تأمین روشنایی اطراف لب خط در جهت افزایش امنیت محله‌ها. حال اینطور که اعلام شده عملیات فضای سبز برای رفع معضلات گرد و خاک، نهایتا تا یک‌ماه آینده در منطقه 17به اتمام می‌رسد و سپس بلافاصله شهرداری منطقه 18کار را به‌دست خواهد گرفت. البته با توجه به آنکه بخشی از خطوط ریلی در حد فاصل بخش غربی رودخانه کن تا ایستگاه نیک‌پسندی (نزدیک تقاطع‌های بزرگراه‌های فتح و آزادگان) با وجود قرارهای قبلی دولت‌ها به زیرزمین منتقل نشده‌اند، مشکلات در جوار محله‌های شادآباد، خلیج‌فارس شمالی و شهرک سینا به‌مراتب بیشتر از سایر نقاط است؛ به همین دلیل این نقاط جنوب غربی تهران نیازمند عملیات عمرانی اساسی‌تری نسبت به سایر نقاط‌هستند.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.