| کد خبر: 130103 |

◄ افزایش سرعت؛ راهی برای استقبال از حمل‌ونقل ریلی

تین نیوز

چشم‌اندازی که برای حمل‌ونقل ریلی در افق 1404 در نظر گرفته شده، دستیابی به سهم 30 درصدی از بار و مسافر است و براساس برنامه ششم توسعه کشور نیز باید سهم این نوع از حمل‌ونقل در جابجایی مسافر و بار به ترتیب به 20 و 30 درصد افزایش یابد.


به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، این در حالی است که هم اکنون سهم حمل‌ونقل ریلی در جابجایی مسافر و بار در کشور به ترتیب 10 و 12.5 درصد است. حال این پرسش مطرح است که برای افزایش تمایل مردم به مسافرت با قطار و افزایش سهم حمل‌ونقل ریلی در بخش مسافر چه باید کرد؟
 

یکی از کاربران تین‌نیوز معتقد است برای استقبال از حمل‌ونقل ریلی مسافری باید هر شهر جداگانه مطالعه و دسترسی به ایستگاه‌ها آسان شود این برای تهران الزامی است اما برای شهرهای کوچکتر  یک ایستگاه نیازشان را رفع می‌کند. در حالی‌که تهران، به‌خاطر افزایش پوشش جمعیت و وسعت گسترده جعرافیایی شهری همانند شهرهای مشابه‌اش در جهان، نیاز به چندین ایستگاه دارد.

 

این کاربر تاکید می‌کند: مسئله دوم برای استقبال از حمل‌ونقل ریلی مسافری افزایش سرعت است. یعنی باید هدف‌گیری اول این باشد که سرعت سیر قطار از سیر در آزادراه هم بیشتر باشد که مستلزم اینست که سرعت سیر قطارها از ۸۰ به ۱۴۰ برسد یعنی اصل رقابت پذیری که در اروپا رعایت شده و موفق به  شکست جاده شده است.

 

در ادامه این کاربر عنوان می‌کند: اما در دراز مدت باید خطوط استراتژیک مثل تهران مشهد، تهران شمال، تهران تبریز و تهران اصفهان شیراز به‌ترتیب اهمیتشان، برقی و سریع‌السیر شوند.

 

این کاربر تاکید می‌کند: مقوله مهم دیگر دسترسی‌پذیری است مطمئنا مسافر دوست ندارد شب را در بیابان بدون امنیت و با بار سفر رها شود  بنابراین ایستگاه قطار باید به مراکز شهرها و یا به نقاط شهری منتقل شود و خطوط مترو و اتوبوس شبانه به آن متصل باشد.

 

وی خاطرنشان می‌کند: اگر اعتقاد به حمل‌و‌نقل ریل پایه و کاهش تصادفات داریم برای خصوصی‌سازی هم باید بخش خصوصی مردمی وارد شوند و نه ارگان‌ها و شبه دولتی‌ها و شبه صندوق‌ها تا اصل رقابت‌پذیری به‌وجود آید که موجب رشد شود وگرنه شبه ارگان‌ها چون از رانت حمایتی بهره‌مند هستند کمتر برای رشد تلاش می‌کنند و در دراز مدت عقب‌ماندگی حاصل می‌شود.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.