| کد خبر: 127984 |

دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی:

◄ 96 می‌تواند سال جهش ریلی کشور باشد

 نقش حمل‌ونقل‌ ریلی‌ به‌ عنوان‌ یکی‌ از بخش‌های‌ مهم‌ سیستم‌ حمل‌ونقل‌ در عرصه‌های مختلف اقتصادی، صنعتی‌ و اجتماعی‌ بر کسی پوشیده نیست و به همین دلیل توسعه این بخش همواره مورد توجه قرار دارد.

 

از جمله مزایای حمل‌ونقل ریلی ظرفیت‌ بسیار بالا، مصرف‌ مناسب انرژی‌، آلودگی‌ کم و نرخ‌ کرایه پایین‌ است که موجب شده این نوع از حمل‌ونقل به عنوان یکی از به صرفه‌ترین شیوه‌های حمل‌ونقل شناخته شود.

 

در مجموع می‌توان گفت حمل‌ونقل ریلی به عنوان حمل‌ونقل ارزان و مناسب برای مسافت‌های طولانی با ایمنی بالا که شرایط آب و هوایی نیز در آن تاثیر چندانی ندارد یکی از بهترین شیوه‌های حمل‌ونقل است و بر همین اساس دست‌اندرکاران حوزه حمل‌ونقل در کشور ما نیز برنامه‌های دراز و کوتاه‌مدتی برای توسعه هر چه بیشتر آن تعریف کرده‌اند.

 

این در حالی‌ است که عملکرد یک سال گذشته بخش حمل‌ونقل ریلی نیز حکایت از کارنامه  موفق این بخش دارد به طوری که عملکرد سال ۹۵ در بخش حمل‌ونقل داخلی نشان می‌دهد تناژ محصولات حمل شده   ۳۶.۷۸ میلیون تن و تن کیلومتر آن ۲۴.۵۶ میلیارد تن کیلومتر بوده است. بر این اساس کارنامه برنامه حمل داخلی در سال ۱۳۹۵ نشان می‌دهد که در تناژ ۱۰۱ درصد تحقق برنامه صورت گرفته و در تن کیلومتر ۱۰۲ درصد  برنامه محقق شده است. 

 

در همین زمینه تعدادی از کارشناسان حوزه حمل‌ونقل ریلی در یکی از گروه‌های تلگرامی به گفت‌وگو در مورد رکورد تحقق ۱۰۰ درصدی برنامه ریلی در بخش حمل‌ونقل داخلی پرداخته‌اند که گزارش آن در ادامه آمده است؛

 

 دبیر انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی در این مورد گفت: با این اتفاقات خوب سال ۹۶ می‌تواند سال جهش اساسی بخش ریلی باشد.

 

مجید بابایی با اظهار امیدواری در خصوص سرعت یافتن سازوکارهای تقویت بخش خصوصی و شرکت‌های ریلی، اظهار داشت: یکی از این سازوکارها طرح رتبه‌بندی شرکت‌های حمل‌ونقل بار ریلی است که امید است در اردیبهشت امسال نهایی شود به نحوی که در پایان سال ۹۶ بتوان بهترین شرکت‌های باری را انتخاب کرد تا از بسته‌های تشویقی بسیار ویژه بهره‌مند شوند.

 

وی بهبود وضعیت تخلیه و بارگیری در مبادی و مقاصد و به‌ویژه در بنادر شامل بهبود تجهیزات، فرایندها و ... را از دیگر سازوکارهای تقویت بخش خصوصی دانست و بیان داشت: ایجاد دفاتر بازرگانی و جذب بار در ایستگاه‌های تشکیلاتی با محوریت شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی به منظور ارتقای رویکرد تجاری در بدنه شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی نیز از دیگر مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

 

این کارشناس حوزه ریلی افزود: نهایی کردن آئین نامه حدود وظائف و مسولیت‌های فیمابین شرکت راه‌آهن و شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی در قبال یکدیگر به منظور دوری از تفاسیر یک‌طرفه قانون دسترسی به شبکه ریلی و بازنگری در آئین نامه بازدید و اعزام قطارهای باری به نحوی که در ایستگاه‌های مبادی حرکت، مامورین بازدید به‌طور دقیق و کامل آلات ناقله واگن‌ها را کنترل و در بین راه از انفصال و رسوب واگن‌ها در مسیر خودداری نمایند از دیگر اقداماتی است که باید در اولویت قرار گیرند.

 

مدیر کل بازارگانی و بازرایابی راه‌آهن نیز با بیان این که طرح رتبه‌بندی در مرحله نهایی توسط مشاور است، اظهار امیدواری کرد این طرح در  نمایشگاه اردیبهشت ماه رونمایی شود. 

 

سید مرتضی علی احمدی افزود: در زمینه بهبود مراکز تخلیه بارگیری، با مشاور ذیصلاح قراردادی بسته شده است که تقاصا دارم انجمن نیز در آن مشارکت نماید البته در برنامه ۹۶ اداره کل بازرگانی پیش نیازهای بهبود مراکز تخلیه و بارگیری را متناسب با رشد برنامه حمل بار ۹۶ تهیه کرده است که در صورت تصویب در هیات مدیره  راه‌اهن عملیاتی خواهد شد.

 

این کارشناس حمل‌ونقل ریلی تاکید کرد: در زمینه تعیین حدود مسئولیت‌های راه‌آهن و شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی بار پیش‌نویس آیین‌نامه مربوطه تنطیم شد اما متاسفانه نتیجه حاصل نشد.

 

سید مرتضی ناصریان یکی دیگر از کارشناسان حمل‌ونقل نیز گفت: تحقق رشد بالای ده درصدی (رشد دو رقمی) در حمل ریلی باری قابل توجه و شایسته تقدیر از یکایک دست‌اندرکاران است. این میزان رشد سهم حمل ریلی در ترابری باری زمینی را  حدود یک درصد افزایش داده و برای حصول به اهداف مقرر در برنامه ششم در خصوص سهم حمل ریلی در ترابری باری زمینی، رشد سالانه حمل ریلی باید برای سالیان متمادی دو رقمی باشد. 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.