◄ هندیها ایران را مقصر تاخیر پروژه چابهار دانستند!
تیننیوز| سرانجام پس از همه خوشبینیهای سازمان بنادر نسبت به حضور هندیها در توسعه بندر چابهار، مقامات هندی میگویند تاخیر در پروژه چابهار تقصیر ایران است.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، حضور هندیها در بندر چابهار از همان ابتدا موافقان و مخالفان جدی داشت. موافقان رقابت تاریخی هند و پاکستان را انگیزهای مهم در رقابت با بندر گوادر پاکستان ارزیابی میکردند. مخالفان نیز هندیها را فاقد دانش، تجربه و انگیزه لازم برای مشارکت در طرح توسعه بندر چابهار قلمداد میکردند.
حالا پس از همه این فراز و فرودها و در شرایطی که سازمان بنادر همواره از انتخاب هندیها دفاع کرده و آنها را دارای دانش، انگیزه و تجربه لازم دانسته است، مقامات هندی بیآنکه به سالها تعلل این کشور در توسعه بندر چابهار اشارهای کنند، ایران را مقصر توسعه این بندر دانستهاند.
در حالی که روز جمعه رسانههای هندی خبر دادند که دولت هند در تلاش است تا با اختصاص بودجه ویژه 22.5 میلیون دلاری برای توسعه بندر چابهار اعتماد ایران را جلب کند، اکونومیک تایمز به نقل از مقامات هندی نوشت: بودجه 150 کرور روپیهای ممکن است برای توسعه بندر چابهار اختصاص یابد اما این بودجه احتمالا برای بازگرداندن این پروژه به حیات کافی نخواهد بود چراکه تهران هنوز طرحی باری آزادسازی سرمایه برای این پروژه ارائه نکرده است.
این مقامات هندی مدعی شدند که دولت هند از سال 2015 خط اعتباری 235 میلیون دلاری برای این پروژه در نظر گرفته است اما نمیتواند نخستین بخش 150 میلیون دلاری آن را آزاد کند.
ماجرا وقتی غمانگیز میشود که آنها در جملاتی که آشکارا رنگ و بوی بیانگیزگی میدهد حتی اختصاص چنین بودجههایی را هم برای توسعه این بندر بیفایده میدانند. بر همین اساس یک منابع آگاه به موضوع به اکونومیک تامیز گفته است: این سرمایهها نمیتواند بدون تشریفات اداری آزاد شود و این تشریفات هنور به دست دولت هند نرسیده است. حتی یادآوریهای اکسیم بانک به ایران نیز کمکی به این امر نکرده است.
یک منبع آگاه دیگر گفته است 85 میلیون دلار دیگر نیز پس از امضای قرارداد تامین تجیهیزات برای توسعه دو لنگرگاه در مجتمع این بندر اختصاص یافته است.
در مقابل منابع آگاه ایرانی به اکونومیتایمز اعلام کردهاند که این تاخیر از سوی هندیها بوده و هیچ مشکلی در روند وجود نداشته است.
اما و اگرها هرچه که باشد، این روند دو سوی ناخوشایند خواهد داشت. پیش از همه و در میانه این دعوا، گوشت قربانی بندر چابهار است که هر روز بیشتر فرصتهایش را از دست میدهد. در حالی که چین حتی کشتیهای نظامی را برای حفاظت از گوادر به پاکستان میفروشد، در حالی دیگر بنادر در خلیج فارس به سرعت در حال رشد و توسعه هستند، بندر چابهار به عنوان بندر اقیانوسی و استراتژیک ایران، بر جای خود افتاده است.
قطعا این بندر نسبت به گذشته سرعت توسعه چشمگیری داشته است. اما در شرایط فعلی که بندر بر اساس خبرها در آستانه بهرهبرداری قرار گرفته است، چنین مسائل و ادعاهایی جز زیرسوال بردن سازوکار فرایند سرمایهگذاری در این بندر داشتهای به همراه نخواهد داشت.
سویه دیگر این ماجرا نیز وجهه عمومی و بینالمللی سازمان بنادر و دریانوردی کشور است، که با چنین اتفاقاتی به چالش کشیده میشود. در حالی که ما انتظار سرمایهگذاری از سوی شرکتهای مهم اروپایی را داریم، چندان جالب نیست که رسانههای هندی با این ادبیات از بیبرنامگی ایران در توسعه بندر سخن بگویند. این فضا فارغ از صحت و سقم آن تاثیر مثبتی در آینده این بندر نخواهد داشت.
هندیها بیش از یک دهه است که قرار است در این بندر سرمایهگذاری کنند. سوال اینجاست که با اینهمه مشکل و بدعهدی چرا هنوز هستند و اینگونه مباحثی را مطرح میکنند.
اگر ادعای اخیر آنها درست باشد کمترین احترام به کسانی که سالهاست چشم به افتتاح این بندر دارند، روشن کردن چرایی آن است و اگر هم این ادعا راست نباشد، باید به این سوال پاسخ داد که چرا داستان حضور هندیها در بندر چابهار را اینهمه سال کش میدهیم؟
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.