| کد خبر: 11000 |

نوسازی ناوگان پیر ریلی منتظر تامین اعتبارات

تین نیوز |  یکی از اصلی‌ترین موضوعاتی که طی سال‌های گذشته همواره مورد تاکید راه‌آهنی‌ها بوده بحث نوسازی ناوگان ریلی کشور است چراکه به گفته سکاندار بخش راه و ترابری کشور ناوگان ریلی روز به روز پیرتر می‌شوند و با استانداردها فاصله دارند.
 
عمر بالای 30 سال برخی از واگن‌های موجود باعث شده نوسازی ناوگان ریلی به یک ضرورت تبدیل شود تا جایی که برخی از مسئولان حرکت به سمت اهداف قانون پنجم توسعه را با توجه ظرفیت موجود عملی نمی‌دانند.
 
در خط مقدم شرایط فعلی ناوگان ریلی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی قرار دارد. وی در بسیاری از سخنرانی‌های خود در یک ماه گذشته از لزوم ایجاد تغییر دراین ناوگان گفته است.
 
فرسودگی 600 واگن و فاصله با استانداردها
 به گفته وزیر راه و شهرسازی حداقل 500 تا 600 واگن در بخش ریلی فرسوده هستند و با استانداردها فاصله دارند.
 
البته نوسازی ناوگان ریلی هزینه‌های بسیاری را می‌طلبد و از این رو بحث جذب اعتبارات جدید برای این حوزه مدت‌هاست در دستور کار وزارت راه قرار دارد.
 
استفاده از تسهیلات بانکی، کمک گرفتن از نهادهایی مانند صندوق توسعه و البته استفاده از منابع بخش خصوصی از محورهایی است که راه آهن امیدوار است از طریق آن‌ها منابع مورد نظر خود را تامین کند هر چند به گفته آخوندی بانک‌ها به عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع، تحت تاثیر معوقات سنگین چندان امکان یاری رساندن به وزارت راه را ندارند.
 
با این وجود امکانات بسیاری برای جذب اعتبارات جدید در جریان است.
 
مذاکره وزارت راه و شهرسازی با وزارت نفت برای امضا تفاهم‌نامه مشترک نوسازی ناوگان ریلی یکی از این اقدامات است که بناست به زودی نهایی و ابلاغ شود.
 
قرارداد ورود 189 واگن جدید در سال جاری
 در کنار آن شرکت‌های مسافری نیز دراین حوزه تلاش‌هایی را آغاز کرده‌اند.
 
موسوی نژاد - مدیر عامل شرکت حمل و نقل مسافری رجاء - دراین باره به ایسنا گفت: در سال جاری قرارداد ورود 189 واگن جدید بسته شده تا وارد چرخه ریلی کشور شوند.
 
وی از برنامه رجاء برای بالا بردن این تعداد ناوگان در سال جاری نیز خبر داد و گفت: در تلاش هستیم این عدد تا پایان سال جاری به هزار واگن برسد.
 
فرسودگی ناوگان در کنار آن که به پایین آمدن سطح خدمات ارائه شده منجر می‌شود در بسیاری از موارد به تجهیزات و سیستم‌های مسیر نیز هزینه‌ای دو چندان وارد می‌کند؛ از این رو شاید نوسازی ناوگان ریلی ضرورتی باشد که کشور زمان تنها هزینه‌هایش را افزایش دهد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.