| کد خبر: 10610 |

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران:

موتور سیکلت بنزینی باید از چرخه حمل و نقل خارج شود

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: ما می خواهیم با ورود هر موتور سیکلت برقی یک موتور سیکلت بنزینی از چرخه حمل و نقل خارج شود و دولت برنامه جدی دارد که موتور سیکلت‌های فعلی را با وضعیت کنونی پلاک نکند.

مدیر عامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران گفت: ما می خواهیم با ورود هر موتور سیکلت برقی یک موتور سیکلت بنزینی از چرخه حمل و نقل خارج شود و دولت برنامه جدی دارد که موتور سیکلت‌های فعلی را با وضعیت کنونی پلاک نکند.

به گزارش خبرنگار تین نیوز، سید وحید حسینی در نشست فرآیند اجرایی ورود موتور سیکلت های برقی که روز گذشته برگزار شد، با اشاره به اینکه به منظور کاهش آلودگی هوا 6 برنامه کلی تعریف شده و بیش از 30 پروژه در همین زمینه در حال اجراست، گفت: رسیدگی به وضعیت خودروهای دیزلی، اتوبوس های برقی، خودرو هیبریدی و نوسازی ناوگان فرسوده از جمله این پروژه ها است.

وی با بیان اینکه وضعیت هوای تهران در اکثر روزهای سال در شرایط بحرانی است، اظهار کرد: ما سال گذشته تنها سه روز هوای پاک داشتیم و در این میان قطعا موتورهای بنزینی سهمی در آلودگی هوای تهران دارند.

حسینی با اشاره به اینکه موتورسیکلت‌های فعلی 18 گرم بر کیلومتر، آلودگی تولید می کنند، افزود: این رقم قابل ملاحظه‌ای است، در حالی است که یک خودروی استاندارد یورو 2 کمتر از سه گرم در هر کیلومتر آلودگی تولید می‌کند و حتی در این میان موتورسیکلت‌هایی نیز در شهر به چشم می خورند که تا حدود 26 تا 27 گرم در هر کیلومتر آلودگی تولید می‌کنند که مقدار زیادی از آن مونو اکسیدکربن و ذرات معلق است.

وی خاطرنشان کرد: این در حالی است که اندازه ذرات معلق تولید شده توسط موتور سیکلت‌ها ریزتر از خودروها است و تا عمق ریه نفوذ می‌کند و برای شهروندان خطرات جانی به همراه دارد.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران با اشاره به اینکه طبق آمار حدود یک میلیون دستگاه موتورسیکلت بنزینی در شهر تردد می‌کنند، تصریح کرد: این وسیله برای عده‌ای وسیله جا به جایی و برای بعضی وسیله امرار معاش است. این موتورسیکلت‌ها انژکتوری نیستند و همیشه دچار بدسوزی بوده و از طرفی فیلتر کاهش آلودگی صوتی نیز ندارند.

وی آلودگی منتشر شده از موتورسیکلت‌ها را دو برابر خودروها دانست و اضافه کرد: این طرح با حذف تدریجی موتورسیکلت های بنزینی با موتورهای پاک و همراه با سیاست های تشویقی و محدود کننده است، همچنین در ایستگاه‌ های مترو جایی را برای پارک موتورسیکلت‌ های برقی و شارژ رایگان آنها در نظر گرفته‌ایم.

حسینی در ادامه به مشخصات فنی موتورسیکلت‌ های برقی مد نظر شهرداری اشاره کرد و افزود: پروژه ورود موتورسیکلت‌ های برقی حدود 8 ماه کارشناسی شده است و مشخصات مورد نظر ما برای این موتور ها دارا بودن توان سه کیلووات به بالا، حداقل سرعت 70 کیلومتر بر ساعت، داشتن باتری‌‌ های لیتیومی، دارا بودن استانداردهای وزارت صنعت، سازمان ملی استاندارد و سازمان ملی محیط زیست است.

مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران ادامه داد: ما از واردکنندگان درخواست می‌ کنیم دو نمونه از موتورسیکلت های پیشنهادی خود را در اختیارمان قرار داده تا بررسی ها و تست های دقیق بر روی آنها انجام شود.

وی با بیان اینکه وضعیت موتورسیکلت های بنزینی اسفناک است، گفت: شهرداری برای اجرای این طرح خدماتی را به متقاضیان ارائه می دهد و لیزینگ بانک شهر عامل واگذاری این موتورها است و گمان نمی کنم این طرح با شکست مواجه شود.

گفتنی است، جلسه شناسایی شرکت های تأمین کننده موتورسیکلت های برقی روز گذشته، 27 خرداد ماه در سالن کنفرانس معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران برگزار شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعیدی فرد 0 0

    چرا ما از واردکنندگان درخواست نمونه کار می‌‌کنیم ولی از تولیدکنندگان داخلی درخواست نمونه کار نمی‌کنیم؟! اگر با این تعداد این جابه‌جایی صورت می‌گیرد، چرا نباید فرصت تولید، فروش و به تبع آن ایجاد اشتغال را به نیروهای کار و کارشناسان داخل کشور بدهیم؟