معاون وزیر در نشست مدیران کل راه و شهرسازی مطرح کرد:
◄ اجرای ۱۶۱۹ پروژه جادهای در سال ۹۴ / تعهد مازاد تخلف محسوب میشود
تیننیوز | معاون اقتصاد و حملونقل وزیر راه و شهرسازی از اجرای 1619 پرژه جادهای در سال 94 خبر داد و گفت: گر قرار باشد ادارات کل راه و شهرسازی استانها تعهد مازاد بر اعتبار ایجاد کنند مشمول مواد 91 و 92 قانون محاسبات عمومی میشوند؛ بنابراین ثبت هرگونه اطلاعات متناقض یا تعهد مازاد بر تأمین اعتبار در سال 94 تخلف محسوب میشود.
به گزارش تیننیوز، امیر امینی در نشست سالانه مدیران کل راه و شهرسازی استانها با وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: در سال گذشته حدود 1619 کیلومتر انواع راهها شامل 28 کیلومتر آزادراه، هزار و 175 کیلومتر بزرگراه و 413 کیلومتر راه اصلی همچنین حدود 825 کیلومتر بزرگراه و باند دوم، 175 کیلومتر راه اصلی و 24 تقاطع همسطح و غیرهمسطح در استانها اجرا و به بهرهبرداری رسید.
وی افزود: ضمن اینکه حدود 10.9 میلیون تن کالا توسط حمل و نقل جاده ای و 1.4 میلیون تن کالا توسط حمل و نقل ریلی در کشور جابجا شد. همچنین 32 لکوموتیو و 103 واگن به ناوگان ریلی اضافه شده است.
معاون برنامه ریزی و اقتصاد حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه 877 کیلومتر راه اصلی در سال گذشته بهسازی و روکش آسفالت شد، گفت: هشت هزار و 995 کیلومتر راه روستایی با تعهدات اعتبار بسیار سنگین و مشکلات تامین اعتبار راههای روستایی احداث، بهسازی روکش آسفالت شدند؛ همچنین در سال گذشته حدود 9 میلیون تن به ظرفیت اسمی بنادر تجاری اضافه شد.
امینی از کاهش 2.6 سال عمر ناوگان مسافری و 1.2 سالی عمر ناوگان باری در سال گذشته خبرداد و گفت: از مهمترین اقدامات در سال 94 اقدام و تکمیل فرآیند تامین مالی به روش BOT برای احداث 1560 کیلومتر آزادراه با سرمایهگذاری 20 هزار میلیارد تومانی بود.
تخصیص 2000هزار میلیارد تومان به پروژههای کلیدی وزارت راه
معاون برنامهریزی و اقتصاد حملونقل وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در حوزه تأمین مالی داخلی نیز طی مذاکره با سازمان مدیریت و برنامهریزی با تأمین مالی حدود دو هزار میلیارد تومان برای پروژههای مهم و کلیدی وزارت راه و شهرسازی از طریق فاینانس داخلی موافقت شد. بخشی از این اعتبارات برای 10 پروژه حوزه راه و شهرسازی در هفت استان بهصورت پایلوت هزینه میشود.
امینی با بیان اینکه امکان تخصیص این منابع برای پروژههای حساس و کلیدی سایر استانها نیز وجود دارد تاکید کرد: در همین راستا یک کارگاه آموزشی در استان گیلان برگزار شد و تعداد این کارگاهها باید افزایش یابد.
وی با توجه به انتشار و واگذاری اسناد خزانه در سال گذشته یادآور شد: مشکلات مالی اکثر استانها به نحوی برطرف شد. اگرچه اسناد بهنوعی تعهد دولت برای سال آینده است و باید جزو تملکت داراییهای مالی دولت محاسبه شود اما با توجه به حجم انبوه مطالبات برای ساماندهی وضعیت اقدام مثبتی بود.
معاون برنامهریزی و اقتصاد حملونقل وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در سال گذشته حدود دو هزار و 450 میلیارد تومان
اسناد خزانه و سه هزار میلیارد تومان نیز از محل اوراق مشارکت به پیمانکاران واگذار شد، گفت: امسال هم تاکنون در سامانه رقم پنج هزار و 400 میلیارد تومان ثبت شده که مجموعه مطالبات پیمانکاران است.
امینی خطاب به مدیران کل راه و شهرسازی استانها تأکید کرد: سال گذشته طبق مذاکره با دیوان محاسبات کشور به دلیل عدم تخصیص تأمین بخشی از اعتبارات اسناد خزانه اسلامی طی سالهای 90 تا 93 قوانین بودجه سنواتی باقیمانده این اعتبارات قابلاستفاده باشد. بنابر این در حال حاضر اسناد خزانه اسلامی از باقیمانده اعتبارات بودجه سالهای 90 تا 93 واگذار میشود. اگر قرار باشد ادارات کل راه و شهرسازی استانها تعهد مازاد بر اعتبار ایجاد کنند مشمول مواد 91 و 92 قانون محاسبات عمومی میشوند؛ بنابراین ثبت هرگونه اطلاعات متناقض یا تعهد مازاد بر تأمین اعتبار در سال 94
تخلف محسوب میشود.
ایجاد تعهد مازاد ادارات کل ضربه به دولت است
وی با تأکید بر اینکه اسناد خزانه سال 95 فقط بر اساس ابلاغ سازمان مدیریت و برنامهریزی بهویژه برای تأمین تعهدات عمرانی سفر استانی رئیسجمهور و مطالبات معوق باقیمانده از سالهای 91، 92 و 93پرداخت میشود گفت: برخی از استانها مطالبات 300، 400 و 500 میلیارد تومانی در سامانه ثبت کردند که اگر این اطلاعات صحت داشته باشد بهطور قطع مدیرکل راه و شهرسازی استان مربوطه تعهد مازاد بر اعتبار کرده است و قطعاً ما پاسخگو نخواهیم بود و مسئولیت تعهد مازاد بر تأمین اعتبار مستقیم متوجه مدیرکل مربوطه خواهد بود چراکه پرهزینه کردن پروژهها تعهدات دولت را افزایش
میدهد و اینیک ضربه به دولت است.
معاون برنامهریزی و اقتصاد حملونقل وزیر راه و شهرسازی با تأکید بر اینکه از مدیران استانی از تعهدات مازاد بر اعتبار پرهیز کنند و بدون هماهنگی نسبت به تأمین اعتبار بر اساس اسناد خزانه آینده اقدام نکنند، اظهار کرد: ابلاغ اعتبار فقط از طریق ماده 75 و با تائید ذیحساب مورد پذیرش است؛ بنابراین اگر از سوی یکی از معاونان وزیر اعتباری به استانی برای اجرای پروژهای بهعنوان مثال به میزان 90 میلیارد تومان ابلاغ کرد اما ابلاغیه مستند به امضای ذیحساب نباشد و از طریق خزانه استان انجام نشود تعهدات مربوطه متوجه مدیرکل همان استان خواهد بود.
تشابه سامانه تخصیص قیر با فرآیند واگذاری اسناد خزانه
امینی در ادامه با اشاره به فرایند تخصیص قیر با هماهنگی سرپرست معاونت راه روستایی گفت: این سامانه مراحل آزمایشی خود را طی میکند اما فرایند تأمین قیر دقیقاً مشابه فرآیند واگذاری اسناد خزانه است بنابراین تمامی پروژههایی که به قیر نیاز دارند در سامانه ثبت شوند و بر اساس آن قیر موردنیاز درخواست شود.
وی به برنامه استانها در سال 95 اشاره کرد و افزود: در سال جاری توافقی بین سازمان راهداری و حملونقل جادهای با شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل به امضا رسید که بر اساس آن حدود 1260 کیلومتر پروژه بزرگراهی بااعتباری حدود 1800 میلیارد تومان در محورهای شریانی و کریدورهای مهم حملونقلی تکمیل و بهرهبرداری میشود که 734 کیلومتر از این پروژهها توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل و 526 کیلومتر نیز توسط استانها هدایتو اجرا خواهد شد که تلاش میشود از سوی وزارتخانه حمایتهای لازم برای اجرای این پروژههای مهم انجام شود.
1487 کیلومتر پروژه آماده روکش آسفالت
معاون برنامهریزی و اقتصاد حملونقل کشور گفت: همچنین از استانها استعلام شده تا پروژههای در مرحله روکش آسفالت خود را اعلام کنند که این میزان 1487 کیلومتر پروژه آماده روکش آسفالت در استانها در سال 95 هستند که با تأمین قیر و بهرهبرداری به حدود 400 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.
امینی بابیان اینکه درمجموع در سال جاری 2747 کیلومتر انواع راه با حدود 2200 میلیارد تومان بهرهبرداری میشود افزود: اجرای این پروژهها با بهرهگیری از اقتصاد مقاومتی خواهد بود.
وی گفت: استان یزد با 206 کیلومتر، استان کرمانشاه با 150 کیلومتر، شهرستان لارستان با 117 کیلومتر، استان فارس با 110 کیلومتر، استان خراسان رضوی با 99 کیلومتر و استان مازندران با 98 کیلومتر به ترتیب دارای بیشترین پروژههای آماده روکش آسفالت هستند. همچنین کهگیلویه و بویراحمد، قزوین، گیلان، ایرانشهر، آذربایجان غربی و بخش جنوبی استان کرمان حداکثر هفت کیلومتر پروژه در مرحله آماده آسفالت دارند.
احیای مجدد پروژههای برونمرزی وزارت راه و شهرسازی در سال 95 بعد از چهار سال توقف
امینی از احیای مجدد پروژههای برونمرزی وزارت راه و شهرسازی در سال 95 باوجود چهار سال توقف خرداد و گفت: راهآهن شلمچه – بصره و خط ریلی خواف - هرات ازجمله این پروژهها هستند که حدود 50 میلیارد تومان برای شلمچه – بصره و 40میلیارد تومان برای راهآهن خواف – هرات اختصاص مییابد.
وی افزود: همچنین دو پروژه در استانهای خراسان رضوی و جنوبی در حوزه افغانستان مشمول پروژههای برونمرزی میشوند که در ارتباط ایران به کشور افغانستان بسیار مهم است و حدود 60 میلیارد تومان برای دو پروژه برونمرزی در کشور افغانستان در نظر گرفته شده است.
ادارات کل منابع طبیعی استانها حق توقف پروژههای راه و شهرسازی را ندارند
معاون برنامهریزی و اقتصاد حملونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: سازمان منابع طبیعی طبق ماده 3 قانون بهرهوری اراضی کشاورزی خسارات وارده به منابع طبیعی در اثر احداث راهها را از وزارت راه و شهرسازی دریافت میکرد و این موضوع منجر به توقف برخی از پروژهها میشد که طبق پیگیریهای انجامشده معاونت حقوقی رئیسجمهور رسماً اعلام کرد که هیچ اداره کل منابع طبیعی در استانها حق توقف پروژههای راه و شهرسازی را ندارد.
امینی همچنین از تصویب آییننامه تشخیص نقاط پرحادثه در کمیسیون ایمنی راهها خبرداد و گفت: این آییننامه به تمام استانها ابلاغشده و مبنای توزیع اعتبار طرحهای بهسازی راهها و حتی احداث بزرگراهها خواهد بود.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.