◄ استیضاح بیراهه است
امروز اخباری مبنی بر جمعکردن نامهای برای استیضاح وزیر راه و شهرسازی در خبرگزاریها و شبکههای مجازی منتشر شد، علت اصلی این نامه واقعه تصادف قطارها در منطقه هفتخوان اعلام شد که البته با توجه به این موضوع که هنوز کمیسیون عمران درحالیکه بررسی است کمی عجیب به نظر میرسد.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، در همین خصوص گفتگویی داشتیم با حمید نجف کارشناس حملونقل تا از جزئیات این امر مطلع شویم؛
ارزیابی شما از این موضوع چیست؟
ما نسبت به عملکرد دولت و جناب وزیر نقدهایی داریم اما در شرایط فعلی که تنها چند ماه به برگزاری انتخابات باقیمانده این استیضاح به صلاح کشور به نظر نمیرسد و بر اساس تحلیلهایی که عرض خواهم کرد با چنین استیضاحی مخالفیم.
این استیضاح در شرایط فعلی بهجز سردرگمی و اختلال در فعالیتهای این حوزه چیزی برای کشور به همراه نخواهد داشت، اگر آقای آخوندی از مقام وزارت کنار برود، شخص دیگری باید ابتدا سرپرست بشود و بعد در جریان گرفتن رأی اعتماد قرار بگیرد و مواردی ازایندست.
این نمایندگانی که امروز اعتراض دارند، اگر بتوانند با بدنه کارشناسی بخش صنعت، ارتباط بگیرند، هم نسبت به مشکلات موجود اطلاعات دقیقتری پیدا میکنند و هم میتوانند از طریق انعکاس به کمیسیون عمران، وزیر یا معاونین وزیر را بخواهند و در جهت رفعورجوع مشکلات اقداماتی انجام بدهند.
آیا اساساً استیضاح مشکلی را حل میکند؟
استیضاح وزیر حداقل کاری است که ما بر اساس تجارب سالهای مختلف یاد گرفتهایم و تصور میکنیم کنار رفتن شخص وزیر راهحل مشکلات است درحالیکه این موارد همه حاشیه است، چه استعفای مدیرعامل راهآهن و چه این نامه استیضاح، همگی حاشیه است و زمانی حرمت خون هموطنانمان حفظ میشود که از این ماجرا درس بگیریم، حوادث را شناسایی بکنیم و نقاط ضعف و قوت را بشناسیم و جلوی تکرار شدنش را بگیریم.
درحال حاضر اگر سوانح مختلف را بررسی بکنید متوجه میشوید همیشه به حاشیه میروند و در این بحثوجدلها و تعیین مقصرها از مرحله ریشهیابی خارج میشوند و همه مشغول مقصریابی هستند درحالیکه باید دلیل این مسائل مشخص شود.
اگر بندهای استیضاح را مطالعه کرده باشید میبینید که یک چوبخطی وجود دارد، فرضاً آقای آخوندی بهاندازه ده اشتباه چوبخط داشته و مجاز بوده، دست بر قضا دهمین مورد به حادثه هفتخوان خورده و چوبخط پرشده است درحالیکه اساساً وظیفه نمایندگان مجلس این است که نگذارند چوبخطها به ده و بیست و سی مورد برسد.
نمایندگان وظیفهدارند از طریق کمیسیون عمران همین سؤالاتی را که امروز مطرحشده در زمان خودش پیگیری کنند که کار به تجمیع این اشتباهات نرسد، آقایان نماینده نباید بگذارند ده بند یا بیست بند رویهم جمع بشود و بعد کار به استیضاح برسد، آقایان باید هر مسئله را در زمان خودش بررسی و پیگیری کنند.
وقتی کار به اینهمه موارد رسید دیگر فایده این اقدامات چیست؟ با عوض شدن وزیر مشکل حل میشود؟ خیر، معلوم است که مشکل اینگونه حل نمیشود، دوباره برای وزیر بعد نیز همین مشکلات جمع خواهد شد و کار به استیضاح خواهد کشید.
راهحل صحیح این موضوع چیست؟
در هر مشکلی کسی که تلاش میکند مسئله را سیاسی کند در حال انجام اشتباه است و هیچ گرهای از مشکل باز نمیکند، اینکه بگوییم در این شرایط جای پیگیری این مشکل نیست اشتباه است، مشکلات را در زمان خودش از راه منطقی باید حل کرد.
اگر قرار بود مشکلات با استیضاح حل شود که بعد از استیضاح آقای بهبهانی بعد از پرواز ارومیه باید مشکلات حل میشد و دیگر هیچ حادثهای به وجود نمیآمد لذا استیضاح راه چاره نیست و ریشهیابی باید بشود و ریشهیابی هم باید از طریق نمایندگان انجام بشود، هر نماینده باید بر اساس تخصصی که دارد باید اطلاعاتش را کامل کند، با بدنه کارشناسی ارتباط برقرار کنند، در مرحله بعدی این مشکلات را پیگیری کنند و در راستای حل مشکلات تلاش کنند.
بعد از همه این اقدامات اگر دولت و وزیر پاسخگوی تلاشها نبود و اعتنایی به حرف نمایندگان نکرد، آنوقت میشود وزیر را بازخواست کرد نه در این مرحله که هنوز پیگیریها صورت نگرفته است.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.