| کد خبر: 48776 |

خطوط ریلی خوزستان برقی می‌شود؟

تین نیوز | مدیر کل راه آهن جنوب گفت: خطوط ریلی خوزستان قابلیت برقی شدن دارد و در برنامه داریم تا پس از 2 خطه کردن خطوط، مطالعات برقی کردن ریل را در کل خط‌ها پیگیری کنیم.
 
عبدالکریم درویش زاده با تاکید بر لزوم برقی کردن خطوط ریلی خوزستان اظهار کرد: فقط خط ریلی تبریز یه جلفا برقی شده است و خطوط ریلی برقی مزایای زیادی دارند که برای ساخت این نوع خطوط نیاز به مطالعه برای هر منطقه است. در حال حاضر راه آهن جنوب برای برقی کردن خطوط اقدامی انجام نداده است. هزینه سرمایه گذاری اولیه برای برقی کردن خطوط ریل مقداری بالا است اما مزایای خوبی دارد.
 
بهره برداری از راه آهن شلمچه – بصره تا اربعین سال 95
 
وی با تشریح فعالیت‌های انجام شده این اداره کل در سال 93 و اهداف مهم در سال جاری تصریح کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده جهت اتصال خط ریلی شلمچه به عراق، پلی روی اروند به طول 700 متر توسط راه آهن کشور طراحی و ساخته می‌شود و طول خطی ریلی قابل ساخت حد فاصل شلمچه - بصره 35 کیلومتر است که باید توسط طرف عراقی ساخته شود.
 
وی بیان کرد: بر اساس توافقات انجام شده بین وزیر راه شهرسازی کشور و وزیر حمل و نقل عراق مقرر شد که این خط ریلی در اربعین سال 95 به بهره برداری برسد تا زائرین حسینی بتوانند با قطار به عراق سفر کنند.
 
گلوگاه‌ درود به اندیمشک مانعی برای شبکه ریلی
 
وی تصریح کرد: گلوگاه‌هایی در شبکه راه آهن جنوب در حد فاصل مسیر درود به اندیمشک وجود دارد که ترافیک بالا، کوهستانی بودن، وجود تونل‌ها، قوس‌های زیاد و صعب العبور بودن از جمله مشکلات این گلوگاه است، بنابراین نمی‌توانیم قطارهایی با تناژ بالا را از این خط عبور دهیم و این محور مانعی برای حمل و نقل بار به شمار می‌رود. علاوه بر این بخشی از این گلوگاه، قدیمی است و نیاز به نگهداری بیشتری دارد. همواره بخش عمده‌ای از وقت، صرف نگهداری از این محور می‌شود که در نهایت این مشکلات به کاهش ظرفیت جابه‌جایی ریلی می‌انجامد.
 
درویش‌زاده بیان کرد: تا پایان امسال برنامه داریم که کل خطوط حد فاصل درود تا هفت تپه که نیاز به بازسازی دارد، را بازسازی کنیم، تا امنیت و سرعت حرکت در این مسیرها افزایش یابد. امیدواریم با این کار موانع موجود تردد در محور لرستان به سمت زاگرس، کمتر شود. بازسازی هر کیلومترخط ریلی یک میلیارد تومان هزینه دارد. حد فاصل اندیمشک-درود در اولویت بازسازی قرار دارد که طول آن 260 کیلومتر است. بخشی از عملیات بازسازی آن امسال و بخش دیگر تا بهار سال آینده انجام می‌شود.
 
مدیر کل راه آهن جنوب گفت: میزان اعتبارات این اداره کل در سال 93 نسبت به سال 92 افزایش داشته است. سال گذشته اعتباری به میزان 1500 میلیارد تومان در اختیار راه آهن جنوب قرار گرفت که این اعتبارات برای رفع مشکلات در گلوگاه‌ها هزینه شد. تمام خطوط راه آهن جنوب بین سال‌های 90 تا 93بازسازی شده‌اند. در حال حاضر خطوط ریلی ما فقط به انجام عملیات بهسازی نیاز دارند.
 
وی با اشاره به 2 خطه شدن خطوط ریلی که ترافیک سنگینی دارند، خاطرنشان کرد: خوشبختانه طرح 2 خطه سازی مسیرهای ریلی خوزستان به تصویب رسیده و قراردادهایی در این زمینه منعقد شده است. طرح 2 خطه کردن محور اهواز به بندرامام، سال گذشته، آغاز و تاکنون 60 کیلومتر آن اجرا شده است و قرار بود این طرح سوم خرداد امسال به بهره برداری برسد اما به علت وارد نشدن ریل، هنوز آماده بهره‌برداری نیست.
 
درویش‌زاده اظهار کرد: خط اهواز به اندیمشک به طول 140 کیلومتر در برنامه 2 خطه شدن قرار دارد که عملیات زیرسازی آن از محور اندیمشک آغاز شده و پیشرفت فیزیکی آن حدود 10 درصد است. همچنین از آنجایی که خط اهواز به خرمشهر ترافیک پایینی دارد، قرار است عملیات 2 خطه شدن آن به آینده، موکول و اعتبار 2 خطه کردن آن صرف اتصال ریل بندر امام به خرمشهر شود. خط اهواز به خرمشهر به طور کامل بازسازی شده و جوابگوی نیازهای فعلی است بنابراین ضرورتی برای دو خطه شدن آن وجود ندارد.
 
تولید ریل در داخل به صرفه تر از واردات آن
 
وی با بیان اینکه ریل در داخل کشور تولید نمی‌شود، تصریح کرد: معمولا ریل مورد نیاز را از کشورهای خارجی، خریداری و وارد می‌کنیم. البته از سال 92 تفاهم‌نامه‌ای با شرکت فولاد مبارکه جهت تولید ریل منعقد شده است که در قالب آن بتوانیم برای واردات تکنولوژی تولید و ساخت ریل اقدام کنیم. اخیراً جهت تامین نیاز ریلی 50 هزار تن ریل از کشور چین خریداری کردیم که تاکنون 20 هزار تن آن وارد شده است.
 
مدیر کل راه اهن جنوب با تاکید بر بومی سازی تولید ریل اظهارکرد: شاید هزینه‌های اولیه تولید ریل بالا باشد اما چنانچه منافع ملی را در نظر بگیریم تولید ریل در داخل قطعا به صرفه تر از واردات آن است و در برنامه است تا افق سال 1404 خطوط ریلی را از 11 هزار کیلومتر به 25 هزار کیلومتر برسانیم و قطعا افزایش این حجم خطوط، مستلزم تولید ریل در داخل است. علاوه بر این ها، ساخت مترو در مراکز استان‌های کشور به شدت در حال رشد است بنابراین تولید ریل در داخل از هر جهت به نفع راه آهن و کشور است.
 
جابه‌جایی بیش از 5 میلیون تن کالا توسط ناوگان ریلی جنوب
 
وی با اشاره به حجم کالاهایی که از طریق ریل سالانه جابه جا می‌شوند، اظهار کرد: سال گذشته، 5 میلیون و 500 هزار تن کالا توسط ناوگان ریلی جنوب جابه جا شده که این جابه جایی‌ها به انتقال محصولات از معادن به کارخانه فولاد خوزستان و همچنین انتقال کالاها از بندرامام به سایر نقاط کشور اختصاص داشته است. راه آهن خوزستان آمادگی کامل دارد تا کالاهای تولید داخل استان از جمله محصولات فولاد خوزستان را به گروه ملی فولاد و فولاد کاویان منتقل کند و این آمادگی بارها توسط این اداره کل اعلام شده است. انتقال سنگ آهن مورد نیاز کارخانه فولاد خوزستان به این کارخانه و همچنین صادرات محصولات این کارخانه از طریق خطوط ریلی انجام می‌شود. برنامه داریم امسال 1.5 میلیون تن محصولات صادراتی فولاد خوزستان را از طریق ریل به بندرامام انتقال دهیم.
 
درویش زاده خاطرنشان کرد: حدود 18 میلیون تن ظرفیت جابه‌جایی در ناوگان وجود دارد که 13 میلیون تن از این میزان در سطح مسیرهای داخل استان و 5 میلیون تن در سطح برون استانی جابه جا می‌شود که درصدد هستیم در سال جاری این میزان را افزایش دهیم.
 
لزوم توجه به افزایش درآمدها
 
وی با اشاره به وضعیت در آمدها و هزینه‌های اداره کل راه آهن جنوب بیان کرد: درآمد سالانه این اداره کل بیش از 100 میلیارد تومان است و هزینه‌ها، خیلی کمتر از درآمد آن است. به دنبال این هستیم تا با توسعه ریلی، درآمدها را افزایش دهیم. در سال گذشته بالاترین اعتبارات شبکه راه آهن به راه آهن جنوب اختصاص یافت. اعتبارات پروژه‌های استانی سال گذشته 30 میلیارد تومان بود که به طور کامل جذب شد.
 
مدیر کل راه آهن جنوب یادآور شد: تحریم‌ها بر صنعت حمل و نقل ریلی تاثیر منفی گذاشت اما با این وجود، سال گذشته توانستیم 500 هزار تن در جا‌به‌جایی کالا افزایش داشته باشیم.
 
گذر از پیک نوروزی امسال بدون هیچ مشکلی
 
وی با اشاره به پیک نوروزی امسال گفت: بازه زمانی پیک نوروزی هر سال از 25 اسفند تا 16 فروردین ماه است که در پیک امسال ظرفیت جابه جایی محورهای برون استانی 164 هزار نفر و درون استانی 100 هزار نفر بوده است و خوشبختانه نوروز امسال را بدون هیچ مشکلی پشت سر گذاشتیم و ترددها با ایمنی کاملی انجام شد. در این ایام با بررسی نیازها، ایستگاه‌ها با صرف 500 میلیون تومان اعتبار آماده سازی شدند. در حال حاضر راه آهن جنوب 18 ایستگاه دارد که مجموعا ایستگاه‌های توقف باری و مسافری هستند.
 
وی افزود: در ماهشهر ایستگاه جدیدی با مشارکت پتروشیمی، احداث و این آخرین ایستگاهی است که در سال 93 راه‌اندازی شده است.
 
ساخت خط ریل اهواز به اصفهان با کمک فاینانس
 
مدیر کل راه آهن جنوب با تاکید بر احداث خط ریلی بین استانی اهواز- اصفهان خبر داد و گفت: این طرح یک طرح ملی و مسئولیت اجرای آن برعهده وزارت راه و شهرسازی است. موافقت نامه مالی این پروژه اخذ شده که مقرر شده است برای ساخت آن از کمک فاینانس استفاده شود. ساخت این پروژه بارها از سوی رییس جمهور و وزیر راه و شهرسازی تاکید شده اما پروژه زمان بر و هزینه بر است.
 
درویش زاده با اشاره به اختصاص اعتبار از محل فروش سهام فولاد خوزستان به بخش حمل و نقل ریلی اظهار کرد: دو خطه‌های محور ریلی خوزستان با استفاده از این محل انجام شده است.
 
وی افزود: پایین بودن مصرف سوخت در حمل و نقل ریلی یکی از پارامترهای بسیار مهم است زیرا میزان مصرف سوخت در این بخش یک هفتم میزان مصرف در حمل و نقل جاده‌ای است، از سوی دیگر به دلیل اینکه این نوع صنعت آلودگی برای محیط زیست ندارد، از آن به عنوان حمل و نقل سبز یاد می‌شود و حمل انبوه بار به صورت یکجا از دیگر مزایای حمل و نقل ریلی به شمار می‌آید.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • قدیمی 0 0

    ساخت راه آهن شلمچه بصره تا اربعین ۹۵ شدنی نیست. مگر ساخت ۷۰۰ متر پل روی اروند برای راه آهن کار ساده ای است؟ این بابا هم الکی وعده داده

  • جدیدی 0 0

    قدیمی راست گفت. وزیر این حرف را اصلاح کرد و گفت ۲۰ ماهه این خط ساخته خواهد شد.