| کد خبر: 246318 |

کاربرد متاورس در گردشگری و مزیت های آن

متاورس در گردشگری به موضوعی جذاب در صنعت سفر تبدیل شده و تحول بزرگی در تجربه مهمان نوازی و سفر گردشگران به وجود آورده است.

تین نیوز

متاورس در گردشگری به موضوعی جذاب در صنعت سفر تبدیل شده و تحول بزرگی در تجربه مهمان نوازی و سفر گردشگران به وجود آورده است.

چطور می توان درک بهتری از متاورس در گردشگری داشت؟ تصور کنید همانطور که در خانه نشسته اید، از آبشار نیاگارا دیدن کنید یا موزه لوور را ببینید، در خیابان های شهرهای تاریخی که کیلومترها با شما فاصله دارند قدم بزنید، یا حتی قبل از سفر به مقصدی جدید سوار هواپیمای مجازی بوئینگ شوید و امکانات کابین هواپیما را از نزدیک بررسی کنید. امکان همه این ها را تکنولوژی متاورس در گردشگری برای شما فراهم می کند.  

تله ماتیکس چیست؟

متاورس در گردشگری به فعالان این صنعت اجازه می دهد تا با برگزاری تور های مجازی سه بعدی از فضای هتل ها، جاذبه ها و مقاصد و ایجاد یک فضای واقعی در دنیای مجازی، مهمانان خود را به جهانی موازی ببرند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند که متاورس در گردشگری می تواند نحوه انتخاب مقصد، محل اقامت و جاذبه ها از سوی مسافران و به طور کلی دنیای سفرها را تغییر دهد. اما متاورس در گردشگری چگونه می تواند دنیای سفر های سنتی را دگرگون کند؟ مزایا و چالش های ورود به دنیای متاورس در گردشگری چیست؟

متاورس یعنی چه؟

متاورس1

متاورس از دو واژه «Meta» به معنای فراتر و «Universe» به معنای جهان تشکیل شده و تاریخچه آن به رمان علمی تخیلی «Snow Crash» یا «سقوط برفی» نوشته «نیل استفنسون» در سال ۱۹۹۲ برمی گردد.

در کتاب استفنسون، متاورس یک دنیای دیجیتالی فراگیر و موازی با دنیای واقعی است که به عنوان تکامل نهایی اینترنت شناخته می شود.

تعریف علمی متاورس هم از توصیف ها و توضیحات استفنسون دور نیست. متاورس یک شبکه انبوه مقیاس پذیر از جهان های مجازی و سه بعدی در زمان واقعی است که اتفاقات درون آن بر دنیای واقعی ما هم تاثیر می گذارد. این شبکه مجموعه ای از دنیا های مجازی مانند واقعیت افزوده، واقعیت مجازی، آواتارهای هولوگرافیک سه بعدی، ویدئو و سایر ابزارهای ارتباطی را در خود جای داده است. 

البته که مفاهیم متاورس در حال حاضر در جهان بازی های آنلاین مانند Fortnite ،Minecraft و Roblox وجود دارد، اما باز هم بسیاری از شرکت های بزرگ رویای گسترش آن را در سر می پرورانند؛ به طوری که مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک، متاورس را یکی از هیجان انگیزترین پروژه های زندگی خود نامیده و نام این شرکت را به «متا» (Meta) تغییر داده است. 

او معتقد است متاورس (Metaverse) روزی جایگزین اینترنت جهانی خواهد شد و تغییر نام این شرکت نشان دهنده دورخیز آن برای تبدیل شدن به یکی از بازو های اصلی فناوری متاورس و ادغام جهان های دیجیتالی در این فضای یکپارچه است.

یکی از مهم ترین ویژگی های متاورس در گردشگری و دیگر حوزه ها که آن را از سایر واقعیت های مجازی جدا می کند، احساس حضور واقعی و امکان تعامل واقعی افراد با یکدیگر است. در این دنیای مجازی تعداد نامحدودی از افراد می توانند به طور همزمان در یک مکان حضور پیدا کنند و مانند زندگی روزمره خود به خرید و فروش لوازم مورد نیاز، بازی ، خرید زمین، ساخت وساز و شرکت در رویداد ها و ملاقات های مجازی بپردازند و در کسری از ثانیه، از مکانی به مکان دیگر سفر کنند.

عینک های واقعیت مجازی و ست های «VR» اساسی ترین ابزار ها برای ورود به دنیای متاورس است که جایگزین گوشی، لپ تاپ و سایر ابزار های دیجیتالی در دنیای متاورس شده و امکان زندگی و سفر و تعامل با افراد را فراهم می کند.

نقش متاورس در گردشگری

گردشگری مجازی

اگرچه واقعیت افزوده و واقعیت مجازی سال هاست که در دنیای دیجیتال و گردشگری وجود دارند، اما متاورس در گردشگری می تواند این تجربیات را به سطح جدیدتر و پیشرفته تری برساند. متاورس در گردشگری با ارائه خدمات جدیدی مانند «Try before Buy» یعنی «امتحان کردن قبل از خریدن»، تاثیر زیادی بر نحوه انتخاب مسافران و تجربیات آن ها دارد.

برخی از منتقدان و فعالان گردشگری نسبت به این تغییر بدبین هستند و معتقدند دنیای مجازی هرگز نمی تواند جایگزین تجربه های واقعی سفر شود. از طرف دیگر، بسیاری از مردم هم فواید متاورس در گردشگری را تنها امکان سفر مجازی به مقاصد مختلف می دانند و از وابستگی بیش ازحد انسان ها به دنیای مجازی ابزار ناراحتی می کنند.

اما در واقع، هدف از استفاده از متاورس در گردشگری چیزی دیگری است.

کارشناسان صنعت گردشگری معتقدند متاورس یک ابزار مکمل برای فعالان صنعت گردشگری است و قرار نیست جایگزین تجربه های واقعی سفر شود. برای مثال هتل های زنجیره ای، برند های مسافرتی، آژانس های مسافرتی و سایر مشاغل گردشگری می توانند از تکنولوژی متاورس برای نمایش مجازی محصولات و خدمات خود استفاده کنند. مسافران هم می توانند بدون خرج اضافی، از خانه خود به شهر های مختلف سفر کنند و هتل ها و جاذبه ها را به کمک تصاویر سه بعدی واقعی و صداها مقایسه کنند.

متاورس و گردشگری مجازی

نقش متاورس در گردشگری به همین جا ختم نمی شود. در این تکنولوژی فاصله و دوری افراد از هم معنایی ندارد و همین ویژگی باعث توسعه «گردشگری مجازی» (Virtual Tourism) در جهان شده است. گردشگری مجازی به افراد در نقاط مختلف جهان اجازه می دهد تا به طور مجازی با آواتارهای شخصی به یک شهر سفر کنند و فراتر از تماس های تصویری یا صوتی با هم ارتباط برقرار کنند.   

 مزیت متاورس در گردشگری

به کارگیری تکنولوژی متاورس در گردشگری مزایای بسیاری برای فعالان این صنعت و گردشگران دارد که به برخی از آن ها اشاره می کنیم:

۱. انتخاب راحت تر مقصد و رزرو سفر

گردشگری مجازی 1

متاورس مانند یک ویترین مغازه برای دیدن مقاصد گردشگری، پرواز ، محل اقامت و حتی جاذبه ها است و به مسافران اجازه می دهد پیش از خرید سفر، آن را در دنیای مجازی تجربه کنند. این تکنولوژی به شما اجازه می دهد همانطور که در اتاق نشیمن هستند، در هر شهری که می خواهید پرسه بزنید، هتل ها و جاذبه های احتمالی مقاصد را به صورت سه بعدی ببینید و با هم مقایسه کنید.

با متاورس در گردشگری می توانید در حین رزرو یک هتل، تمام اتاق های آن را ببینید یا حتی ملحفه های آن را از قبل امتحان کنید!

۲. پرداخت آسان

پرداخت های بدون تماس یکی از روند هایی است که در دوران اوج همه گیری کرونا به کمک مسافران و فعالان صنعت آمد. متاورس در گردشگری نیز با امکان پرداخت بدون تماس به کمک رمز ارز هایی مانند بیت کوین یا توکن های غیر قابل معاوضه (NFT) به مسافران و گردشگران اجازه می دهد بدون نیاز به تبدیل ارز به راحتی خدمات مورد نیاز خود را خریداری کنند.

مسافران از طریق متاورس می توانند هنگام پرداخت، سوال های خود را بپرسند، خدمات مورد نظر خود را با یکدیگر ترکیب کنند، پرداخت های خود را به روشی آسان تر انجام دهند و حتی درباره قیمت محصولات با ارائه دهندگان مذاکره کنند.

۳. برقراری ارتباط نزدیک میان افراد

متاورس در گردشگری راهی برای برقراری ارتباط میان افرادی است که از یکدیگر دورند. در حال حاضر، گردشگران علاقه زیادی به تماس های تصویری و برقراری ارتباط چهره به چهره دارند؛ اگر متاورس بتواند این ارتباط ها را عمیق تر و گسترده تر کند، به موفقیت بزرگی دست خواهد یافت. به عنوان مثال، با فناوری هولوگرام، می توانید در حالی که به یک سفر تفریحی در وین رفته اید، ناهار خود را با دوستان خود در آمستردام صرف کنید.

۴. بهبود تجربه سفرهای کاری

به نظر می رسد یکی از مهم ترین کاربردهای متاورس در گردشگری، به سفرهای کاری مربوط می شود. متاورس پتانسیل بالایی در سفرهای کاری یا هر نوع سفر طولانی مدت و طاقت فرسای دیگر دارد. به عنوان مثال، دنیای دیجیتالی سه بعدی می تواند کمک بسیاری به شرکت در جلسات و بازدید مسافران کاری کند. در واقع، متاورس یکی از بهترین ابزارها برای صرفه جویی در زمان، انرژی و هزینه افراد پر مشغله است. البته مسافران کاری نه فقط برای جلسات، بلکه برای انجام فعالیت های دیگر در سفرهای خود، مانند تهیه غذا یا دریافت راهنمایی از دیگران نیز از این تکنولوژی بهره می گیرند.

۵. برگزاری مجازی رویداد ها

رویداد های مجازی

متاورس یک تکنولوژی کاربردی برای صنعت رویدادها است. با شیوع ویروس کرونا، به طور چشم گیری شاهد افزایش رویدادهای مجازی یا رویدادهای ترکیبی مجازی و حضوری بودیم. فضای مجازی این امکان را برای شرکت کنندگان فراهم می کند که از هر جایی در رویدادهای مورد نظر خود شرکت کنند. بنابراین، متاورس می تواند دقیقا همان چیزی باشد که برنامه ریزان رویدادها و گردشگری رویداد به دنبال آن هستند.

کارکرد متاورس در گردشگری

متاورس در گردشگری یکی از روند های جدیدی است که پتانسیل بالایی در بازاریابی و ارائه تجربیات جدید دارد. اگر به دنبال استراتژی های جدیدی در بازاریابی گردشگری و بازاریابی دیجیتال هستید، متاورس دنیای جدیدی را به روی شما باز می کند. در اینجا بعضی از کارکردهای متاورس در گردشگری آینده را مرور می کنیم:

امتحان کن، بعد بخر

بسیاری از مسافران دوست دارند قبل از سفر به یک مقصد یا رزرو اتاق های هتل، آن را به طور واقعی ببینید. بازآفرینی واضح یک محیط واقعی و امکان «تجربه کردن قبل از خرید» (Try before Buy) یکی از مهم ترین پتانسیل های متاورس است که به شرکت های گردشگری اجازه می دهد تا اعتماد مشتریان خود را جذب کنند.

تفریحات لذت بخش تر

علاوه بر این، متاورس کمک می کند تا تفریحات بسیار لذت بخش تر و متناسب با اطلاعات به روز به مسافران ارائه شود. به کمک متاورس مسافران به دنیای مجازی و تعاملی منتقل و با احساسات واقعی خود روبه رو می شوند.

جذب سرمایه گذاران رمز ارز

استفاده از متاورس در گردشگری به فعالان این صنعت کمک می کند تا سرمایه گذاران رمز ارز ها را به خود جذب کنند. برندهای گردشگری لوکس با استفاده از فناوری بلاک چین می توانند تراکنش های رمزنگاری را تسهیل کنند، برنامه های وفاداری قوی تری را توسعه دهند و دارایی های فیزیکی را در قالب NFT عرضه کنند.

جذب نسل z

بازاریابی از طریق متاورس در گردشگری باب میل همه مسافران نیست و انتظار می رود مسافران نسل «Z» (متولدین دهه ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۰)، مشتریان اصلی این نوع بازاریابی در گردشگری هستند.

دسترسی به بازارهای اینترنتی جهانی

متاورس در گردشگری به شرکت ها کمک می کند تا بازارهای اینترنتی خود را ایجاد کنند یا به بازارهای اینترنتی گسترده تری وارد شوند. بازارهای اینترنتی شخصی به فعالان این صنعت کمک خواهد کرد تا خدمات B2B و B2C  خود را به مشتریان بالقوه ارائه دهند و با ورود در بازارهای گسترده تر، خرید و فروش محصولات یا خدمات خود را توسعه دهند.

چالش های ورود به دنیای متاورس در گردشگری

متاورس3

طبق پیش بینی های کارشناسان بازاریابی، NFT ها و متاورس به روند های اصلی در صنایع مختلف از جمله گردشگری تبدیل خواهند شد و مصرف کنندگان نسل «Z» (متولدین اواخر دهه ۱۹۹۰ تا ۲۰۱۰) و نسل «آلفا» (متولدین سال ۲۰۱۰ به بعد) از مشتریان بالقوه فناوری های دیجیتالی جدید خواهند بود؛ اما آیا شرکت های مسافرتی، آژانس ها و هتلداری ها آماده این تغییر و جهش بزرگ هستند؟

اگر بخواهیم واقع بینانه نگاه کنیم، متاورس هنوز مفهومی جدید و پر چالشی برای فعالان صنعت گردشگری به شمار می آید و ورود به این دنیای ناشناخته نیازمند زیرساخت ها و آمادگی های لازم است.

برای ورود به متاورس باید قبل از هرچیز از خود بپرسید که انتقال املاک و تجربیات شرکت به فضای متاورس تا چه حد برای شما و مشتریانتان مفید خواهد بود؟ با کارمندان و مشتریان خود مشورت کنید و از آن ها بپرسید که چگونه، کجا و چه زمانی می خواهند با یکدیگر تعامل و ارتباط داشته باشند؟

پس از بررسی ظرفیت های شرکت و نوع علاقه و نیاز های مشتریان می توانید برای ورود به دنیای متاورس سرمایه گذاری کنید. ۴ مورد از مهم ترین چالش ها برای ورود به متاورس برای فعالان صنعت گردشگری عبارتند از: 

عدم دسترسی

مثل بسیاری از تکنولوژی های جدید، امکان دسترسی به امکانات متاورس در گردشگری برای همه شرکت ها وجود ندارد و هزینه زیادی برای آن ها خواهند داشت. شرکت های کوچک اغلب با کمبود بودجه مواجه اند و برای پیشرفت در این حوزه، از کسب وکار های بزرگ تر عقب می مانند. بنابراین، یکی از چالش های مهم فعالان گردشگری میزان دسترسی آن ها به این فناوری جدید است.

عدم یکپارچگی

در حال حاضر در دنیای متاورس، سیستم یکپارچه ای وجود ندارد که کار، بازی و... را با یکدیگر ادغام کند؛ بنابراین شرکت ها، یا باید پلتفرم های خود را ایجاد کنند و یا در انتظار یک سیستم متاورس یکپارچه جهانی بمانند. علاوه بر آن، انطباق محتوا و نرم افزارها با فرمت برنامه های واقعیت مجازی (VR) و واقعیت افزوده (AR) و ترکیب چندین برنامه نیز بسیار دشوار است.

مشکلات سخت افزاری واقعیت مجازی و افزوده

در حال حاضر اکثر هدست های واقعیت مجازی بسیار گران هستند و به سختی می توان از آن ها بیش از چند ساعت استفاده کرد. با این همه، از آنجا که فناوری واقعیت افزوده (AR) در بیشتر تلفن های هوشمند قابل دسترس است، اخیرا بسیاری از عینک های هوشمند این فناوری به طور چشم گیری توسعه یافته اند و یقینا در آینده نیز پیشرفت های بسیاری خواهند کرد.

عدم محدودیت

اگرچه عدم محدودیت در متاورس، یکی از مزیت های اصلی این فناوری به شمار می آید؛ اما نبود هیچ گونه حد و مرز انتظارات و توقعات مصرف کنندگان برای کسب تجربه های جدید را افزایش داده و از طرف دیگر توسعه دهندگان نیز باید محصولات و تجربیات جدید تری را متناسب با نیاز مشتریان طراحی کنند. 

برند های گردشگری فعال در متاورس

هواپیمایی امارات

متاورس- هواپیما

هواپیمایی امارات، اخیراً اعلام کرده است که قصد دارد در سال ۲۰۲۲ NFT کلکسیونی و کاربردی و تجربیات منحصربه فرد در فضای متاورس به مشتریان و کارکنان ارائه کند.

این هواپیمایی حدود ۵ سال پیش با ارائه فناوری واقعیت مجازی (VR) در وب سایت و برنامه خود به مسافران اجازه داد تا یک نمای سه بعدی و همه جانبه از فضای داخل کابین و تجربیات آن را تجربه کنند. ورود به دنیای متاورس، گام بعدی این شرکت برای ارائه تجربه با تکنولوژی بالا  (High-tech) است.

ماریوت

هتل ماریوت

شرکت هتلداری ماریوت، یکی از اولین برند های مهمان نوازی است که NFT های خود ایجاد می کند. این کمپین تحت عنوان «Power of Travel» و با همکاری هنرمندان دیجیتالی ایجاد شده است.

این آثار هنری دیجیتالی توکن سازی شده در بستر بلاک چین، یکی از کلیدی ترین زیرساخت های متاورس، معامله می شود و نشان دهنده تجربیات منحصربه فرد این هنرمندان از سفر و تاثیری است که سفر بر روح انسان می گذارد.

هواپیمایی بوئینگ

هواپیمایی بوئینگ

هواپیمایی بوئینگ با طراحی هواپیما، به دنیای متاورس قدم گذاشته است. هدف این شرکت استفاده از ویژگی های متاورس برای ایجاد تحول در فرآیند های طراحی و تولید است. بوئینگ در برنامه های آینده خود قصد دارد تجهیزات جدیدی مانند هدست های ۳ هزار و ۵۰۰ دلاری مایکروسافت، روبات ها و اکوسیستم دیجیتالی یکپارچه اطلاعاتی ایجاد کند. 

MYtaverse

«MYtaverse» یک پلتفرم مبتنی بر فضای ابری است که در زمینه ارائه فضاهای کاری چند نفره سه بعدی و واقعی فعالیت می کند. این شرکت با معرفی یک پلتفرم سه بعدی، به افراد تجاری اجازه می دهد با ایجاد آواتارهای شخصی دیجیتال در جلسات، رویدادها، نمایشگاه ها و جلسات آموزشی حضور داشته باشند.

این شرکت قصد دارد با کمک فناوری متاورس، سفر های کاری خاصی برای افرادی که دائماً در سفر هستند، ایجاد کند. هدف این پلتفرم، کاهش استرس سفر های هوایی و غربالگری امنیتی فرودگاه و سایر مشکلات سفر است.  

آیا مردم از متاورس استقبال خواهند کرد؟

با اینکه متاورس در گردشگری یک تجربه فراگیر و دنیایی کاملا متفاوتی به انسان ها ارائه می کند، اما باز هم میزان استقبال انسان ها از آن قابل پیش بینی نیست. شاید هیچ چیز نتواند جای لمس یک برگ از درخت، بوی خاک باران خورده و سایر تجربه های فیزیکی را بگیرد. آیا انسان هایی که به دنبال لمس بسیاری از تجربه ها هستند، می توانند با این دنیای جدید خو بگیرند؟ یا شاید بتوان این سوال را طور دیگری مطرح کرد؛ آیا متاورس می تواند در آینده تمام تجربه ها را از جمله لمس کردن، بوییدن و... را به کاربران ارائه دهد؟

اینکه متاورس پدیده جدیدی در سفرهای کاری و صنعت رویدادها خواهد شد، امری انکارناپذیر است، اما درباره سفرهای تفریحی هنوز هم ابهاماتی وجود دارد. بدون شک، میزان استقبال کاربران از متاورس در گردشگری، بسته به موفقیت این پدیده در پاسخگویی به نیاز افراد، متفاوت خواهد بود. شاید در آینده، متاورس تا آنجایی پیشرفت کند که بتواند جایگزین انواع سفرها، از سفرهای تفریحی گرفته تا کاری شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: راهبر گردشگری آینده- قطب نما

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.