| کد خبر: 226274 |

فیلم | اتومبیل بوگاتی شاه کجاست؟

هم اکنون اتومبیل بوگاتی شاه در موزه ای برای بازدید اروپایی ها به نمایش گذاشته شده است.

تین نیوز

اخیرا فیلمی در شبکه های مجازی منتشر شده که ادعا می شود بوگاتی سفارشی محمدرضا شاه پهلوی تا دو سال قبل در مجموعه ماشین های کلاسیک سلطنتی سعدآباد تهران بوده، بی سروصدا توسط سپاه به یک کلکسیون دار خارجی فروخته شده و هم اکنون این خودروی اختصاصی، در موزه ای برای بازدید اروپایی ها به نمایش گذاشته شده است!

این خبر شایعه می باشد! توضیحات این خودرو را در زیر بخوانید:

بوگاتی محمدرضا پهلوی در سال 1340 توسط یک مجموعه‌دار آمریکایی خریداری شد - مدیرکل امور موزه‌ها: بوگاتی شاه جزو اموال دولتی نبود که حالا بخواهند آن را بفروشند

موزه
«بوگاتی» شاه کجاست؟

 بوگاتی محمدرضا پهلوی کجاست و چه شد که این خودرو به خارج کشور رفت و از موزه خودروی پیترسون در آمریکا سر درآورد. آیا خودروی اهدایی دولت فرانسه به محمدرضا پهلوی در سال1318، جزو اموال تاریخی کاخ موزه سعدآباد است که در سالهای اخیر، آن هم بی سرو صدا توسط سپاه فروخته شده باشد؟

روزنامه همشهری این موضوع یعنی ماجرای بوگاتی محمدرضا شاه پهلوی را با مکاتبه با موزه خودروی پیترسون در آمریکا، پیگیری کرد. البته بدیهی است که خودروی پهلوی‌ها‌ اگر در ایران مانده بود می‌توانست گران‌ترین خودروی تاریخی کشور باشد. اما بوگاتی شاه جزو اموال موزه سعد آباد نبوده، و امکان فروش اموال موزه ها در کشور ایران غیر قانونی و ممنوع می باشد.

محمدرضا کارگر، مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول وزارت میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری درباره انتشار خبر فروش بوگاتی پهلوی دوم در 3سال اخیر، واکنش نشان داد و در گفت‌وگو با همشهری این خبر را از اساس شایعه خواند. او گفت: بوگاتی محمدرضا شاه پهلوی اصلا در ردیف اموال متعلق به مجموعه کاخ موزه سعدآباد ثبت نشده است. کارگر اعلام کرد: بوگاتی پهلوی دوم نه جزو اموال دولت بوده، نه در ردیف اموال در اختیار وزارت میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری قرار داشت که 3 سال پیش فروخته شده باشد. ضمن آنکه اگر هم این خودرو جزو اموال دولت یا مجموعه وزارت میراث فرهنگی و موزه‌ها بود، براساس قانون امکان فروش آن وجود نداشت که حالا شایعه فروش این خودرو در 3سال اخیر را مطرح می‌کنند.

 

بوگاتی 2200 تومانی

موزه خودروی پیترسون در آمریکا که اکنون بوگاتی مدل1939 محمدرضا شاه پهلوی را با پلاک ایران به شماره 433726 به‌نمایش گذاشته است، این اظهارات را در مکاتبه با روزنامه همشهری تأیید و اعلام کرد که این خودرو سال1959 مصادف با سال1338 شمسی به مبلغ 275دلار آمریکا از پارکینگ شاهنشاهی به شخصی به‌نام هوشنگ جلیلی فروخته شده است. بررسی همشهری از نرخ دلار در سال1338 مشخص کرد که نرخ دلار آن زمان 8تومان بود. بنابراین هوشنگ جلیلی توانست بوگاتی اهدایی توسط دولت فرانسه به شاه وقت ایران را با پرداخت 2200تومان خریداری کند. موزه خودروی پیترسون در آمریکا البته به همشهری اعلام کرده است که نمی‌تواند جزئیات معامله خرید خودرو و مبلغی که برای آن پرداخت شده است را در اختیار این روزنامه قرار دهد.

 

وزارت میراث از بوگاتی خبر ندارد

محمدرضا کارگر، رئیس اداره کل موزه‌ها و اموال منقول وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز به همشهری گفته است که این وزارتخانه اصلا از وجود چنین خودرویی بی‌اطلاع است و از روز اول پیروزی انقلاب تا به امروز چنین خودرویی در اموال کاخ موزه سعدآباد و مجموعه اموال متعلق به وزارت میراث فرهنگی وجود نداشته است.

اظهارات مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول وزارت میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری کاملا درست است چون موزه خودروی پیترسون در آمریکا به همشهری اعلام کرد: مدتی بعد از خرید خودروی بوگاتی محمدرضا پهلوی توسط هوشنگ جلیلی، تصاویری از این خودرو منتشر شد که در هلند در حال حرکت بود و بعدتر این خودرو در دیگر کشورهای اروپایی هم مشاهده شد تا آنکه در دهه1960 یعنی تا فاصله سال1340 بوگاتی  پهلوی توسط یک مجموعه‌دار آمریکایی خریداری شد. براساس برخی گزارش‌ها این مجموعه‌دار، خودروی اهدا شده به پهلوی دوم را همان سال‌ها به مبلغ یک‌میلیون و 760هزار دلار به قیمت آن روز یعنی 14میلیون و 80هزار تومان خریداری کرد. موزه خودروی پیترسون در کالیفرنیا اما در مکاتبه با روزنامه همشهری هیچ جزئیاتی از چگونگی خریداری این خودرو از سوی این موزه و حتی مبلغ پرداخت شده برای آن فاش نکرد و تنها اعلام کرد که آزادی سخن گفتن درباره جزئیات معامله بوگاتی محمدرضا پهلوی را ندارد.

 

خودروی پهلوی دوم قابل فروش نبود

محمدرضا کارگر، مدیرکل امور موزه‌ها و اموال منقول وزارت میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری به همشهری می‌گوید: حتی اگر خودروی بوگاتی شاه در ایران مانده بود و جزو اموال دولت و وزارت میراث فرهنگی صنایع‌دستی و گردشگری بود، براساس نظام موزه‌داری ایران و جهان امکان فروش آن وجود نداشت. چون هر اثر تاریخی دارای یک امین اموال است که همیشه نسبت به اثر پاسخگوست. ضمن آنکه تمام مشخصات یک شیء تاریخی در دفاتر مختلف ثبت می‌شود که یکی از آنها اداره دارایی و دیگری ذیحسابی وزارت میراث‌فرهنگی و دفتر موزه است که اطلاعات آن‌ها باید همیشه با یکدیگر برابری داشته باشند. لذا اگر خودروی محمدرضا پهلوی جزو اموال میراث‌فرهنگی یا حتی کاخ‌موزه سعدآباد بود امکان فروش آن وجود نداشت و هیچ شخصی نیز قادر به فروش آن نبود. براساس آنچه موزه خودروی پیترسون در کالیفرنیا به همشهری اعلام کرده است، تعداد کمی از خانواده‌های سلطنتی در جهان دارای پارکینگ‌های اختصاصی هستند که تقریبا تمامی وسایل نقلیه‌ای که به مرور زمان برای آنها ساخته شده است را در آن نگهداری می‌کنند. اما اکثر دولت‌ها گاهگاه خودروهای موجود در پارکینگ‌ها را می‌فروشند و در مورد بوگاتی محمدرضا پهلوی نیز همین اتفاق افتاد.

 

پهلوی‌ها بوگاتی را فروختند

براساس آنچه موزه خودروی پیترسون در کالیفرنیا به همشهری اعلام کرده است، خودروی اهدا شده به محمدرضا شاه توسط دولت فرانسه یکی از 4خودروی اختصاصی بوگاتی ساخته شده را با هدف تحکیم روابط سیاسی خود با ایران به پهلوی دوم و به بهانه تبریک ازدواج نخست او با فوزیه، خواهر ملک فاروق پادشاه مصر اهدا کرد. آنها این استدلال را داشتند که شاه وقت ایران خودروهای کلاسیک متعددی در اختیار دارد و به همین دلیل یکی از اسپرت‌ترین خودروهای طراحی شده تا آن زمان را به او اهدا کردند و البته که او نیز این خودرو را برای 20سال نگهداری و با آن رانندگی کرد. خودروی بوگاتی اهدا شده از سوی دولت فرانسه به پهلوی دوم در سال1318، در همان سال‌های پیش از انقلاب ایران یا بهتر بگوییم در فاصله سال‌های دهه 30 تا 40 شمسی و یک دهه پیش از انقلاب ایران از کشور خارج شد و اکنون به یکی از آثار تاریخی گران‌قیمت در موزه خودروی پیترسون تبدیل شده که پلاک فارسی خود را نیز همچنان حفظ کرده است. اما مشخص نیست شایعه فروش بوگاتی تاریخی پهلوی دوم طی 3 سال اخیر با چه هدفی در فضای مجازی و برخی سایت‌های اطلاع‌رسانی منتشر شده است و انتشار دهندگان این خبر جعلی، چرا بوگاتی محمدرضا شاه پهلوی را بخشی از اموال تاریخی در اختیار کاخ موزه سعدآباد عنوان کردند که در 3 سال اخیر فروخته‌شده است؟

 

توضیحاتی در مورد ساخت خودرو بوگاتی

سبک طراحی بوگاتی شاه شبیه به شیوه‌ای بود که فیگونی و فالاشی، خودروساز لوکس و معروف فرانسوی استفاده میکرد.

اتومبیل بوگاتی محمدرضا شاه پهلوی + سرنوشت بوگاتی شاه

شیشه جلو بسیار کوتاه که با کمک یک اهرم در داشبورد روی کاپوت جلو میخوابید و اجازه ورود بیشتر هوا به داخل کابین را می‌داد. سقف پارچه‌ای این ماشین نیز در حالت خوابیده زیر صفحه‌ای فلزی پنهان میشد که در زمان خود ابتکاری بسیار پیشرفته محسوب می ‌شد.

 

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از تالاب: استفاده از قطعات کروم و براق در نقاط مختلف اتومبیل و همچنین استفاده از چرم در داخل اتومبیل ظاهری اشرافی به آن بخشیده بود، طوری‌که باعث درخشندگی فراوان ماشین در بین تمام هدایای اهدایی به محمد رضا پهلوی از جمله مرسدس بنز کروک اهدایی دولت کشور آلمان شده بود. تعداد زیادی از کار‌شناسان این اتومبیل را یکی از زیبا‌ترین و جذاب‌ترین خودرو های تاریخ میدانند.

 

این شاهکار از موتور ۳. ۳ لیتری هشت سیلندر خطی سوپر شارژردار با دو میل سوپاپ نیرو می گرفت که ۱۷۵ اسب بخار قدرت داشت.

اتومبیل بوگاتی محمدرضا شاه پهلوی + سرنوشت بوگاتی شاه

بدلیل کیفیت پایین جاده‌های ایران در آن زمان، شاه ایران زیاد از این ماشین استفاده نمی کرد تا اینکه در سال ۱۹۵۹ هوشنگ جلیلی با پرداخت ۲۲۰۰ تومان «معادل ۲۷۵ دلار» مالک این بوگاتی «دست دوم و متروکه» می شود.

اتومبیل بوگاتی محمدرضا شاه پهلوی + سرنوشت بوگاتی شاه

البته در آن زمان به دلایل نا‌معلومی تغییراتی در اتومبیل داده شده بود. از جمله این تغییرات حذف پوشش‌های مخفی کنندهٔ چرخهای جلو و عقب، حذف فلپ‌ها و رکابهای زیر در‌ها و تعویض موتور اصلی اتومبیل با یک موتور هشت سیلندر پکارد بود.

 

جلیلی سپس پیشنهاد خرید بوگاتی رابه شخصی به نام سلیم بهاری میدهد. بهاری که با روبن، یکی از کار‌شناسان خبره بوگاتی، دوستی نزدیکی داشت، اتومبیل را برای او توصیف میکند و روبن به امید این که یک بوگاتی افسانه‌ای و کمیاب تایپ ۴۱ باشد بهاری را ترغیب به خرید و انتقال ماشین به رتردام هلند میکند. روبن با دیدن یک تایپ ۵۷ با طراحی بدنه عجیب نا‌امید می‌شود و بهمین دلیل سلیم بهاری از این ماشین برای معاشرت روزانه استفاده میکند تا زمانی که موتور پکارد از کار می‌افتد و بهاری اتومبیل رابه یک امریکایی واگذار میکند.

 

اتومبیل بوگاتی محمدرضا شاه پهلوی + سرنوشت بوگاتی شاه

سالها این ماشین از دید عموم پنهان ماند و بین علاقه مندان بوگاتی دست به دست چرخید تا این که در سال ۱۹۸۴ پس از بازسازی کامل در نمایشگاه‌های مختلف خودروهای کلاسیک در امریکا به نمایش عمومی در آمد و همواره مورد توجه کار‌شناسان خودرو کلاسیک قرار گرفت و جوایز بسیاری دریافت کرد.

 

اتومبیل بوگاتی محمدرضا شاه پهلوی + سرنوشت بوگاتی شاه

از نکات جالب در خصوص این ماشین حفظ پلاک ایرانی آن است که البته با پلاک اولی که در زمان مالکیت پهلوی روی آن نصب شده بود متفاوت است اما به هرحال سمبل تاریخ حضور آن در ایران است.

 

اتومبیل بوگاتی محمدرضا شاه پهلوی + سرنوشت بوگاتی شاه

این اتومبیل بعد‌ها به قیمت یک میلیون و هفتصد و شصت هزار دلار در یک حراجی به فروش رفت و در حال حاضر در موزه پترسون کالیفرنیا در شرایطی عالی نگهداری میشود و هر از چند گاهی در نمایش خودرو های کلاسیک حاضر می شود.

اتومبیل بوگاتی محمدرضا شاه پهلوی + سرنوشت بوگاتی شاه

عکس بوگاتی قدیمی

اتومبیل بوگاتی محمدرضا شاه پهلوی + سرنوشت بوگاتی شاه

اتومبیل بوگاتی محمدرضا شاه پهلوی + سرنوشت بوگاتی شاه

اتومبیل بوگاتی محمدرضا شاه پهلوی + سرنوشت بوگاتی شاه

بوگاتی محمدرضا شاه پهلوی

اتومبیل بوگاتی محمدرضا شاه پهلوی + سرنوشت بوگاتی شاه

اتومبیل بوگاتی محمدرضا شاه پهلوی + سرنوشت بوگاتی شاه

تصاویر دیگری از بوگاتی محمدرضا شاه پهلوی

اتومبیل بوگاتی محمدرضا شاه پهلوی + سرنوشت بوگاتی شاه

 

 

حجم ویدیو: 4.58M | مدت زمان ویدیو: 00:01:26 دانلود ویدیو
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 1 0

    از نرخ دلاری که برای سال1338اعلام کرده ای ماجرا مشکوک به نظر می اید.چراکه دلار درسالهای دهه50شمسی حداکثر 70ریال بود چطور درسال 1338هردلار 80ریال بوده جای سئوال است.

    • امین فروغی نیک 0 0

      چون دلار دولتی 70 ریال بوده... دلار آزاد تا 150 ریال هم بوده