تقریباً 10 سال پیش در چنین روزی، پایتخت ایران صاحب یک پل منحصربه فرد و در یکی از زیباترین نقاط شهری تهران شد. پل طبیعت که از عرض بزرگراه مدرس میگذرد و بوستانهای طالقانی در شرق و آب و آتش در غرب را به هم متصل میکند.طول این پل ۳۰۰ متر بوده و وزن سازهاش ۲۰۰۰ تن میباشد. پل طبیعت بزرگترین پل غیرخودرویی ایران محسوب میشود؛ این پل ۷۰۰۰ متر مربع مساحت داشته و عرض پل در نقاط مختلف بین ۶ متر تا ۱۳ متر متغیر است. بدنه اصلی پل بر روی سهپایه بنا گردیده و برای ساخت آن ۱۴۰۰۰ قطعه فولادی در ابعاد مختلف در ارتفاع ۴۰ متری زمین برشکاری، سر هم و نصب شدهاست. برای بنای این پل بیش از ۱۰۲ کیلومتر جوشکاری و ۶۲۰۰ متر مکعب بتنریزی انجام شدهاست. در طراحی این پل از معماری پلهای ایرانی مانند پل خواجو الهام گرفته شده و یک سازه با طراحی ارگانیک و شبیه به درخت و کاملاً سازگار با محیط زیست و طبیعت است که نمونه مشابه آن در پارکهای ملی و طبیعی کشورهای فرانسه، کانادا، هلند، بلژیک، مالزی و استرالیا ساخته شدهاست. فرم درختی ستونها و انتخاب نام «طبیعت» برای پل، هر دو تاکیدیست بر پیوستگی دو فضای سبز (دوطبیعت). این مجموعه نگاهی متفاوت دارد به تاریخچه این پل.
تهیه و تنظیم: مسعود یوسفی
در این اطلاع نگاشت پیش بینی مرکز مدیریت راه های کشور در مورد تغییرات جوی جاده ها رائه شده است.
پیاده رو های شهری فقط در عکس، آرام به نظر می رسند زیرا موتورسواران متخلفی که در پیاده روها تردد می کنند موجب ترس…
سفر اربعین، مثل یک پازل بزرگه؛ با چیدن درست تکه ها، راه برای همه دلپذیر میشه.
در این اینفوگرافیک مرکز مدیریت راه ها پیش بینی تغییرات جوی در جاده های کشور را در مورخ 6 مرداد ماه 1404اعلام کرد.
از اقدامات انجامشده راه آهن می توان به تجهیز، بهسازی و بازسازی ایستگاه های مبدأ و مقصد قطارهای اربعین اشاره کرد.