| کد خبر: 233090 |

◄ دارایی سرمایه ای فرودگاه ها در افق ۲۰ ساله، چگونه خواهد بود؟

بر اساس پیش بینی اتحادیه بین المللی فرودگاه ها در خصوص میزان دارایی سرمایه ای در سال ۲۰۴۰ ، فرودگاه‌ های مناطق مختلف جهان نیازمند جذب یا تزریق سرمایه ای معادل 2.4 میلیون دلاری در زیر ساخت های خود، هستند.

تین نیوز

بر اساس پیش بینی اتحادیه بین المللی فرودگاه ها در خصوص میزان دارایی سرمایه ای مورد نیاز آتی فرودگاه ها به منظور ارائه خدمات به مسافران حمل و نقل هوایی در سال ۲۰۴۰ ، فرودگاه‌ های مناطق مختلف جهان نیازمند جذب یا تزریق سرمایه ای معادل 2.4 تریلیون دلاری در زیر ساخت های خود، اعم از ترمینال های مسافری، سطوح پروازی، پارکینگ خودروها و تجهیزات فرودگاهی هستند.

بر اساس این پیش بینی اتحادیه بین المللی فرودگاهها که با همکاری دانشگاه اکسفورد و حمایت فرودگاه بین المللی حمد در دوحه قطر ارائه شده است، باید مبلغ 1.7 تریلیون دلار، صرف توسعه، نوسازی، بهسازی و تجهیز زیرساخت های موجود فرودگاهی و رقمی معادل ۷۰۰ میلیارد دلار سرمایه ساخت فرودگاه های جدید گردد.

از مجموع سرمایه مورد نیاز برای توسعه زیرساخت های موجود، سرمایه ای معادل ۷۴۹ میلیارد دلار سهم توسعه و تجهیز ترمینال های فرودگاهی در اولویت اول و مبلغی معادل ۴۴۴ میلیارد دلار می بایست به توسعه سطوح پروازی در جایگاه دوم اختصاص یابد.

بیشتر بخوانید:

بالاترین میزان سرمایه گذاری مورد نیاز در زیرساخت های فرودگاهی در منطقه آسیا و اقیانوسیه خواهد بود که مبلغی حدود 1.3 تریلیون دلار را به خود اختصاص داده و پس از آن، فرودگاه های اتحادیه اروپا با ۴۲۷ میلیارد دلار و فرودگاه های امریکای شمالی با ۴۰۰ میلیارد دلار در جایگاه های بعدی خواهند بود. این در حالی است که سرمایه مورد نیاز جهت توسعه فرودگاه های خاورمیانه به منظور پاسخگویی به تقاضای رو به رشد سفرهای هوایی مبلغی معادل ۱۵۰ میلیارد دلار در نظر گرفته شده است.

مطالعات تاریخی روند رشد سفرهای هوایی از دهه ۹۰ میلادی تا کنون، بیانگر 2 برابر شدن تعداد سفرهای هوایی در هر دهه بوده و با در نظر گرفتن دوره توقف این رشد به دلیل شیوع پاندمی کرونا و احتمال  بازیابی ترافیک هوایی در سال ۲۰۲۳، میزان سفرهای هوایی نقاط مختلف جهان به ۱۹ میلیارد نفر در سال ۲۰۴۰ پیش بینی شده است.

با در نظر گرفتن مقررات سختگیرانه بین المللی در خصوص کاهش آلاینده های زیست محیطی و ضرورت توجه به توسعه پایدار از یک طرف و برنامه ریزی کشورها برای ارتقای درآمدهای خود از طریق بهره مندی از ظرفیت رو به رشد تقاضا برای حمل و نقل هوایی از طرف دیگر، نمودهایی از رقابت جدی فرودگاه ها بر سر جذب سرمایه های خارجی به منظور افزایش ظرفیت برای جذب حداکثری مسافرین داخلی و خارجی مشهود است. توسعه سریع و شگفت انگیز فرودگاه های کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و همسایه غربی را نیز در همین چارچوب می بایست مورد تجزیه و تحلیل قرار داد.

با عنایت به اینکه افزایش ظرفیت فرودگاه های بین المللی به میزان یک میلیون مسافر می تواند منجر به ایجاد ۱۰۵۰۰ شغل مستقیم و غیر مستقیم و افزایشی بالغ بر ۳۵۰ میلیون دلاری در درآمد ناخالص ملی کشورها گردد، توجه به توسعه زیرساخت ها بویژه در فرودگاه های بین المللی و تمرکز بر جذب سرمایه های خارجی می بایست در صدر اولویت های سیاستگذاران دولت آتی و مدیران ارشد صنعت حمل و نقل هوایی در دولت آتی به منظور تحقق بخشی از وعده های انتخاباتی دال بر ایجاد فرصت های شغلی و بهبود معیشت باشد.

* کارشناس هوانوردی

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.