| کد خبر: 148684 |

بخش‌هایی از کتاب (در دست انتشار) «شهر فرودگاهی امام در گذر تاریخ»

◄ شهر فرودگاهی امام در گذر تاریخ (سال‌های ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۳ )

علیرضا منظری در تازه ترین مطلب پاورقی خود در هفته‌نامه حمل و نقل در ادامه معرفی پروژه شهر فرودگاهی به احداث این پروژه در سال های 77 تا 78 پرداخته است.

تین نیوز

وبلاگ علیرضا منظری- اعتبار مصوب در قانون بودجه سال ۱۳۷۷ کل کشور برای طرح فرودگاه امام خمینی (ره) ۱۹۵ میلیارد ریال بود که با نیاز واقعی طرح برای اجرای برنامه تنظیمی فاصله فراوانی داشت و به یقین، با وجود تصویب این میزان بودجه برای سال ۱۳۷۸ طرح به مرحله راه‌اندازی و بهره‌برداری نمی‌رسید. البته، نکته مثبت تصویب ارز مورد نیاز به مبلغ ۵۰ میلیون دلار در خردادماه همان سال از سوی هیئت وزیران بود که خرید کالاهای مورد نیاز خارجی را امکان‌پذیر می‌کرد.

 

در تیرماه ۱۳۷۸، ضمن استمرار اجرای طرح‌های قبلی در چارچوب برنامه تنظیمی، قرارداد اجرای طرح روشنایی سطوح پروازی فرودگاه امام خمینی(ره) نیز منعقد شد. در سال ۱۳۷۹، تصمیم نماینده ویژه رئیس‌جمهور نیز به عنوان تصویب‌نامه هیئت وزیران درباره توزیع و اختصاص ۷۲۰ میلیارد ریال حاصل از فروش وجوه ارزی مازاد سال ۱۳۷۹ و همچنین درآمد ارزی سال ۱۳۷۸ به موارد مشروح مندرج در جزء اول بند «ب» تبصره ۲۹ و بند «ه» تبصره ۴ قانون بودجه سال ۱۳۷۹ کل کشور ابلاغ شد تا برای حفظ و استمرار جدی طرح‌ها مؤثر واقع شود.

 

 

در سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۲، با تخصیص ارز برای طرح فرودگاه امام خمینی(ره)، امکان خرید تجهیزات فرودگاهی مورد نیاز فراهم آمد که علاوه بر انعقاد قرارداد خرید و تأمین بخشی از سامانه انتقال بار همراه با سازنده داخلی، هم‌زمان مراحل خرید سامانه تمام‌خودکار انتقال بار همراه از شرکت خارجی پیگیری شد که در نهایت، این سامانه از شرکت صنایع وندرلند خریده و نصب شد. به علاوه، قرارداد ساخت پل‌های هوایی سوار شدن مسافر به هواپیما با شرکت واگن پارس منعقد شد که سازنده خارجی آن شرکت تیم اسپانیا بود. این فرایند با انعقاد قرارداد سامانه‌های هدایت و پهلوگیری هواپیما با شرکت سیف‌گیت سوئد و قرارداد با شرکت هایمن برای خرید دستگاه ایکس‌ری استمرار یافت.

 

 

مجری طرح فرودگاه امام خمینی (ره) با افزایش انعقاد قراردادهای تجهیزات و سامانه‌ها و هماهنگی میان این نوع طرح‌های عمرانی نیازمند ابزار لازم برای نظارت بر پیشرفت هماهنگ اجرای آنها بود که شرکت مهندسین مشاور آتک و شرکت فرودگاه‌های پاریس مشترکا پیشنهاد انعقاد قرارداد برای نظارت طرح تجهیزات پایانه مسافری فرودگاه امام خمینی (ره) را ارائه کردند تا به عنوان یک همکار بتوانند به مجری طرح فرودگاه امام خمینی (ره) کمک رسانند.

 

 

در پایان اسفندماه ۱۳۷۹،  تفاهم‌نامه خدمات مهندسی و کنترل پروژه ساختمان پایانه مسافری، موتورخانه و توقف‌گاه میان مجری طرح فرودگاه امام خمینی (ره) و مشارکت شرکت مهندسین مشاور آتک و شرکت فرودگاه‌های پاریس به امضا رسید که موضوع آن ارائه خدمات مشاوره فنی و نظارت بر عملکردهای مختلف طرح به ‌وسیله مشارکت و ایجاد هماهنگی کامل بین مشاوران و پیمانکاران درباره پایانه مسافری و موتورخانه و توقف‌گاه (هماهنگی‌های مربوط به فصل مشترک فعالیت‌ها) به لحاظ فنی و زمان اجرا و پیگیری و بهینه‌کردن فعالیت‌های طرح طبق شرح خدمات مصوب بود. در اوایل سال ۱۳۸۰، در چارچوب برنامه‌های تأمین تجهیزات فرودگاهی، قرارداد خرید و نصب سامانه تجهیزات پایانه‌ای عمومی برای پذیرش مسافر در پایانه مسافری نیز انجام پذیرفت.

 

 

علاوه بر آن، با شکل‌گیری و اتمام تعدادی از طرح‌های فرودگاه امام خمینی(ره) و نزدیکی زمان راه‌اندازی و بهره‌برداری فرودگاه جدید، کمیته تدوین راهبرد فرودگاه امام خمینی (ره) برای تعیین حد نهایی توسعه فرودگاه مهرآباد و پیشگیری از تداخل فعالیت‌های دو فرودگاه مقرر کرد فرودگاه مهرآباد در قراردادهای منعقدشده از ایجاد هرگونه تعهدی برای فرودگاه امام خمینی (ره) خودداری کند و تعهدات قبلی ـ به ‌طور نمونه قرارداد با شرکت شاهد ـ نیز بررسی مجدد و برای لغو تعهدات ایجادشده تصمیم‌گیری شود. اگرچه در این دوران تلاش‌های مناسبی برای تأمین اعتبارات به روش‌های متفاوت انجام پذیرفت، تغییرات مدیریتی در سطوح مختلف و منسجم نبودن برای اتخاذ تصمیم یکی از مهم‌ترین مشکلات به شمار می‌رفت.

 

علیرضا منظری

وبلاگ‌نویس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.