| کد خبر ۳۱۱۶۳۱
کپی شد

تناقض آماری در ناوگان هوایی کشور/ چگونه 59 هواپیما از آمار کم شد؟

​درحالی اوایل ماه جاری مقام مسئول سازمان هواپیمایی تعداد ناوگان هوایی مسافری فعال را 209 فروند اعلام کرده بود که به گفته سرپرست سازمان هواپیمایی ناوگان فعال کشور 150 فروند است.

تناقض آماری در ناوگان هوایی کشور/ چگونه 59 هواپیما از آمار کم شد؟
تین نیوز |

​درحالی اوایل ماه جاری مقام مسئول سازمان هواپیمایی تعداد ناوگان هوایی مسافری فعال را 209 فروند اعلام کرده بود که به گفته سرپرست سازمان هواپیمایی ناوگان فعال کشور 150 فروند است.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم، اعلام آمارهای متفاوت از تعداد هواپیماهای فعال کشور طی کمتر از یک ماه پرسش هایی جدی درباره وضعیت واقعی ناوگان هوایی ایران ایجاد کرده است؛ پرسش هایی که تاکنون پاسخ روشنی از سوی متولیان امر دریافت نکرده اند.

اول آذرماه امسال مجید اخلاقی، معاون سابق استاندارد پرواز سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرد: تعداد هواپیماهای مسافری فعال کشور به 209 فروند رسیده است. رقمی که به گفته وی نسبت به ابتدای فعالیت دولت چهاردهم رشد 18 درصدی داشته و حاصل افزایش تعداد هواپیماها از 177 فروند به 209 فروند با ورود 32 فروند هواپیمای جدید بوده است.

وی همچنین اعلام کرده بود طبق برنامه ریزی ها تا پایان سال جاری تعداد هواپیماهای افزوده شده به ناوگان به 40 فروند و تعداد هواپیماهای فعال به حدود 220 فروند خواهد رسید.

اما تنها 23 روز بعد سرپرست سازمان هواپیمایی کشوری آماری کاملاً متفاوت ارائه داد. ابوذر شیرودی 24 آذرماه در جمع رسانه ها اعلام کرد در حال حاضر حدود 150 فروند هواپیما در ناوگان عملیاتی کشور فعال هستند؛ آماری که فاصله ای معنادار با عدد اعلام شده در ابتدای ماه دارد.

حال سئوال اساسی این است که چگونه در فاصله کمتر از یک ماه، تعداد هواپیماهای فعال کشور حدود 59 فروند کاهش یافته است؟ آیا تعریف «هواپیمای فعال» در این دو اظهار نظر متفاوت بوده یا بخش قابل توجهی از ناوگان در این مدت از چرخه عملیاتی خارج شده است؟

ابهام زمانی بیشتر می شود که جدیدترین گزارش وزارت راه و شهرسازی نشان می دهد طی هشت ماه امسال شرکت های هواپیمایی داخلی در مجموع 236 فروند هواپیمای فعال در ناوگان خود داشته اند؛ رقمی که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 20 فروند افزایش یافته است.

در این شرایط این پرسش مطرح است که عدد واقعی هواپیماهای فعال کشور کدام است: 150 فروند، 209 فروند یا 236 فروند؟ سهم هواپیماهای زمین گیر، در حال تعمیر یا خارج از سرویس در این آمارها چگونه محاسبه شده است؟

انتظار می رود سازمان هواپیمایی کشوری و وزارت راه و شهرسازی با ارائه یک تعریف شفاف و واحد از "هواپیمای فعال" به این تناقض آماری پاسخ داده و تصویر روشنی از وضعیت ناوگان هوایی کشور در اختیار افکار عمومی قرار دهند.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید تین نیوز، تا ۲۴ ساعت بعد منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.
  • در نوشتن نظرات، لطفا بعد از هر کلمه، یک فاصله خالی بگذارید.
  • در انتقال تخلفات دستگاه‌ها، موارد تخلف را با ضمیمه نمودن اسناد تخلف به آدرس info@tinn.ir ارسال نمایید تا امکان پیگیری بصورت مستند فراهم شود.