| کد خبر: 263926 |

رویای پرواز با هواپیمای برقی به واقعیت تبدیل شد؟

پرواز یک هواپیمای برقی کوچک از ورمونت به فلوریدا ممکن است دوره جدیدی از سفرهای هوایی با باتری را پدید آورد؛ اتفاقی که پیشتر غیرعملیاتی خوانده می شد.

تین نیوز

پرواز یک هواپیمای برقی کوچک از ورمونت به فلوریدا ممکن است دوره جدیدی از سفرهای هوایی با باتری را پدید آورد؛ اتفاقی که پیشتر غیرعملیاتی خوانده می شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از تجارت نیوز، کریس کاپوتو، یکی از خلبانان هواپیمایی، در اوایل اکتبر از فرودگاه بین المللی برلینگتون در ورمونت پرواز کرد. او و تیمش از هواپیمای برقی CX300 ساخته توسط Beta Technologies استفاده کردند. این سفر به فلوریدا طی 16 روز انجام شد و شامل توقف های مختلف برای شارژ مجدد باتری و پرواز از ورمونت به مقصد فلوریدا از طریق شهرهایی چون بوستون، نیویورک و واشنگتن بود.

زمانی که این سفر در فلوریدا به پایان رسید، بتا هواپیما را به نیروی هوایی سپرد که طی چند ماه آینده آن را آزمایش خواهد کرد. این سفر تصویری از این که هوانوردی در سال های آینده چگونه به نظر می رسد ارائه می دهد. پروازی که در آن آسمان ها مملو از هواپیماهایی است که گازهای گلخانه ای منتشر نمی کنند و به طور خطرناکی کره زمین را گرم نمی کنند.

در بیشتر تاریخ هوانوردی، هواپیماهای برقی همیشه فراتر از یک خیال بوده است. اما پیشرفت های فناوری، به ویژه در باتری ها و میلیاردها دلار سرمایه گذاری به امکان پذیر شدن سفرهای هوایی برقی در مسافت های کوتاه کمک کرده است و حامیان آن امیدوارند که از نظر تجاری قابل دوام باشند.

Beta Technologies، بیش از 800 میلیون دلار از سرمایه گذارانی مانند Fidelity، Climate Pledge Fund آمازون و شرکت سهام خصوصی TPG Capital جمع آوری کرده است. این شرکت حدود 600 نفر را استخدام می کند که بیشتر آنها در ورمونت هستند و اخیراً ساخت کارخانه ای را در برلینگتون به پایان رسانده است که در آن قصد دارد هواپیماهای خود را که هنوز توسط اداره هوانوردی فدرال تایید نشده است به تولید انبوه برساند.

خصوصیات هواپیمای برقی

 اولین مورد از هواپیما برقی، CX300 خواهد بود، یک هواپیمای شیک و آینده نگر با طول بال های 50 فوت، پنجره های منحنی بزرگ، این هواپیما برای حمل حدود 1250 پوند محموله طراحی شده است و به زودی پس از آن A250 که حدود 80 درصد از طراحی CX300 را دارد به بازار عرضه خواهد شد. این شرکت می گوید هر دو هواپیما که بتا با نام Alia به بازار عرضه می کند، در نهایت مسافران را حمل خواهند کرد.

Beta Technologies، یکی از شرکت هایی است که در زمینه حمل ونقل هوایی الکتریکی کار می کند. در کالیفرنیا، Joby Aviation و Archer Aviation در حال توسعه هواپیماهایی با باتری هستند که قادر به پرواز عمودی هستند که به گفته آنها، تعداد انگشت شماری از مسافران را به مسافت های کوتاه منتقل می کند. این شرکت ها دارای حامیانی مانند تویوتا، استلانتیس، یونایتد ایرلاینز، دلتا ایر لاین و شرکت های سرمایه گذاری بزرگ هستند. سازندگان معتبری مانند ایرباس، بوئینگ نیز روی هواپیماهای الکتریکی کار می کنند.
هواپیماهای الکتریکی علاوه بر عدم انتشار گازهای گلخانه ای به گونه ای طراحی شده اند که کارکرد و نگهداری آنها نسبت به هلیکوپترها و هواپیماهای معمولی ساده تر باشد.

دولت آمریکا نیز از این صنعت پشتیبانی می کند و اهدافی مانند پشتیبانی از عملیات هواپیماهای ابزاری در مدت زمان تا سال 2028 را دنبال می کند. این تحول در حمل ونقل هوایی الکتریکی نشان می دهد که صنعت هوانوردی در آینده چگونه تغییر خواهد کرد و چگونه به حفظ محیط زیست کمک خواهد کرد.

هواپیمای بتا به اندازه جت هایی که آقای کاپوتو برای نیروی هوایی، گارد ملی هوایی یا دلتا پرواز می کرد، بزرگ و قدرتمند نیست. وی گفت: اما از نظر وزنی سبک است، جذابیت آن را جبران می کند و هواپیما فوق العاده ساکت و پاسخ گو است و باعث لذت بردن از پرواز می شود.

آقای کاپوتو اشاره کرد که هواپیماهای برقی می توانند فرصت های جدیدی ایجاد کنند، به ویژه در مناطق روستایی که دسترسی به خدمات هوایی مستقیم محدود است یا اصلاً وجود ندارد.

هواپیمای برقی CX300 تا مسافت 386 مایلی را با یک بار شارژ طی کرده است، اما این شرکت گفته است که انتظار دارد مشتریانش معمولاً از آن برای انجام سفرهای 100 تا 150 مایلی استفاده کنند.

هواپیماهای برقی دوستدار محیط زیست

 

هواپیماهای برقی علاوه بر عدم تولید گازهای گلخانه ای، به گونه ای طراحی شده اند که کارکرد و نگهداری آنها نسبت به هلیکوپترها و هواپیماهای معمولی ساده تر باشد. اما انتظار نمی رود که سال ها به تعداد زیاد به آسمان پروازکنند. در ابتدا، سفرهای آنها به احتمال زیاد کوتاه خواهد بود. برای مثال از منهتن به فرودگاه بین المللی کندی یا برلینگتون به سیراکوز، نیویورک.

باتری های مدرن می توانند محدوده و وزن محدودی را پشتیبانی کنند. در نتیجه، هواپیماها عموماً می توانند تنها تعداد انگشت شماری مسافر یا باری را حمل کنند.

انتظار می رود که در اوایل، هواپیماهای الکتریکی عمدتاً با هلیکوپترها و اتومبیل ها و کامیون ها رقابت کنند. در شهرها، پروازهای گسترده بدون زیرساخت های گسترده مانند مکان های فرود و برخاست عمودی و پشتیبانی عمومی امکان پذیر نخواهد بود. کارشناسان گفتند که هزینه تولید چنین هواپیماهایی نیز برای شروع بالا خواهد بود.

کوین مایکلز از AeroDynamic Advisory اشاره کرد که این تغییرات در صنعت هواپیمایی برقی به چالش ها و وعده های مشابه توسعه اتومبیل های ابتدای قرن بیستم می انجامد. او توضیح داد که در آغاز، این صنعت نیاز به ایجاد استانداردها و زیرساخت های جدید دارد تا بتواند رشد کند، و این فرآیند ممکن است هزینه های بالایی داشته باشد. اما با گذر زمان و توسعه مناسب، این صنعت نهایتاً به رشد و پیشرفت خواهد رسید.

علاوه بر ساخت هواپیما، بتا در حال ایجاد شبکه ای از شارژرها است که می تواند هواپیماهای خود و همچنین اتومبیل ها، کامیون ها و سایر وسایل نقلیه را تامین کند. بیش از ده ها مورد راه اندازی شده است، از جمله یکی در سایت نیروی هوایی در فلوریدا، که آن را به اولین ایستگاه شارژ هواپیمای برقی ارتش تبدیل کرده است.

این شرکت همچنین یک نمونه اولیه سایت فرود برای هواپیماهایی با قابلیت پرواز عمودی ساخته است که در بالای کانتینرهای حمل و نقل تغییر کاربری قرار می گیرد که ذخیره انرژی و فضای کوچکی برای استراحت خلبانان در بین سفرها را در خود جای داده است.

بسیاری از بحث های اخیر درباره هواپیماهای الکتریکی به این ایده می پردازند که این هواپیماها می توانند به طور موثر به عنوان وسیله ای برای حمل و نقل مردم در شهرهای بزرگ مورد استفاده قرار گیرند. اما در آینده نزدیک، احتمالاً از آنها به همان اندازه برای حمل کالا و مسافر در مناطقی خارج از شهرهای پرترافیک مثل نیویورک و ورمونت استفاده خواهد شد.

این تغییرات در حوزه هواپیماهای الکتریکی می تواند تأثیر معناداری بر روی جابجایی اعضای بدن، حمل و نقل کالاها و ارائه خدمات داشته باشد و مناطق روستایی کشور را که اغلب از نظر حمل و نقل توجه کمتری به آن ها شده، دوباره به شبکه حمل و نقل متصل کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.