| کد خبر: 11867 |

دو عامل اثرگذار بر نرخ ارز در هفته جاری

چهارمین هفته نزولی دلار؟

تین نیوز | قیمت دلار این هفته را نیز در ادامه روند کاهش تدریجی خود در هفته گذشته، با 5 تومان کاهش آغاز کرد تا در ادامه مسیر کاهشی اخیر خود گام بردارد. فعالان بازار در توضیح روند نزولی ارز، به عواملی مثل «خوش‌بینی به توافق هسته‌ای در دور جدید مذاکرات» و «تعویق تقاضای ارزی به امید کاهش بیشتر قیمت» اشاره می‌کنند.

گفته می‌شود در این شرایط که با کاهش «تقاضا» همراه بوده است، بانک مرکزی به عنوان عرضه‌کننده عمده ارز در بازار، میزان «عرضه» خود را ثابت نگه داشته است تا منحنی عرضه و تقاضا، به سمت کاهش قیمت متمایل شود.
 
یک موضوع قابل توجه در روندهای اخیر نرخ ارز این است که دلار سه هفته گذشته را مجموعا کاهشی دنبال کرده و متوسط قیمت هفتگی ارز طی سه هفته اخیر، مجموعا به میزان 95 تومان کاهش داشته است؛ بنابراین در صورت ثبات عوامل اخیر اثرگذار بر قیمت ارز در هفته جاری، «چهارمین هفته کاهشی ارز» به ثبت خواهد رسید.

البته بازار در هفته جاری در مقایسه با هفته گذشته، با دو عامل جدید مواجه است: شروع ماه رمضان از امروز (که معمولا با کاهش تقاضای ارز مسافرتی همراه است) و شروع دور جدید مذاکرات هسته‌ای از روز چهارشنبه. به گفته کارشناسان، مهم‌ترین عامل در تعیین قیمت کوتاه‌مدت ارز، نتیجه توافق هسته‌ای خواهد بود که انتظارات نسبت به آینده جریان‌های ورودی و خروجی ارزی کشور را تحت‌تاثیر قرار داده و موجب تثبیت یک سطح قیمت تعادلی جدید خواهد شد.

گذشته از این موضوع، روند کاهشی اخیر ارز اگرچه به دلیل اینکه موجب «ارزان شدن نسبی برخی از کالاهای وارداتی» می‌شود، ممکن است رضایت نسبی برخی از مصرف‌کنندگان را در پی داشته باشد، اما با توجه به روند تورمی موجود در اقتصاد کشور، کاهش قیمت ارز با شرایط اقتصاد کلان ایران سازگار نیست و به بر هم خوردن تعادل بازارها، به ضرر تولیدات داخلی و به نفع واردات می‌انجامد.

به همین دلیل، کارشناسان تاکید می‌کنند که سیاست‌گذاران اقتصادی کشور، باید تجربه تثبیت مصنوعی نرخ ارز در سال‌های 1385 تا 1390 را مورد توجه قرار دهند و با تعدیل تدریجی قیمت ارز با تورم، از آسیب‌پذیر شدن اقتصاد در مقابل شوک‌های ناگهانی جلوگیری کنند.  بررسی‌ها نشان می‌دهد در صورتی که روند نزولی تدریجی اخیر دلار که از روز گذشته (شنبه) آغاز شده، تا پایان هفته ادامه داشته باشد، این هفته چهارمین هفته متوالی خواهد بود که قیمت متوسط دلار طی روزهای آن، نسبت به متوسط قیمت در هفته قبل کمتر خواهد بود؛ بنابراین چهارمین هفته کاهشی دلار به ثبت خواهد رسید.

دلار هفته گذشته را در حالی با قیمت 3170 تومان برای بازار روز پنج‌شنبه  (5 تیر ماه) به پایان برد که میانگین قیمت در این هفته، به میزان 3184 تومان بوده است. این میانگین نسبت به هفته قبلی که تقریبا مصادف با روزهای آخر خردادماه می‌شد، اندکی کاهش را نشان می‌داد. متوسط قیمت دلار در هفته قبل از آن؛ یعنی هفته منتهی به پنج‌شنبه، 29 خردادماه، معادل 3212 تومان بوده است.

به همین صورت، مجددا هفته پیش از این هفته نیز، یعنی هفته منتهی به پنج‌شنبه، 22 خردادماه، دارای نرخ دلاری به میزان 3250 تومان بود. در هفته پیش‌تر از آن هم یعنی هفته منتهی به 15 خردادماه، متوسط قیمت دلار در بازار آزاد شهر تهران به میزان 3279 تومان گزارش شده بود.

این آمارها نشان می‌دهد قیمت متوسط دلار بازار آزاد طی سه هفته گذشته، به ترتیب با کاهش‌هایی به میزان 29 تومان، 38 تومان و 28تومان مواجه بوده است. به عبارت دیگر، طی سه هفته، به میزان 95 تومان از متوسط قیمت دلار در بازار آزاد شهر تهران کاسته شده است تا متوسط قیمت هفتگی، از 3279 تومان به 3184 تومان برسد.

حال، با توجه به شروع به کار بازار دلار در این هفته و افت 5 تومانی قیمت ارز، به نظر می‌رسد بازار درصدد است تا چهارمین هفته کاهشی دلار را نیز پشت‌سر بگذارد. البته این هفته با دو رویداد اثرگذار نیز مواجه است: شروع ماه رمضان از امروز که گفته می‌شود معمولا با کاهش سفرهای خارجی، قدری از فشار تقاضای ارز مسافرتی کم می‌کند و در نتیجه، به نوعی عامل «کاهشی» محسوب می‌شود.

عامل دوم در روند پیش روی بازار نیز، شروع مرحله جدید مذاکرات هسته‌ای از 11 تیرماه (چهارشنبه هفته جاری) است که ارسال هر نشانه‌ای از روند مثبت یا منفی مذاکرات، به واکنشی سریع در بازار ارز خواهد انجامید: هر نشانه مثبت، منفی شدن تابلوهای صرافی‌ها را در پی دارد و ارسال هر نشانه منفی نیز، مثبت شدن تغییرات قیمتی را در بازار ارز به همراه خواهد داشت.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.