بازدید سایت : ۷۲۲۷۵
آشنایی با سامانه های معاملات مسکن ؛ از خودنویس تا کاتب ؛

◄ سامانه کاتب و خودنویس چه نفعی برای مردم دارند؟

با اجرای قانون الزام به ثبت سند اموال غیرمنقول و فعال شدن سامانه کاتب، فرایند ثبت معاملات املاک و صدور اسناد نیز تغییر کرده و به‌تدریج باید همه معاملات به سامانه جدید منتقل شود.

سامانه کاتب و خودنویس چه نفعی برای مردم دارند؟
تین نیوز |

با اجرای قانون الزام به ثبت سند اموال غیرمنقول و فعال شدن سامانه کاتب، فرایند ثبت معاملات املاک و صدور اسناد نیز تغییر کرده و به تدریج باید همه معاملات به سامانه جدید منتقل شود. این سامانه جدیدترین میزبان معاملات ملکی است و به زعم رئیس اتحادیه مشاوران املاک، عملکرد آن مایه رضایتمندی مردم خواهد شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از همشهری آنلاین، در سامانه کاتب به واسطه اتصال مستقیم بنگاه های مشاور املاک به دفاتر ثبت اسناد رسمی و قوه قضاییه، مسیری امن تر و شفاف تر برای معاملات ملی مهیا خواهد شد.

 

فایده سامانه جدید برای مردم این است که هم از اصالت مورد معامله اطمینان بیشتری حاصل می کنند، هم خیال شان بابت فروش همزمان یک ملک آسوده خواهد بود و هم هزینه های انجام و ثبت معامله را براساس قانون و به صورت سیستمی پرداخت می کنند و بساط نرخ های غیرقانونی حق کمیسیون جمع خواهد شد.

تفاوت خودنویس و کاتب

سامانه خودنویس که بیشتر با عنوان ثبت رایگان قرارداد اجاره معروف است، نمونه تکاملی از سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور بود که در دهه ۸۰ راه اندازی شد؛ با این تفاوت که در سامانه خودنویس، امکان ورود طرفین معامله برای ثبت قرارداد و دریافت کد رهگیری رایگان نیز میسر شده و از این بابت توانسته است به کاهش هزینه معاملاتی مردم کمک کند.

البته کارشناسان معتقدند به واسطه ناآگاهی عامه مردم از مسائل حقوقی، ورود مستقیم آنها به سامانه خودنویس و ثبت قراردادها می تواند در آینده به بروز مشکلات حقوقی منجر شود و بار دستگاه قضایی را سنگین کند.

آشنایی با سامانه کاتب

سامانه کاتب برای ارائه همه خدمات ثبتی اعم از استعلام ملک، مالک، اسناد رسمی، ازدواج و طلاق، مالکیت معنوی، تعیین نام شرکت و... به صورت برخط و غیرحضوری ۲۴ ساعته ایجاد شده است. همزمان، معاملات املاک و مستغلات، به ویژه مسکن نیز به این سامانه متصل شده و مشاوران املاک بعد از دریافت مجوز الکترونیک و شناسه یکتا، با اتصال به این سامانه، باید پیش نویس معاملات را در این سامانه ثبت کنند تا مابقی امور مربوط به ثبت معامله و صدور سند در دفاتر ثبت اسناد رسمی انجام شود.

درحقیقت، با ثبت معامله در سامانه کاتب علاوه بر هویت طرفین معامله، اطلاعات مشاور املاک و مجوز او نیز به ثبت می رسد و در ادامه به صورت یکپارچه، اقدامات مربوط به صدور سند آن معامله انجام می شود.

البته معاملات ملکی فقط یکی از کارهایی است که در سامانه کاتب انجام می شود و سایر خدمات مرتبط با دفاتر ثبت اسناد اعم از انواع استعلام، ثبت شرکت ها، مالکیت معنوی، ازدواج و طلاق، امور اشخاص حقوقی و... نیز در این سامانه ارائه می شود.

مزیت کاتب برای مردم

با فعال شدن سامانه کاتب، قرار نیست سایر سامانه ها به خصوص خودنویس حذف شود. طبق قانون الزام به ثبت سند معاملات غیرمنقول، پیش نویس معاملات اموال غیرمنقول باید توسط دلالان قانونی یعنی مشاور املاک با شناسه صنفی در سامانه کاتب ثبت شود و برای این کار دسترسی مستقیم برای مردم ایجاد نخواهد شد.

در موضوع حق کمیسیون معاملات مسکن که همواره حواشی برای آن ایجاد می شود، گرچه در قوانین فعلی نیز باید طبق مصوبه حق کمیسیون دریافت شود؛ اما در قانون جدید، این تعرفه ضریبی از ارزش معاملاتی ملک است که در متن قرارداد و در کارتخوان متصل به سیستم ثبت می شود و امکان تغییر آن وجود ندارد.

نقشه اتصال بنگاه های ملکی به کاتب

سامانه کاتب از حدود ۴ ماه پیش به صورت تدریجی در حوزه املاک فعال شده و واحدهای صنفی مشاور املاک به تدریج در حال اتصال به این سامانه هستند.

ازمجموع ۱۷۵ هزار واحد صنفی مشاور املاک فعال در کشور، تاکنون حدود ۳۰ هزار واحد معادل ۱۷.۱ درصد از کل واحدها به کاتب متصل شده اند و به تدریج سایر واحدها نیز در حال طی مراحل پیوستن به این سامانه هستند.

از آنجا که با اجرای قانون جدید، همه معاملات ملکی باید از این مسیر انجام شود، اتصال به سامانه کاتب برای ثبت معاملات ناگزیر خواهد بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
ارسال نظر
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • مهندس ظفریاری پاسخ

    چگونه فولنامه معتبر در سال 1403 تنظیم کنیم؟
    مهندس مهدی ظفریاری نژاد
    سامانه کاتب اداره ثبت و سامانه خود نویس و سامانه معاملات املاک کجا و چگونه و با چه مراحلی با قرار داد قانونی ثبت کرد؟

    الف - ثبت پیش نویس قرار داد مربوط به قانون الزام به ثبت رسمی

    سند سبز صادره از تاریخ 04/03/1403

    معاملات ( مبایعه نامه ، اجاره نامه بالای دوسال ، مشارکت در ساخت ، سرقفلی و... ) این نوع اسناد را فقط و باید در این قسمت مشخص شده بصورت پیش نویس ثبت کرده و به دفاتر اسناد رسمی ارسال کرد و بعد طرفین قرار داد به اسناد رسمی مراجعه کنند و( اجاره نامه بالای دوسال و خرید و فروش و... برای این نوع اسناد با سند سبز در هر سامانه دیگری و یا بصورت برگه دست نویس و دسته قولنامه های موتوری و.. فاقد اعتبار خواهد بود .((در مراجعه دولتی فقط قرار داد سیستمی معتبر است))

    ***مراحل کاری ، 1- مراجعه طرفین قرارداد به دفتر مشاورین املاک معتبر و ثبت پیش نویش اولیه در سامانه و پرداخت کمیسیون املاک + مرحله دوم مراجعه طرفین قرارداد به دفتر محضر مشخص شده و ثبت قولنامه و اجاره نامه و پرداخت هزینه ثبت قرارداد دریافت قرار داد (برای اجاره نامه دو مرحله دارد)+ و مرحله سوم برای بحث خرید و فروش صدور و دریافت سند تک برگ و پرداخت هزینه سوم است

    ب- ثبت قرار داد های خارج از شمول قانون الزام به ثبت رسمی در

    سندهای تک برگ زرد ، سندهای دفترچه ای منگوله دار

    معاملات ( مبایعه نامه و اجاره نامه و...) اسناد فوق را در این بخش می توان ثبت کرد.

    اگر نو سند سبز رنگ باشد و قصد تنظیماجاره نامه برای دوسال و کمتر داشته باشید باید از بخش خارج از شمول مراجعه کنید و اگر بالای دوسال باشد باید در قسمت الف پیش نویس قرار داد الزام به ثبت رسمی ثبت شود

    ***مراحل کاری ، 1- مراجعه طرفین قرارداد به دفتر مشاورین املاک معتبر و ثبت پیش نویش اولیه در سامانه و پرداخت کمیسیون املاک + مرحله دوم مراجعه طرفین قرارداد به دفتر محضر مشخص شده و ثبت قولنامه و اجاره نامه و پرداخت هزینه ثبت قرارداد دریافت قرار داد (برای اجاره نامه دو مرحله دارد)+ و مرحله سوم برای بحث خرید و فروش صدور و دریافت سند تک برگ و پرداخت هزینه سوم است.

    تمامی معاملات اسناد عادی در سامانه خود نویس تنظیم میگردد

    ( قولنامه خرید و فروش ، اجاره نامه با کدرهگیری و....)

    ***مراحل کاری فقط با مراجعه به املاک سعادت جهت ثبت قرار داد قولنامه خرید فروش و یا اجاره نامه و... با یک هزینه کمیسیون دارد ، بدون نیاز و مراجعه به دفاتر اسناد رسمی به راحتی قابلیت ثبت کدرهگیری دارد برای اسناد عادی و املاک ردیف قولنامه و... به اسانی کدرهگیری معتبر دریافت میکند با کمتر از 2 ساعت زمان )

    در نهایت اگر سامانه دیگری و یا آیتم و شیوه دیگری اضافه شود ممکن موارد فوق تغییراتی داشته باشد.


    آیا عدم تنظیم قرارداد سیستمی و با کدرهگیری برای مشاوران املاک تخلف محسوب است ؟ بل