| کد خبر: 263296 |

طول خطوط اتوبوس‌ های تندرو در تهران چقدر است؟

معرفی خطوط اتوبوس های تندرو تهران

سامانه اتوبوس های تندرو یا همان بی آرتی (BRT) در سال ۱۳۸۶ راه اندازی شد و اکنون با ۹ خط در مسیرهای مختلف به شهروندان خدمات رسانی می کند.

تین نیوز

سامانه اتوبوس های تندرو یا همان  بی آرتی (BRT) در سال ۱۳۸۶ راه اندازی شد و اکنون با ۹ خط در مسیرهای مختلف به شهروندان خدمات رسانی می کند.

به گزارش تین نیوز به نقل از تسنیم،  با افزایش جمعیت شهر تهران به تدریج میزان خطوط مترو و تعداد اتوبوس های شهر تهران نیز گسترش یافت تا شهروندان بتوانند با سهولت بیشتری سفرهای دورن شهری خود را انجام دهند.

در این بین سامانه اتوبوس های تندرو یا همان  بی آرتی (BRT) در سال 86 و در زمان فعالیت محمدباقر قالیباف به عنوان شهردار تهران، راه اندازی شد؛ در حال حاضر 9 خط  BRT در تهران فعال است که در مسیرهای مختلف به شهروندان خدمات رسانی می کنند.

خط یک اتوبوسرانی بی آر تی تهران از پایانه آزادی تا چهارراه تهرانپارس فعال است که 18 کیلومتر طول و 53 ایستگاه دارد؛ این خط یکی از شلوغ ترین و بزرگ ترین خطوط اتوبوسرانی تهران است و در نقاطی از جمله میدان آزادی، دانشگاه صنعتی شریف، میدان انقلاب، دانشگاه تهران، چهارراه ولی عصر(عج)، دروازه دولت، دکتر شریعتی (پیچ شمیران)، پل چوبی، میدان امام حسین (ع)، وحیدیه، پل نیروی هوایی و چهارراه تهرانپارس ایستگاه دارد. 

خط 2 بی آرتی از پایانه آزادی تا پایانه خاوران است که 18.4 کیلومتر طول و 55 ایستگاه دارد و در نقاطی از جمله میدان آزادی، میدان شمشیری، سه راه آذری، فرهنگسرای قرآن، دوراهی قپان، امامزاده معصوم، میدان رازی، وحدت اسلامی، میدان محمدیه، چهارراه مولوی، میدان قیام، میدان خراسان و فرهنگسرای خاوران ایستگاه دارد. 

خط 3 بی آرتی از پایانه خاوران تا پایانه علم و صنعت فعال است که 13.7 کیلومتر طول و 36 ایستگاه دارد و در نقاط مهمی از جمله پایانه خاوران، بسیج، آهنگ، محلاتی، قصر فیروزه، نیروی هوایی، آیت جنوبی، آیت شمالی، نبوت، سرسبز و پایانه علم و صنعت ایستگاه دارد. 

خط 4 بی آرتی یکی از خطوط شمال به جنوب اتوبوس های تندروی تهران است که از پایانه شهید افشار در تقاطع پارک وی تهران آغاز و به ترمینال جنوب ختم می شود؛ این خط 22 کیلومتر طول و 48 ایستگاه دارد و در نقاطی چون شهید افشار (تقاطع پارک وی)، نمایشگاه بین المللی تهران، برج های آتی ساز، پل مدیریت، خیابان ملاصدرا، کوی نصر، باقرخان، توحید، جمهوری ـ ارومیه، آذربایجان، امام خمینی، کمیل، هلال احمر، پل جوادیه، میدان بهمن و چهارراه روغن نباتی ایستگاه دارد. 

خط 5 بی آرتی از پایانه بیهقی در میدان آرژانتین آغاز و به پایانه علم و صنعت ختم می شود که 9.4 کیلومتر طول و 20 ایستگاه دارد و  یکی از ایستگاه های پرطرفدار آن نیز مصلی امام خمینی است که برای برگزاری نماز عید فطر و نمایشگاه های بین المللی تهران از آن می توان استفاده کرد. 

خط 6 اتوبوس های تندرو در سال های گذشته از پایانه شهید افشار و امانیه به سمت پایانه لاله در شمال شرقی تهران فعال بود اما حذف شد.

خط 7 بی آرتی از پایانه معین (میدان راه آهن) تا پایانه تجریش است که 18 کیلومتر طول و 73 ایستگاه دارد. بیشترین تعداد ایستگاه های خطوط بی آرتی نیز در همین خط است و با خطوط 1، 2 و 4 تقاطع دارد. در این مسیر ایستگاه هایی چون پایانه بازار تجریش، باغ فردوس ، پارک وی، امانیه، پارک ملت، نیایش، ظفر، میرداماد، سه راه ونک، میدان ونک، پل همت، شهید بهشتی، شهید مطهری، میدان ولی عصر(عج)، امام خمینی، منیریه، مولوی شمالی، مختاری و میدان راه آهن قرار دارد. 

خط 8 بی آرتی از پایانه جنوب تا پایانه خاوران و کوتاه ترین خط اتوبوس های بی آرتی تهران است که 7.2 کیلومتر طول و 12 ایستگاه دارد؛ این خط در نقاطی از جمله ترمینال جنوب، پارک بعثت، هفده شهریور، شهرک شاهد، شهرک شهید بروجردی و پایانه خاوران ایستگاه دارد. 

خط 9 بی آرتی از پایانه مترو جوانمرد قصاب تا پایانه لاله است که با 34.6 کیلومتر طول و 66 ایستگاه، طولانی ترین خط و پرایستگاه ترین خط بی آرتی بعد از خط 7 است که شمال شرق تهران را به جنوب هفده شهریور متصل می کند. این خط در نقاطی چون پایانه لاله، مینی سیتی شمالی ـ جنوبی، ازگل شمالی ـ جنوبی، مجیدیه، فرجام، سبلان، اکبرنژاد، دماوند، پیروزی، شهید محلاتی، دولاب، خاوران، رضایی، دیلمان، گذرنامه و میدان نماز ایستگاه دارد. 

خط 10 بی آرتی از پایانه آزادگان تا دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات است، 23.3 کیلومتر طول و 51 ایستگاه دارد این خط از جمله خطوط جنوبی ـ شمالی اتوبوسرانی تهران است و ایستگاه هایی چون دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، مخابرات، اشرفی اصفهانی، مجتمع قضایی، پونک شمالی، پونک جنوبی، تیراژه، باغ فیض، مرزداران، صادقیه، جناح، میدان آزادی، بلوار معلم، آموزش وپرورش، شهرداری منطقه 18، پژاوند، مترو نعمت آباد، مترو آزادگان و پایانه آزادگان دارد. 

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.