| کد خبر: 249632 |

اطلاعات جامع از تمامی قوانین بلیط قطار؛

قوانین خرید بلیت قطار

قوانین بلیت قطار شامل قانون خرید بلیت و نحوه ی استرداد بلیت است. از آنجا که مسافرت با قطار یکی از وسایل حمل و نقل بسیاری از مسافرها به شمار می آید خوب است که در مورد قوانین خرید بلیت هم اطلاعات جامع و کافی داشته باشید.

تین نیوز

قوانین بلیت قطار شامل قانون خرید بلیت و نحوه ی استرداد بلیت است. از آنجا که مسافرت با قطار یکی از وسایل حمل و نقل بسیاری از مسافرها به شمار می آید خوب است که در مورد قوانین خرید بلیت هم اطلاعات جامع و کافی داشته باشید. هم چنین اگر قصد کنسل کردن بلیت خود را داشتید از  قوانین و شرایط جریمه کنسلی آن مطلع باشید.

به گزارش تین نیوز، هنگامی که شما مبدا و مقصد خود را سرچ می کنید و قصد خرید بلیت قطار را دارید خوب است  قوانین خرید بلیت قطار را بدانید. در هنگام خرید بلیت قطار نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد و کد ملی خود را باید دقیق وارد کنید. چنانچه نام خانوادگی شما دقیق نباشید هنگام سوار شدن قطار ممکن است به مشکل بربخوردید و در گیت بررسی بلیت قطار در ایستگاه راه آهن اجازه ورود به شما داده نمی شود. اگر اطلاعات درج شده بر روی بلیت با کارت شناسایی شما متفاوت باشد باید بلیت خود را مسترد کنید و یک بلیت جدید را خریداری نمایید. در قوانین بلیت قطار به یاد داشته باشید که برای افراد زیر ۱۷ سال  بلیت به تنهایی صادر نمی شود و باید با یکی از والدین خود سفر کنند.

معرفی سامانه های فروش بلیت قطار مسافری

نکات مهم جهت خرید بلیت قطار

 

قوانین خرید بلیت قطار برای اتباع

قوانین خرید بلیت قطار برای اتباع خارجی این است که نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد و شماره گذرنامه را باید وارد کنید. آن دسته از اتباع کشور افغانستان که گذرنامه ندارند باید بلیت خود را حضوری خریداری نمایید و برگهِ تردد را همراه داشته باشند. در هنگام چک شدن بلیت برگهِ تردد خود را نشان دهند. کودکان کمتر از ده سال اتباع افغانستانی هم می توانند با برگه تردد والدین سفرکنند اما برای بعد از سن ده سال هر فرد باید برگه تردد باشد. در هنگام خرید اینترنتی بلیت قطار باید قوانین بلیت قطار رعایت کنید. در سامانه ی وب سایت الی گشت گزینه اتباع را باید استفاده نمایید و سپس به خرید بلیت خود بپردازید.

 چنانچه مسافر خارجی در ایران هستید و قصد خرید بلیت قطار را دارید شما هم باید گزینه اتباع را انتخاب نمایید. سپس کشور مورد نظر انتخاب می کنید و بعد از آن  نام و نام خانوادگی به همراه شماره گذرنامه  دقیق وارد کنید و بعد از آن  می توانید با پرداخت نهایی بلیت خود را خریداری کنید.  

چاپ بلیت قطار

هنگامی که بلیت خود را به صورت حضوری و یا اینترنتی خریداری کرده اید شما باید بلیت خود را چاپ کنید. در قوانین بلیت قطار به خاطر بسپارید که چاپ بلیت قطار باید بر روی کاغذهای ساده و بدون طرح باشد تا آن را به مسئول گیت راه آهن نشان دهید. همواره اطلاعات بلیت با کارت شناسایی تطابق داده می شود. در صورت گم شدن بلیت هم شما می توانید در ایستگاه های که سیستم بلیت فروش آنلاین دارند بلیت خود را دریافت کنید و یا با ارتباط با پشتبانی  با آژانسی که بلیت خود را به صورت اینترنتی خریداری کردید داشته باشید تا بلیت شما را  برایتان ایمیل کند و سپس بلیت خود را مجدد چاپ کنید.

بسیاری از سامانه های رزرو بلیت در هنگام خرید بلیت را برایتان ایمل می کند، اگر ایمیل خود را پاک نکرده باشید مجدد هم می توانید بلیت خود را دانلود کنید. قوانین بلیت قطار در زمینه چاپ بلیت بسیار مهم است و در شرایطی که قطار اگر دچار سانحه شد و خودتان یا بارشما آسیب دیده است با همراه داشتن نسخه چاپ شده ی بلیت و کارت معتبر شناسایی هزینه ِخسارت را دریافت کنید. نکته دیگر این که شما با بیلط چاپ اجازه عبور از گیت در ایستگاه راه آهن دایرد که به سالان انتظار قطار بروید و سپس به سمت سکوی حرکت قطار و سوار قطار شوید.

قوانین قیمت بلیت قطار

برای بسیاری از مسافرها این پرسش ایجاد می شود که قوانین قیمت بلیت قطار چیست؟ و چه تعرفه های برای قیمت بلیت قطار وجود دار؟ در پاسخ باید به شما بگوییم که افراد بالای ۱۲ سال باید بهای کامل بلیت را بپردازند. برای کودکان از رنج سنی دو الی دوازده (۲-۱۲) سال بلیت قطار نیم بها محسوب می شود. برای نوزاداها معادل ۱۰ درصد از کل بلیت را باید پرداخت کنند. در هنگام خرید بلیت قطار به صورت اینترنتی گزینه کودک و یا نوزاد و بزرگسال را انتخاب کنید. 

بهای بلیت قطار جانبازان و خانواده های شهدا

خانواده شهدا و جانبازان می توانند بلیت قطار نیم بها را خریداری کنند. در حال حاضر مراکز حضور فروشی با ارائه اصل کارت بنیاد شهید بلیت نیم بها را برای خانواده جانبازان و شهدا صادر می کند. در صورتی که فرد جانباز هم دارای بیماری بود و نمی توانست به تنهایی سفر کند برای همراه وی نیز بلیت نیم بها صادر می شود. برای خرید بلیت قطار جانبازان و خانواده های شهدا این گروه باید قوانین بلیت قطار از سایت بنیاد شهید بررسی کنند و از مراکز فروش بلیت حضوری آن اطلاع پیدا کنند و اقدام به خرید بلیت مورد نظر خود کنند.

تعرفه کسر کوپه دربست

تعدادی ترجیح می دهند که بلیت قطار کوپه دربست را خریداری کنند. به طور مثال دو یا سه نفر هستند و ترجیح می دهند که در کوپه های چهار نفره دربست را رزرو  کنند. تعرفه کسر کوپه دربست قطار به این معنی است که صندلی های خالی با کسر هزینه خدمات ایستگاهی از بهای تعرفه بزرگسال محاسبه می شود. این مورد هم یکی از قوانین بلیت قطار است که خوب است همه از آن مطلع باشند. این سیستم در هنگام خرید نیز مشخص است. قانون تعرفه کسر کوپه یعنی این که هنگامی که شما خرید اینترنتی دارید دو و یا سه نفر هستید که کوپه ی دربست را انتخاب کردید برای نفر چهارم بهای پذیرایی در نظر گرفته نمی شود.

قوانین استراد بلیت قطار

برای تعدادی از مسافرها شرایطی به وجود می آید که نمی توانند به سفر بروند و مجبور هستند سفر خود را کنسل کنند. در چنین مواقعی نیاز دارند که بلیت قطار خود را مسترد کنند. برای کنسل کردن بلیت قطار خوب است قوانین استرداد بلیت قطار را بدانید. یکی دیگر از قوانین بلیت قطار  این است که شما فقط تا دوساعت مانده به حرکت قطار می توانید بلیت قطار خود را به صورت آنلاین کنسل کمک کنید. در قسمت بلیت از هر وب سایت یا سامانه ای که بلیت را خریداری کردید گزینهِ استرداد موجود است که می توانید آن را انتخاب کنید و شماره سریال بلیت قطار خود را بنویسید و بلیت خود را کنسل کنید.

پس از محاسبه جریمه کنسلی تا ۴۸ ساعت و ۷۲ ساعت بعد از کنسلی باقی وجه به حساب شما باز واریز می شود. به خاطر داشته باشید تا ۱۲ ساعت قبل از حرکت از حرکت ۹۰ درصد هزینه بلیت و تا سه ساعت قبل از حرکت ۷۰ درصد هزینه بلیت و یک ساعت قبل از حرکت ۵۰  درصد هزینه بلیت به شما تعلق می گیرد. اگر یک ساعت به حرکت شما مانده باشد امکان استرداد آنلاین بلیت موجود نیست و باید حضوری با کارت شناسایی به یکی از مراکز فروش بلیت مراجعه کنید. از دیگر قوانین استرداد بلیت که باید بدانید این است که بلیت های حومه و گردشگری غیر قابل استرداد هستند. استرداد بلیت پس از حرکت قطار به هیچ وجه امکان پذیر نیست و هیچ هزینه ای به شما تعلق نمی گیرد.

میزان بار براساس بلیت قطار

یکی دیگر از قوانین بلیت قطار مرتبط با میزان بار براساس بلیت قطار است. اگر چه به نسبت هواپیما شما می توانید بار بیشتری را ببرید اما میزان بار در قطارها تعیین شده است. حجم بار شما نباید بیش از سی کیلوگرم تجاوز کند و در وسایل بار شما هم نباید مواد ماخرقه، آتش زا، بدبو، مایعات روغنی و لبنی، قاچاق، سمی و شکستنی باشد. در صورت رویت ماموران ایستگاه از ورود چنین وسایلی در بار جلوگیری می کنند.

اگر شما بیش از سی کیلوگرم بار داشتید و خواهان انتقال آن هستید باید اضافه بار خود را به باجه توشه تحویل دهید و بار شما توسط واگن های مخصوص حمل بار به مقصد می رسد. در ایستگاه مقصد هم باید بار اضافه را از باجه توشه بار تحویل بگیرید.

بیمه حوادث بلیت قطار

شما هنگامی که بلیت قطار را خریداری می کنید شامل بیمه حوادث بلیت قطار در هنگام سفر می شوید. یکی از قوانین بلیت قطار بیمه حوادث است. مسافران از لحظه سوار شدن تا خارج شدن از قطار بیمه هستند و بیمه حوادث شامل هزینه ی خدماتی، خدمات درمانی و پزشکی،نقص عضو، فوت بخاطر آتش سوزی ، انفجار و دیگر موارد است. در صورت فوت یک نفر خانواده می توانید هزینه خسارت را از شرکت ریلی راه آهن دریافت نماید.

ارئه بلیت و گرفتن خسارت در صورت تاخیر قطار

اگر قطار شما تاخیر زیادی داشته باشد به گونه ای که شما از حرکت قطار دوم خود باز بمانید و یا از پرواز و سفر دیگر خود را نتوانستید استفاده کنید تنها با ارائه بلیت می توانید خسارت از تاخیر قطار  را دریافت کنید. خسارت تاخیر قطار به شرکت ریلی و سیستم راه آهن است. یکی از قوانین بلیت قطار شامل ارائه بلیت و گرفتن خسارت در صورت تاخیر در قطار است به یاد داشته باشید فقط  تا یک ماه پس از تاریخ حرکت شما  با ارائه بلیت و کارت شناسایی می توانید هزینه ی خسارت تاخیر را دریافت کنید. زمانی که تاخیر بیش از سه ساعت باشید و حوادث طبیعی عامل تاخیر نباشد شما می توانید مبلغی را به عنوان خسارت را دریافت نمایید. اگر لغو حرکت قطار در حین سفر باشد کلیه مبلغ بلیت به مسافرها برگردانده می شود.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: الی گشت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.