| کد خبر: 244382 |

◄ آخرین وضعیت خط متروی پرند

به گفته مدیرعامل متروی تهران تنها ۲۰ کیلومتر از احداث و بهره برداری خط متروی تهران - پرند باقی مانده است.

تین نیوز

 تکمیل خط متروی پرند در مجموع نیازمند ۲۳۰۰ میلیارد تومان منابع مالی است و از آنجایی که شرکت عمران پرند و دولت توان پرداخت نقدی آن را ندارند، اعلام کردند که نسبت به تهاتر یک زمین ۲۵ هکتاری در ازای تکمیل خط مترو اقدام خواهند کرد؛ زمینی که پس از کش و قوس‌های فراوان و با ورود وزیر کشور، وزیر راه و شهرسازی ، استانداری تهران و نمایندگان مجلس، نهایتا آماده تحویل شده و آن گونه که مدیرعامل شرکت متروی تهران اعلام می‌کند مراحل واگذاری آن به پیمانکاران در حال انجام است تا امیدی دوباره به تکمیل پروژه خط متروی پرند تزریق شود.

مسعود درستی، مدیرعامل متروی تهران در مورد ویژگی‌های خط متروی پرند می‌گوید: بر اساس برنامه ریزی اولیه، خط متروی پرند از ایستگاه شاهد در خط یک مترو منشعب شده و با طی مسیر ۵۰ کیلومتری با ۵ ایستگاه به شهر پرند می‌رسد. ۳۰ کیلومتر اول خط متروی پرند با ایستگاه‌های شهرآفتاب و فرودگاه امام خمینی(ره) به بهره برداری رسیده است، اما ۲۰ کیلومتر پایانی که شاه بیت خط متروی پرند است، هنوز بلاتکلیف مانده است.

وی با بیان اینکه تنها ۲۰ کیلومتر از احداث و بهره برداری خط متروی تهران - پرند ( بخش حد فاصل ایستگاه فرودگاه امام خمینی تا پرند ) باقی مانده که عملیات ساختمانی آن بیش از ۹۰ درصد و عملیات زیر سازی نیز حدود ۹۹ درصد پیشرفت داشته است، ادامه می‌دهد: تکمیل خط متروی پرند بسیار با اهمیت است؛ چرا که با اتصال شهر جدید پرند به خط یک مترو به واسطه ایستگاه شاهد، می‌توان مسیر تجریش تا پرند را تنها در یک ساعت طی کرد و با یک حساب سر انگشتی می‌توان دریافت بهره برداری از این مسیر ۲۰ کیلومتری چه تاثیر بزرگی بر کاهش مصرف سوخت، کاهش ترافیک و آلودگی های زیست محیطی دارد.

مدیرعامل متروی تهران با بیان اینکه برای بهره برداری از خط متروی پرند باید منابع مالی از سوی دولت و شرکت عمران شهر پرند تزریق می‌شد چراکه شهرداری تهران براساس قانون نمی‌تواند حتی یک ریال برای خطوط متروی خارج از محدوده تهران هزینه کند، می‌افزاید: ما مشکلات نقدینگی در دولت را درک می‌کنیم؛ اما پیمانکار ما نیز برای ادامه کار نیازمند تأمین اعتبار لازم است و به همین دلیل سال گذشته به شرکت عمران شهر جدید پرند و استانداری تهران اعلام کردیم  پیمانکار حاضر است تا زمین مجاور ایستگاه متروی شهر پرند را که حدود ۲۵ هکتار است ، به ازای اعتباراتی که هزینه کرده و مخارجی که پیش رو دارد ، به عنوان معوض بردارد؛ اما باید کاربری آن تعیین تکلیف شود. مسئولان امر نیز از این پیشنهاد استقبال کرده و اعلام کردند که یا پول می دهند و یا نسبت به تهاتر زمین اقدام می‌کنند اما این فرآیند با کندی پیش رفت.

وی ادامه می‌دهد: نهایتا پس از اعلام زمان‌های مختلف برای تحویل زمین، چند روز قبل صورتجلسه واگذاری بخشی از اراضی شهر جدید پرند به پیمانکاران برای تکمیل مراحل ساخت و تجهیز ایستگاه متروی پرند به امضاء رسید تا روند تامین منابع مالی برای پیشبرد کارهای باقی‌مانده این پروژه مهم عمرانی وارد مرحله جدیدی شود؛ البته زمین ۲۵ هکتاری به قطعات کوچکتری تقسیم شده تا به فروش برسد و در یک مسیر کاملا قانونی و شفاف درحال انجام امورات هستیم.

درستی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا افتتاح این خط مترو به ۲۲ بهمن سال جاری می رسد، می‌گوید: براساس برنامه ریزی‌ها با توجه به تزریق اعتبارات مربوطه و علیرغم تأخیرات به وجود آمده، سعی خواهیم کرد فاز اول خط متروی پرند یعنی یک خط آن را تا ۲۲ بهمن ماه سال‌جاری یا اوایل اسفندماه به بهره برداری برسانیم. افتتاح دو ایستگاه میان راهی و ریل دوم نیز قاعدتا به سال‌های بعد موکول می شود که براساس اولویت برای آنها برنامه‌ریزی شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: خبرگزاری ایسنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.