| کد خبر: 224621 |

1950میلیارد اوراق مشارکت سال 99 شهرداری تهران در وزارت کشور تایید شد

مدیر عامل شرکت متروی تهران و حومه گفت: 1950 میلیارد اوراق مشارکت سال 99 شهرداری تهران در وزارت کشور تایید و به سازمان برنامه و بودجه رفته است.

تین نیوز

مدیر عامل شرکت متروی تهران و حومه گفت: 1950 میلیارد اوراق مشارکت سال 99 شهرداری تهران در وزارت کشور تایید و به سازمان برنامه و بودجه رفته است.

به گزارش تین نیوز به نقل از فارس، آلودگی هوا و ترافیک 2 مشکل مهم کلان شهر تهران است که پایتخت نشینان سالیان سال است با آن دست و پنجه نرم می کنند.

مدیران بارها تاکید کرده اند تنها راه حل رفع معضل آلودگی هوا توسعه حمل و نقل عمومی با رویکرد توسعه مترو است. اما حالا مدیران می گویند دولت به وظایف خود عمل نکرده و شهرداری هم برای توسعه پول لازم را ندارد.

دولت برای توسعه مترو اجازه انتشار اوراق مشارکت را داد. اوراق مشارکت سال جاری که هنوز وضعیتش کامل مشخص نیست و اوراق مشارکت سال 98 هم فقط 200 میلیارد آن واریز شده چرا که هنوز وثایق شهرداری تهران کامل نشده است.

بعد از کش و قوس های فراوان و  براساس رایزنی‌های صورت‌گرفته قرار شد تا بانک عامل به ازای قبول شدن هر وثیقه، بخشی از پول را آزاد کند و در گام اول هم این اتفاق رخ داد.

 تا پایان ماه جاری تلاش می کنیم که اوراق سال 98 آزاد شود

رئیس سازمان املاک شهرداری تهران اعلام کرده در حال تهیه وثیقه هستیم اما باید تمامی مراحل طی شود و تا پایان ماه جاری تلاش می کنیم که اوراق سال 98 آزاد شود.

بر اساس قانون، حتی یک ریال این پول نیز نمی‌تواند صرف هزینه‌های دیگر شود و باید حتما برای توسعه حمل و نقل عمومی مورد استفاده قرار گیرد.

شهرداری تهران باید وثایقی برای آزاد سازی اوراق تهیه کند برخی می گفتند  شهرداری از هولوگرام به‌عنوان وثیقه آزادسازی پول اوراق مشارکت مترو استفاده می‌کند که مدیران شهری اعلام کردند هولوگرام جزو لیست وثایق مورد پذیرش  نیست.

بر اساس قانون ۵۰ درصد اصل و سود این اوراق توسط دولت تضمین می‌شود. تاکنون 200 میلیارد سهم شهرداری آزاد شده و قرار است بزودی 200 میلیارد از سهم دولت هم آزاد شود.

شهرداری تهران به دلیل موضوع کرونا در بحث درآمدی دچار مشکل شده است و  در 6 ماهه اول منابع مالی کمتری تامین شد .حتی برخی اعضای شورا هشدار دادند که شهرداری در تامین حقوق پرسنل هم دچار مشکل شده است.

ماجرای 12 ایستگاه مترو/پولی که صرف حقوق و مزایا و بدهی ها می شود

قرار بود تا پایان سال جاری 12 ایستگاه مترو در تهران افتتاح شود که تاکنون فقط 2 ایستگاه افتتاح شده و مدیران تاکید دارند که پولی برای ادامه کار ندارند.

شهرداری تهران منابع لازم برای توسعه مترو اختصاص نداده و بخشی از پول صرف حقوق و مزایا و پرداخت بدهی ها شده است.از سوی دیگر هنوز مشکل اوراق حل نشده اما مدیران وعده داده اند که تا پایان ماه مشکل را رفع و پول تزریق می شود.

مدیران شهری می گویند در صورت عدم تامین منابع افتتاح ها به تاخیر می افتد حال باید دید پول چه زمان تزریق می شود.

در خصوص آخرین وضعیت اوارق مشارکت سال 98، افتتاح ایستگاه های مترو، اوراهال قطارها، اوارق سال 99 و غیره با علی امام مدیرعامل شرکت متروی تهران و حومه در این باره به گفت‌وگو نشستیم.

آخرین وضعیت اوراق مشارکت سال 98 به کجا رسید؟ تاکنون فقط 200 میلیارد تومان از اوراق ازادسازی شده است آیا وثایق جدیدی شهرداری تهران به بانک عامل ارائه کرده است که الباقی پول آزادسازی شود؟

200 میلیارد از سهم دولت چند روز دیگر آزاد می شود/ پول جدیدی فعلا واریز نشده است

بله، همانطور که خودتان گفتید فقط 200 میلیارد تومان آزاد شده است اما قرار است ظرف چند روز آینده هم 200 میلیارد تومان از سهم دولت آزاد شود. هر چقدر که ما وثایق قرار دهیم و پول ما آزاد شود، به همان نسبت هم سهم دولت آزاد می‌شود یعنی معادل وثایق ما سهم دولت هم آزاد می‌شود. پول جدیدی فعلا واریز نشده است، همان 200 میلیارد قبل است و شهرداری در حال رایزنی برای آزادسازی الباقی پول است.

200 میلیاردی که دریافت کردید در کدام بخش مورد استفاده قرار گرفت؟

بلافاصله این پول برای تکمیل دو ایستگاه مترو مورد استفاده قرار گرفت تا ما بتوانیم به بخشی از تعهدات عمل کنیم البته ما خیلی بیشتر نیازمند پول هستیم.

در حال حاضر چقدر در خزانه پول دارید؟

پولی برای ادامه ساخت 10 ایستگاه مترو نداریم/نیازمند 2000 میلیارد هستیم

دیگر پولی برای ادامه ساخت 10 ایستگاه دیگر نداریم. ما 2 هزار میلیارد تومان پول لازم داریم که فقط 200 میلیارد آن محقق شده است.

شهرداری تهران بودجه مترو را برای سال جاری 2800 میلیارد تومان درنظر گرفته بود، تاکنون چقدر از این بودجه محقق شده است.در این باره توضیح دهید.

 حدود 1100 میلیارد تومان  روی کاغذ پول دریافت کرده‌ایم/بخشی صرف حقوق و بخشی هم صرف پرداخت بدهی شد

به غیر از حقوق پرسنل، متأسفانه پولی دیگری دریافت نکرده‌آیم یعنی برای بخش عمران عدد ما ناچیز بوده است شهرداری در کل 2800 میلیاردتومان برای ما بودجه عمرانی و جاری درنظر گرفته است که در واقع حدود 1100 میلیارد تومان ما روی کاغذ دریافت کرده‌ایم که از این عدد بخش  عمده‌ای حقوق بوده و الباقی را برای بدهی‌ها و مالیات داده‌ایم.

چقدر برای بخش عمران تاکنون دریافت کرده‌اید؟

تاکنون شهرداری برای بخش عمران 355 میلیارد تومان داده است.

هزینه های جاری شما چقدر است؟

باید منابع تأمین کنیم تا بتوانیم کارهایمان را انجام دهیم/سررسید بدهی

ببینید! هزینه جاری فقط حقوق نیست، بدهی‌های انباشتی به ارگان‌های دولتی و غیره و بانکها داریم که باید پرداخت شود. مثلاً در مورد اوراق مشارکت سالهای قبل، ما باید هر سه ماه سررسید آنها را پرداخت کنیم و همین هم کار را سخت کرده است. ما باید منابع تأمین کنیم تا بتوانیم کارهایمان را انجام دهیم.

بخشی از مشکلات مالی به عدم تحقق بودجه شهرداری در بخش توسعه باز می گردد و بخشی هم به دلیل انباشت بدهی هاست باید منابع تامین شود تا بتوان توسعه را انجام داد.

قرار است تا پایان سال جاری طبق وعده‌ایی که داده‌اید 12 ایستگاه مترو افتتاح شود فعلا دو ایستگاه افتتاح شده است و شما تأکید دارید که پولی هم ندارید، تکلیف 10 ایستگاه دیگر چه می‌شود؟

سرعت کار در 10 ایستگاه مترو پایین است/اگر پول نرسد تعهدات خدشه دار می شود

در حال کار در 10 ایستگاه هستیم اما کار با سرعت پایین انجام می‌شود و به جهت تأخیری که در رسیدن پول رخ داده است، ‌نگرانیم که تأخیرات بیشتر شود و متأسفانه تعهدات ما دچار خدشه شود.

یعنی تا پایان سال 10 ایستگاه دیگر را افتتاح نمی‌کنید؟

اگر تا پایان ماه پول نرسد انجام تعهدات به سال آینده موکول می شود

اگر تا پایان دی‌ماه پول نرسد، ممکن است بخشی از افتتاح‌های ما به اوایل سال آینده برسد، تاکنون هم پول نرسیده است.

چقدر از وثایق اوراق مشارکت سال 98 از سوی شهرداری به بانک عامل ارائه شده است؟

کار زمان بر است/وثایقی که داده‌اند، سهم شهرداری را پوشش می‌دهد

وثایقی که داده‌اند، سهم شهرداری را پوشش می‌دهد، اما د ر بخش‌های اداری باید اقداماتی صورت گیرد که زمان‌بر است و همچنین باید ارزیابی کارشناسی صورت گیرد و در دفترخانه هم استعلامات لازم انجام شود، به همین دلیل کار زمان‌بر است.

شنیده شده بود که قرار است پارکینگ بیهقی در رهن بانک برای آزادسازی اوراق مشارکت برود، اما دوباره برخی اعلام کردند که احتمال دارد پارکینگ جزو وثایق نباشد، در این زمینه توضیح می‌دهید؟

 ظاهرا بدون پارکینگ بیهقی رقم وثایق پر شده است

بله، پارکینگ بیهقی هم در لیست وثایق بود، اما ظاهرا بدون پارکینگ رقم وثایق پر شده است و احتمالا دیگر نیازی به پارکینگ بیهقی برای اوراق سال 98 نباشد.

کمتر از سه ماه دیگر سال به اتمام می‌رسد، وضعیت اوراق مشارکت سال 99 مشخص شده است؟ شورای اسلامی شهر تهران 4 هزار میلیارد اوراق مشارکت برای سال 99 را تأیید کرده بود، در این باره توضیح می‌دهید؟

اوراق 99 به تایید وزارت کشور رسید/به اورهال قطارها پولی ندادند/سهم مترو و اتوبوسرانی 1950 میلیارد تومان شد/شورای شهر تهران 4 هزار میلیارد اوراق برای سال جاری تصویب کرده بود

اوراق مشارکت سال 99 به تأیید وزارت کشور رسیده است. شورای اسلامی شهر تهران 4 هزار میلیارد اوراق برای سال جاری تأیید کرده بود که 2 هزار میلیارد آن برای مترو، یک‌هزار برای اورهال قطارهای مترو و یک‌هزار میلیارد هم برای اتوبوسرانی بود، اما وزارت کشور برای اورهال قطارهای مترو اوراقی در نظر نگرفت و 1500 میلیارد اوراق برای مترو و 450 میلیارد اوراق برای اتوبوسرانی درنظر گرفته است، در حال حاضر 1950 میلیارد اوراق تأیید شده  و از وزارت کشور به سازمان برنامه و بودجه رفته است، ممکن است تغییراتی هم در سازمان برنامه و بودجه صورت گیرد که امیدواریم کم باشد.

در حال حاضر وضعیت قطارها خوب نیست، تعدادی از قطارها از رده خارج شده‌اند و نیازمند اورهال هستند، شهرداری هم معتقد است پولی ندارد، پس تکلیف اورهال قطارها چه می‌شود؟

 اورهال قطارهای مترو مهجور مانده است/ باید تعداد قطارها را بیشتر کنیم تا بتوانیم به شهروندان خدمت‌رسانی کنیم

متأسفانه دولت عنایت کافی به بخش نگهداشت نداشته است. اورهال قطارهای مترو مهجور مانده است. تعدادی از قطارها از رده خارج شده‌اند. ما باید تعداد قطارها را بیشتر کنیم تا بتوانیم به شهروندان خدمت‌رسانی کنیم، اما در حال حاضر پولی برای اورهال قطارها درنظر گرفته نشده است.

قرارداد ساخت 105 واگن با شرکت واگن‌سازی تهران به کجا رسید؟ چرا تاکنون کار به مرحله نهایی نرسیده است، در این زمینه توضیح می‌دهید؟

 با حضور نوبخت قرارداد ساخت 105 دستگاه واگن امضا شود/ورود قطار به خطوط 1.5 سال بعد

قرارداد آماده مبادله رسمی است. در مراسم کلنگ‌زنی خط 10 مترو،‌آقای نوبخت ریئس سازمان برنامه و بودجه وعده داد که به زودی به شرکت واگن‌سازی تهران می‌آید و از این بخش حمایت می‌کند. البته آقای نوبخت در این مدت درگیر بودجه بوده‌اند. ما هم پیگیری می‌ کنیم که به واگن‌سازی بیایند امیدواریم در روزهای آتی این اتفاق بیفتد و با حضور آقای نوبخت قرارداد امضا شود و با حمایت شورا و شهرداری و دولت، قرارداد عملیاتی شود. البته این را هم بگویم از زمانی که قرارداد عملیاتی شود یک و نیم سال طول می‌کشد تا قطار وارد خطوط شود.

در حال حاضر بخش تولید واگن در کارخانه واگن‌سازی تعطیل است؟

واگن سازی در حال تولید قطار ملی/تعمیرات هم انجام می دهند

واگن‌سازی دو کار انجام می‌دهد، یک بخش آن تعمیرات است، بخشی اورهال و بخشی هم تولید واگن است. در حال حاضر در حال تولید یک رام قطار ملی هستند و تعمیرات هم انجام می‌شود.

قطار ملی چه زمان وارد خطوط می‌شود؟ قرار بود که این قطار در بهمن‌ماه وارد خطوط مترو شود.در این زمینه توضیح می دهید.

 پروژه ساخت ملی با تکیه بر توان متخصصان داخلی در حال انجام است. البته این را هم بگویم  ساخت برخی از تجهیزات مانند قطعات واگن اسانسور و پله برقی و سامانه های تهویه و غیره بومیسازی شده است وبراساس استاندارها این کارها صورت می گیرد.

 پایان سال قطار ملی وارد خطوط می‌شود/این کار مقدمه انبوه سازی است/کرونا کار را به تعویق انداخت/به دنبال داخلی سازی هستیم

در خصوص ورود زمان قطار ملی به خطوط باید گفت که تا پایان سال قطار ملی وارد خطوط می‌شود، به خاطر کرونا قدری کار به عقب افتاد. ما فعلا یک رام قطار ملی با همکاری معاونت علمی فناوری تولید می‌کنیم و این کار مقدمه انبوه‌سازی است. قبلا 30 درصد واگن‌ها تولید داخلی بود، اما با بسته شدن قرارداد ساخت 105 واگن و با استفاده از تجارب داخلی، واگن‌سازی داخلی‌سازی می‌شود و اگر کارها به نتیجه برسد، امیدواریم در آینده نزدیک بخش عمده ای از  تولیدواگن‌ها داخلی‌سازی شود.

سرنوشت 630 واگن که با همکاری چینی‌ها قرار بود ساخته شود به کجا رسید؟

هرروز پیگیر 630 واگن هستیم/ما کارفرما نیستیم ذی نفع هستیم/الحاقیه آماده شده و در صورت تایید نهایی برای طرف چین فرستاده می شود

ما هر روز پیگیر هستیم، کارفرما، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌هاست. ما بهره‌بردار نهایی هستیم اما به عنوان ذینفع موضوع را پیگیری می‌کنیم. قرار بود یک الحاقیه به قرارداد اضافه شود. در حال حاضر با پیگیری‌های صورت گرفته کار به مرحله نهایی رسیده است و قرار است این هفته با بانک مرکزی جلسه‌ای گذاشته و الحاقیه تأیید و برای طرف چینی ارسال شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.