0 رویداد‌های ۱۰ روز آینده
    • از بین رفتن یا خسارت به کالایی که در اختیار متصدی باربری است لزوماً موجب مسئولیت او نمی شود چون ممکن است به موجب قانون یا شروط مصرح در قرارداد از مسئولیت معاف شده باشد. با ذکر این توضیح که هر جا متصدی حمل مسئولیت نداشته باشد مالک کشتی هم مسئولیت نخواهد داشت.......

    • متصدی حمل و نقل دریایی (متصدی باربری) یا مالک کشتی است که با فرستنده بار قراردادی برای حمل کالا از طرق دریا بر اساس بارنامه یا اسناد مشابه دیگری منعقد کرده یا اجاره کننده کشتی است که با استناد به قرارداد اجاره کشتی بین خود و مالک کشتی بارنامه ای برای صاحب بار صادر می نماید.

    • قرارداد حمل و نقل دریایی در بند 2 ماده 52 قانون دریایی تعریف شده که اقتباسی از جزء ب ماده 1 قواعد لاهه است.

    • سال گذشته به تاریخ ۱۴/ ۱۴۰۱/۰۴ به منظور اصلاح و تقویت نظام نظارتی و بازرسی بنادر و حفظ نظم و انضباط در تردد اشخاص و وسایل نقلیه موتوری، مقرراتی با عنوان «آیین نامه تردد اشخاص و وسایط نقلیه موتوری» به تصویب رسید

    • بند 2 ماده 143 قانون دریایی ایران یکی از دو تعهد اصلی اجاره کننده را پرداخت اجاره بها می داند. و موادی مانند 138 و 158 قانون دریایی هم به طور ضمنی این تعهد را بدیهی فرض نموده اند.

    • ماده 143 قانون دریایی صرفا دو تعهد کلی بر عهده اجاره کننده گذاشته که عبارتند از اینکه اول کشتی را مطابق با قرارداد بارگیری نماید و دوم اجاره بها را مطابق قرارداد بپردازد.

    • در طول تاریخ به طرق مختلف از کشتی استفاده شده است: جنگ ، ماهیگیری ، جابجایی مسافر و حمل بار که این چهارمی خود تحت عنوان قراردادهای باربری به دو طریق انجام می شود : اول ؛ اجاره کشتی و دوم ؛ از طریق کشتی های عمومی با تنظیم بارنامه که البته احکام این دو از یکدیگر متفاوت است.

    • چه در جنوب ایران در خلیج فارس، چه در شمال در دریای خزر، تصادم کشتی ها همچنان بیشترین حجم دعاوی دریایی را به خود اختصاص داده است.

    • در صنعت کشتیرانی از دیرباز رهن کشتی برای تامین مخارج آن مرسوم و قاعده مند بوده است.

    آرشیو