| کد خبر: 256173 |

دیدنی های اطراف شیراز با طبیعتی بی نظیر

شهر شیراز، پایتخت فرهنگ و هنر ایرانی، یکی از جذاب ترین مقاصد داخلی برای گردشگران است. این شهر زیبا جاذبه های تاریخی، طبیعی و تفریحی بسیاری را در خود جای داده است.

تین نیوز

شهر شیراز، پایتخت فرهنگ و هنر ایرانی، یکی از جذاب ترین مقاصد داخلی برای گردشگران است. این شهر زیبا جاذبه های تاریخی، طبیعی و تفریحی بسیاری را در خود جای داده است. اما علاوه بر جاذبه های درون شهری شیراز، در اطراف این شهر هم دیدنی های زیادی وجود دارند که می توانند ساعت ها و روزها هر گردشگری را سرگرم کنند. در ادامه به معرفی دیدنی های اطراف شیراز می پردازیم.

برای آگاهی از مطالب جذاب در حوزه سفر و گردشگری در اینستاگرام تین نیوز عضو شوید. برای عضویت در اینستاگرام «تین نیوز» اینجا کلیک کنید.

تخت جمشید یا پرسپولیس

تخت جمشید یا پرسپولیس یکی از شاهکارهای معماری ایران باستان است. این مجموعه بی نظیر با تعداد زیادی کاخ و بناهای باستانی جزو مهم ترین دیدنی های اطراف شیراز محسوب می شود که از امپراتوری پرشکوه هخامنشی بر جای مانده است. از مهم ترین کاخ ها و بناهای مهم تخت جمشید می توان به کاخ آپادانا شوش، کاخ تچر، کاخ هدیش، کاخ ملکه، دروازه ملل و موزه تخت جمشید اشاره کرد. به جرات می توان گفت اکثر گردشگران شهر شیراز با هدف دیدن این بنای باشکوه به شهر شیراز سفر می کنند.

پاسارگاد و آرامگاه کوروش مخامنشی

پاسارگاد

مجموعه تاریخی پاسارگاد به علت وجود آرامگاه کوروش کبیر در بین ایرانیان بسیار محبوب است. علاوه بر آرامگاه پادشاه مقتدر امپراتوری هخامنشی جاذبه های دیگری هم مانند سنگ دروازه، کاخ دروازه، برج سنگی، تل تخت، محوطه مقدس،کاروانسرای مظفری، کاخ بارعام و مجموعه باغ ایرانی در پاسارگاد وجود دارند.

نقش رستم – دیدنی های اطراف شیراز

نقش رستم

نقش رستم در شمال شرقی مرودشت و روستای زنگی آباد قرار دارد. بازدیدکنندگان تخت جمشید می توانند با طی کردن فاصله ۹ کیلومتری خودشان را به این منطقه برسانند و یکی دیگر از شاهکاری تاریخی و دیدنی های اطراف شیراز را مشاهده کنند. در نقش رستم ردپای سه دوره مهم تاریخی شامل ایلامیان، هخامنشیان و ساسانیان برجای مانده است. از آثار تاریخی این مجموعه بی نظیر می توان به کعبه زرتشت، چهار آرامگاه کنده کاری شده در دل صخره، آرامگاه پادشاهان داریوش بزرگ، خشایار شاه، اردشیر یکم و داریوش دوم، سنگ نگاره های مربوط به اهورامزدا و اردشیر بابکان، پیروزی شاپور بر امپراتوران روم، بهرام دوم و درباریان، آناهیتان و نرسی اشاره کرد.

مجسمه و غار شاپور اول

مجسمه و غار شاپور اول یکی دیگر از دیدنی های اطراف شیراز است که در ۱۳۸ کیلومتری از این شهر قرار دارد. این مجسمه از عصر ساسانی بر جای مانده است. برای رسیدن به این غار و مجسمه باید از ۲۳۰ پله بالا رفته و به دهانه غار برسید. در دهانه غار دو کتیبه سنگی از دوره پهلوی وجود دارد که ترجمه کتیبه شاپور در نقش رجب و داستان برپاسازی مجسمه به دست ارتش ایران در سال ۱۳۳۶ را شرح می دهند. جالب است بدانید پرفسور رومن گیرشمن(باستان شناس فرانسوی) معتقد بود آرامگاه شاپور اول هم در همین غار است. چندین سال بعد اسکلت یک انسان در دالان های غار کشف شد و این نظریه را تقویت کرد.

کاخ اردشیر بابکان یا آتشکده فیرزو آباد

کاخ اردشیر بابکان یا آتشکده فیروز آباد با قدمت ۱۸۰۰ ساله یکی از جذاب ترین دیدنی های اطراف شیراز است. این بنای تاریخی از دوره ساسانی برجای مانده و در سال ۱۳۱۰ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. کاخ اردشیر بابکان در نزدیکی یک برکه آب ساخته شده است به همین دلیل برخی باستان شناسان اعتقاد دارند این بنای تاریخی کاخ نبوده و در واقع یکی از آتشکده های بزرگ دوران خود است. این بنای تاریخی نخستین بنای دوره ساسانی است که  در آن از ایوان، طاق و گنبد استفاده شده و تزئینات گچبری بسیاری زیبایی را در نقاط مختلف آن می توان مشاهده کرد.

شهر باستانی دارابگرد یا دارابجرد

شهر باستانی دارابگرد

شهر تاریخی دارابگرد یا دارابجرد یکی دیگر از دیدنی های اطراف شیراز است که قدمتی ۲۵۰۰ ساله دارد. این شهر تاریخی نخستین پایتخت سلسله ساسانیان بوده و اولین شهر مدور است که به دستور داریوش هخامنشی ساخته شده است. البته براساس روایات افسانه ای موجود در تاریخ طبری و شاهنامه فردوسی، بنای این شهر توسط داراب(از نوادگان اسفندیار پهلوان) انجام شده و طراحی آن الگو گرفته از شهرهای قدیم بین النهرین است. هنوز هم می توان بناهایی از جمله قلعه و کاخ حاکم شهر، گنبد نمکی، دیوار حلقوی دور گنبد و دو آتشکده ساسانی را در این شهر باستانی مشاهده کرد.

قلعه دختر – دیدنی های اطراف شیراز

قلعه دختر در دامنه کوهی مشرف به جاده فیروآباد به شیراز قرار دارد و بسیاری آن را متعلق به آناهیتا، خدای آب می دانند که در دوره اردشیر ساسانی و در اواخر دوره اشکانیان ساخته شده است. این قلعه مسیر سخت و موقعیت استراتژیکی دارد و در ساخت آن از مصالحی مانند سنگ لاشه و گچ استفاده شده است. قلعه دختر را می توان یکی از شاهکارهای معماری دوره خود دانست که در سه طبقه و به صورت پلکانی طراحی شده است. این قلعه شامل تاسیسات نگهبانی، حیاطی با اتاق های اطراف، آب انبار، ایوان و گنبدخانه است.

بند بهمن

بند بهمن یکی از بناهای باستانی و دیدنی های اطراف شیراز است که در شهرستان کوار(روی رودخانه قره آغاج) قرار دارد. قدمت این بند به ۲۵۰۰ سال قبل بازمی گردد و این بند را می توان یکی از شاهکارهای معماری دوره ایران باستان دانست.

بند امیر

بند امیر شیراز

بند امیر روی رودی به نام «رودکر» واقع شده و قدمت آن به بیش از ده قرن می رسد. این بند ۱۲۰ متر طول و ۵ متر عرض دارد. پل امیر از سنگ، بست های آهنی، آهک، آجر و ساروج ساخته شده است. این بند با اینکه بعد از ۱۰ قرن کارایی سابق را ندارد اما کماکان پا برجا ست و گذشته باشکوه ایرانیان را به یاد می آورد.

شهر باستانی استخر یا اصطخر

شهر باستانی استخر یا اصطخر به علت فاصله کمی که تا تخت جمشید دارد همواره در طول تاریخ از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و اسراری بسیاری را در خود جای داده است. قدمت این شهر تاریخی به ۵ قرن قبل از میلاد مسیح می رسد.

شهر باستانی گور یا اردشیر خوره

شهر باستانی گور یا اردشیر خوره در زمان ساسانیان ساخته شده است. طبق اطلاعات موجود دستور ساخت این شهر را اردشیر بابکان داده و طراحان و سازندگان آن، شهر گور را به شکل دایره ای طراحی کرده اند. تعدادی از مهم ترین بناهای باستانی اطراف شیراز مانند آتشکده اردشیر بابکان، قلعه دختر و رصدخانه و پل مهر نرسه در این شهر قرار دارند.

نقش برجسته رجب – دیدنی های اطراف شیراز

نقش برجسته رجب

نقش برجسته رجب یکی از باارزش ترین دیدنی های اطراف شیراز است. این اثر در دامنه کوه رحمت قرار دارد و چندین نقش برجسته باشکوه عصر ساسانی شامل مجلس تاج گذاری شاپور اول، مجلس تاج گذاری اردشیر بابکان و مجلس شاپور و درباریان در آن دیده می شوند.

شهر باستانی بیشاپور

شهر باستانی بیشاپور که با نام های بیشاور، به شاپور، بیشابور و اندیوشاپور هم شناخته می شود از عصر ساسانی به یادگار مانده است. این شهر با روش مهندسی یونانیان ساخته شده و دارای معماری و طراحی خاص است.

دشت ارژن

دشت ارژن یکی دیگر از دیدنی های اطراف شیراز است که مجموعه ای کامل از زیبایی های طبیعت را به گردشگران هدیه می کند. این دشت علاوه بر طبیعت سرسبز دارای آبشار و دریاچه ی بسیار زیبایی هم است. همچنین تالابی در این دشت وجود دارد که پرندگان مهاجر در آن زندگی می کنند. بهترین زمان سفر به دشت ارژن فصل بهار و ماه اردیبهشت است. در این بازه زمانی گردشگران می توانند دشتی پوشیده از لاله های واژگون را در این منطقه مشاهده کنند.

روستای قلات

روستای قلات با قدمت ۲۵۰۰ ساله پر از جاذبه های تاریخی و طبیعی است. آسیاب های آبی قدیمی، قلعه قزل ارسلان و کلیسایی قدیمی از جمله جاذبه های تاریخی این روستا هستند. همچنین از جاذبه های طبیعی آن می توان به چشمه های زلال، رودخانه ای خروشان، آبشارهای سه گانه و باغ های میوه اشاره کرد.

دریاچه صورتی مهارلو

دریاچه صورتی مهارلو

دریاچه صورتی مهارلو در جنوب شرق شیراز یکی از جاذبه های طبیعی اطراف شیراز است که بسیار مورد توجه گردشگران قرار گرفته است. به علت رشد نوعی جلبک خاص در آب این دریاچه، مهارلو به رنگ صورتی درآمده و منظره ی شگفت انگیزی را ایجاد کرده است. همچنین تپه های نمکی اطراف دریاچه بر جذابیت این جاذبه طبیعی افزوده اند.

آبشار فدامی – دیدنی های اطراف شیراز

آبشار فدامی یکی دیگر از جاذبه های طبیعی اطراف شیراز است که توسط نخل های زیبا احاطه شده است. حوضچه ای بزرگ با آبی زلال در زیر آبشار وجود دارد که بر زیبایی این مکان افزوده است. جالب است بدانید در این آبشار به طور همزمان چهار نوع آب شیرین، شور، سرد و گرم به تفکیک وجود دارند.

آبشار مارگون

آبشار مارگون یکی از باشکوه ترین آبشارهای ایران است که حدود ۱۰۰ متر عرض و ۷۰ متر ارتفاع دارد. در اطراف این آبشار درختان سیب، زالزالک و بوته های زرشک دیده می شود.

آبشار مروارید خفر

آبشار مروازید خفر

آبشار مروارید خفر از یک چشمه ی آب گرم سرچشمه می گیرد. پیشنهاد می کنیم در فصل زمستان به دیدن این آبشار بروید و منظره جوشش چشمه را تماشا کنید. اطراف این آبشار هم مانند آبشار مارگون پر از درختان پربار متنوع است.

تنگ بستانک

تنگ بستانک یکی دیگر از جاذبه های طبیعی اطراف شیراز است که بسیاری از آن با نام «بهشت گمشده» یاد می کنند. این تنگه کوه های مرتفعی دارد و پر از درختان سرسبز است. همچنین روخانه ای زیبا و آبشارهای کوچک و بزرگ را می توانید در این منطقه مشاهده کنید.

تنگ براق – دیدنی های اطراف شیراز

تنگ براق را می توان یکی از مهم ترین روستاهای اطراف شیراز دانست. در این روستا دره ای به نام تنگ براق وجود دارد که با منظره ی زیبا و طبیعت جادویی خود بسیاری از گردشگران را جذب می کند. در دره تنگ براق عبور رودخانه ای زیبا از میان صخره ها، آبشارها و حوضچه های آبی بسیار زیبایی را به وجود آورده است.

تنگ تیزاب

تنگه تیزاب

تنگ تیزاب مقصد بسیار جذابی برای طبیعت گردان محسوب می شود. در این تنگه رودخانه ای زیبا جاری است و به موجودات و گیاهان اطراف، جانی دوباره می بخشد. این تنگ به خاطر آب و هوای کوهستانی و پوشش گیاهی بسیار زیبا سالهاست به پاتوق مردم شیراز و گردشگران تبدیل شده است.

تنگ دم اسب

تنگ دم اسب یکی دیگر از جذاب ترین تنگه های اطراف شیراز است. این تنگه با پوشش گیاهی بسیار جذاب، رودخانه، آبشار و دریاچه زیباترین مناظر طبیعی را در خود جای داده است. اگر علاقه مند به قایق رانی باشید می توانید در بستر رودخانه از قایق رانی لذت ببرید.

تنگ هایقر

تنگ هایقر با طبیعت بی نظیر خود، آرامش را به بازدیدکنندگانش هدیه می کند. در این تنگه ی زیبا می توانید بر فراز دره ایستاده و رودخانه ی خروشان را تماشا کنید.

دریاچه سد درودزن

سد درودزن را می توان قدیمی ترین سد خاورمیانه دانست. این سد با طبیعت تماشایی خود منبع تامین آب آشامیدنی شهرهای شیراز و مرودشت است.

دریاچه هفت برم – دیدنی های اطراف شیراز

دریاچه هفت بوم

دریاچه هفت برم یکی از جذاب ترین دیدنی های اطراف شیراز است. واژه «برم» در زبان فارسی به معنای آبگیر و تلاب است و این نام اشاره به چهار آبگیر زیبای دائمی و سه آبگیر فصلی دارد که در این منطقه موجود دارند.

سد تنگاب

 سد تنگاب که با نام های دیگری مانند سد اردشیر، سد ساسانیان و سد آریوبرزن هم شناخته می شود فضای بسیار زیبایی دارد و با فرا رسیدن فصل بهار طبیعتی بی نظیر پیدا می کند. گردشگران این منطقه می توانند از دیدن شکوفه های رنگارنگ و پرواز پرندگان مهاجر لذت ببرند.

دریاچه و تنگ خرقه – دیدنی های اطراف شیراز

تنگ خرقه یکی دیگر از دیدنی های اطراف شیرار است که با چشمه های فراوان و طبیعت سرسبز خود در میان طبیعت گردان بسیار محبوب شده است. این تنگه در روستای خرقه قرار دارد و از دیگر جاذبه های آن می توان به رودخانه تنگاب، امامزاده داوود، چشمه زنجیران و چشمه حنیفقان اشاره کرد.

روستای دشتک

روستای دشتک

روستای دشتک جزو قدیمی ترین روستاهای استان فارس است. این روستا دارای چینش پلکانی و طبیعتی بی نظیر بوده و آب و هوای بسیار دلچسبی دارد. از جاذبه های طبیعی روستای دشتک می توان به درختان بلند، چشمه های زیبا و آبشارهای بسیار جذاب اشاره کرد.

دریاچه پریشان یا «پیرشون»

دریاچه پریشان یا پریشون بزرگ ترین دریاچه آب شیرین ایران است. در اطراف این دریاچه می توان پوشش گیاهی بسیار گسترده و دریاچه ای زیبا را مشاهده کرد. اگر علاقه مند به طبیعت بکر هستید سفر به این منطقه برایتان تجربه ای جذاب خواهد بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ایران 0 0

    اینا که همشون توی مرودشت بودکه