| کد خبر: 253129 |

◄ معرفی خطوط مترو شیراز

متروی شیراز که کلا دارای ۳ خط بوده و حدود ۵۰ کیلومتر از شهر را پوشش می دهد، باعث کمتر شدن ترافیک در شهر و راحت تر شدن سفر شهری برای مردم محلی شیراز شده است.

تین نیوز

شیراز یکی از کلان شهرهای ایران است و به دلیل توریستی بودن، مسئولان تصمیم گرفتند که مترو این شهر زیبا را راه اندازی کنند. سازمان قطارشهری شیراز و حومه وظیفه ساخت این پروژه را برعهده دارد و هنوز هم در حال گسترش آن هستند. پس از  متروی تهران و متروی مشهد، این شهر سومین قطار شهری را در ایران دارد.

مترو شیراز بعد از تهران، طولانی ترین خط مترو را دارد و پیش بینی می شود که پس از راه اندازی کامل، سالانه ۲۰۰ میلیون مسافر را جابه جا کند. 

ایستگاه مترو شیراز

پروژه ساخت خط ۱ متروی شیراز در سال ۱۳۸۱ از سمت غرب این شهر شروع شد. فاز اول این خط سال ۱۳۹۳ با حضور معاون اول رئیس جمهور و تعدادی از مسئولان استان، کار خود را آغاز کرد. ۳ سال بیشتر طول نکشید که فاز دوم آن نیز افتتاح شد. ۳۱مرداد۱۳۹۶ بود که فاز دوم خط ۱ مترو راه اندازی شد. زمانی که سوار این خط شوید، می توانید از پل احسان تا میدان گل سرخ بروید.

چگونه با قطار به شیراز سفر کنیم؟

متروی شیراز که کلا دارای ۳ خط بوده و حدود ۵۰ کیلومتر از شهر را پوشش می دهد، باعث کمتر شدن ترافیک در شهر و راحت تر شدن سفر شهری برای مردم محلی شیراز شده است.

به گزارش تین نیوز، مسافرانی که به این شهر سفر کرده اند و قصد دارند تا از جاذبه های دیدنی  دیدن کنند هم می توانند با استفاده از متروی شیراز در سطح شهر تردد کرده و تا حدود بسیار زیادی در هزینه های حمل و نقل صرفه جویی کنند. 

نقشه خطوط مترو شیراز

خط اول متروی شیراز

این خط ۲۴.۵ کیلومتر بوده و مسافران را از شرق شیراز به غرب شیراز جابه جا می کند. روی نقشه مترو شیراز، خط ۱ رنگ قرمز دارد و ۲۱ ایستگاه آن نشان داده می شود. این خط توانایی جابه جایی ۱۰ هزار مسافر را یک ساعت دارد! ۲۰ ایستگاه از خط ۱ متروی شیراز زیر زمین و یکی از آن ها روی سطح زمین ساخته شده است. در زمان های اوج مسافر، متروی شیراز فاصله ۲ ایستگاه را در ۱۲ دقیقه و در زمان های عادی ۱۵ دقیقه طی می کند.

  1. شهید دستغیب
  2. شهید دوران
  3. فرصت شیرازی
  4. جانبازان
  5. غدیر
  6. رازی
  7. فضیلت
  8. کاوه
  9. ولیعصر(عج)
  10. وکیل الرعایا
  11. زندیه
  12. میدان امام حسین
  13. نمازی
  14. عفیف آباد
  15. شهید مطهری
  16. میدان قصردشت
  17. شاهد
  18. میرزای شیرازی
  19. شریعتی
  20. احسان

خط 1 مترو شیراز

خط دوم متروی شیراز

ساخت خط ۲ مترو شیراز در سال ۱۳۹۰ شروع شد و این خط حدود ۱۵ کیلومتر از خطوط متروی شیراز را در بر گرفت. این خط بر خلاف خط ۱ متروی شیراز، جنوب این شهر را به شمال آن متصل می کند.  این خط در نهایت به  حافظیه  و سعدیه خواهد رسید و بدون شک پس از راه اندازی به یکی از مهم ترین خطوط متروی شیراز تبدیل خواهد شد.مسافرانی که از خط ۱ قصد دارند تا به خط ۲ رفته و مسیر خود را تغییر بدهند، باید در میدان امام حسین از قطار پیاده شده و خط را عوض کنند. چرا که ایستگاه مشترک بین دو مترو، ایستگاه میدان امام حسین است. خط ۲ مترو شیراز در نقشه با رنگ سبز مشخص شده و در کل ۱۳ ایستگاه دارد. در ادامه این بخش تمامی ۱۳ ایستگاه خط ۲ متروی شیراز ارائه شده اند.

  1. شکوفه
  2. قهرمانان
  3. عدالت
  4. دولت
  5. رحمت
  6. امیرکبیر
  7. استقلال
  8. ۱۵ خرداد
  9. امام حسین
  10. آزادی
  11. اطلسی
  12. حافظیه
  13. سعدیه

خط 2 مترو شیراز

خط سوم متروی شیراز

این خط در واقع همان توسعه غربی خط ۱ است که با تحقیقات فراوان و انتخاب ایستگاه ها قرار است فعالیت خود را آغاز کند. ساخت خط سوم متروی شیراز در سال ۱۳۹۹ شروع شده و هم اکنون فعالیت خود را آغاز نکرده است. این مترو هم اکنون در دست ساخت است، اما تمامی ایستگاه ها و مسیرهای حرکتی آن مشخص شده است. خط ۳ مترو شیراز در واقع حدود ۱۱ کیلومتر از خطوط متروی شیراز را تشکیل خواهد داد و در کل ۸ ایستگاه خواهد داشت. گفته می شود که این خط مترو توانایی جا به جا کردن ۱۸.۰۰۰ نفر در ساعت را داشته و تا حدود بسیار زیادی مشکلات مربوط به ترافیک را برطرف خواهد کرد. این خط که با رنگ نارنجی بر روی نقشه های مختلف نمایش داده می شود، شامل ایستگاه های زیر خواهد بود.

  1. میدان میرزای شیرازی ( A3 )
  2. کوی میلاد
  3. میدان صنایع الکتریک
  4. شهرک آرین
  5. پل شهدای جهاد
  6. بولوار آفرینش
  7. شهرک گلستان
  8. ایستگاه راه آهن

سایر خطوط متروی شیراز

مترو شیراز شامل خطوط ۴، ۵ و ۶ هم خواهد بود. اما متاسفانه پروژه ساخت این خطوط هنوز به اتمام نرسیده است. اما به گفته مسئولین، هر کدام از این خطوط باید حدود ۱۰ الی ۱۷ کیلومتر از خطوط متروی شیراز را پوشش بدهند. تمامی این خطوط به همراه ۳ خط مترو اولیه، از خط ۴ مترو شیراز عبور کرده و این خط می تواند نقطه اشتراک آن ها با هم باشد. با وجود این که هنوز لیست کاملی از ایستگاه ها در دسترسی نیست، اما برخی از ایستگاه های خطوط ۴، ۵ و ۶ مترو شیراز شامل ایستگاه های زیر می شوند.

ایستگاه های خط ۴ متروی شیراز

این خط قرار است حدود ۱۷ کیلومتر طول داشته باشد. خط ۴ متروی شیراز از پل احسان شروع شده و در آخر به بلوار مدرس میرسد. این خط به خطوط ۱، ۲، ۳، ۵، و ۶ متصل خواهد بود. در نقشه مترو شیراز، خط ۴ با رنگ زرد نشان داده می شود ایستگاه های این خط به شرح زیر است:

  1. پل احسان
  2. شهید رجایی
  3. پاسداران
  4. زرهی
  5. استقلال
  6. مشیر شرقی
  7. مشیر کهنه
  8. سیبویه
  9. الزهرا

خط 4 مترو شیراز

ایستگاه های خط ۵ متروی شیراز

مهندسان طول این خط را ۱۰ کیلومتر بیان کرده اند که از سمت شمال به جنوب شیراز خواهد رفت.  این خط در نقشه مترو شیراز با رنگ نارنجی مشاهده می شود.

  1. سعدیه
  2. بوستان
  3. سلمان فارسی
  4. زینبیه
  5. جنت
  6. نواب صفوی

خط 5 مترو شیراز

ایستگاه های خط ۶ مترو شیراز

این خط ۱۵ کیلومتر طول دارد و با ۱۴ ایستگاه، شرق شیراز را به غرب متصل می کند. خط ۶ در نقشه مترو شیراز با رنگ بنفش نمایش داده می شود و خطوط ۱، ۲، ۴ و ۵ مرتبط است.

  1. مطهری
  2. محله کشن
  3. بوستان جنت
  4. میثم
  5. استاد فراشبندی
  6. رحمت
  7. میدان کوزه گری
  8. پل غدیر

خط 6 مترو شیراز

ساعات حرکت مترو شیراز

متروی شیراز تمام روزهای هفته از ساعت ۶:۴۵ دقیقه صبح تا ۲۱ فعالیت خواهد داشت. تمامی قطارها ۱۵ دقیقه می کشد که فاصله بین دو ایستگاه را سپری کنند. به همین دلیل فاصله میان رسیدن بیشتر قطارها یک فاصله یک ربعه خواهد بود. اما ممکن است این زمان بسته به مقصد و مبدا کم یا زیاد شود. برای اطمینان خاطر بیشتر، بهتر است که ساعت قرار گرفته در ایستگاه مترو را بررسی کرد. یک تایمر در ایستگاه مترو قرار گرفته است که زمان رسیدن متروی بعدی را به مسافران اطلاع می دهد. مسافران می توانند طبق این زمان بندی، خود را به موقع به مترو برسانند.

اپلیکیشن مترو شیراز

متروی شیراز دارای یک اپلیکیشن اندروید است که نقشه متروی شیراز را در گوشی های اندروید نمایش می دهد. کاربرد این اپلیکیشن تنها مشاهده نقشه و اطلاع از ساعت رسیدن قطار بعدی است تا افراد به موقع به مترو برسند. به غیر از آن، اپلیکیشن متروی شیراز کاربرد دیگری ندارد. برای خرید بلیت یا گرفتن اطلاعات دیگر نمی توان از این اپلیکیشن استفاده کرد. برای استفاده از مترو شیراز می توان بلیت های الکترونیکی یا بلیت های کاغذی تهیه کرد. افرادی که از بلیت های الکترونیکی استفاده می کنند مشمول دریافت مقداری تخفیف در استفاده از این بلیت ها می شوند.

با وارد شدن به لینک زیر، و انتخاب ایستگاه مبدا، مقصد و روز حرکت، می توانید ساعت حرکت قطار در خط یک و خط دو متروی شیرازمطلع شوید:

برنامه ریزی سفر با مترو شیراز

جمع بندی درباره متروی شیراز

مسافرانی که قصد دارند تا در سطح شهر جا به جا شده و از جاهای دیدنی شیراز دیدن کنند، بهتر است که به جای استفاده از تاکسی و پرداخت هزینه های گزاف، از متروی شیراز استفاده کنند. بسیاری از جاهای دیدنی و جاذبه های شیراز را می توان با استفاده از مترو بازدید کرد. در صورتی که کارت مترو از قبل داشته باشید، می توانید در متروی شیراز هم از آن استفاده کنید.

در صورتی که به اینترنت دسترسی نداشتید، می توانید روی نقشه های درج شده در متروی را خوانده و ایستگاه های خطوط ۱ و ۲ را دنبال کنید. در بسیاری از ایستگاه های پایانی مترو تاکسی سرویس و سرویس اتوبوس رانی قرار گرفته تا افراد به راحتی به مقصد خود بروند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 2 0

    خدا قوت کارکنان گرامی وتلاش گر ،خداوند طول عمر باعزت وسربلندی بهتون عنایت نماید ،قدر شما تلاش گران رو می دونیم موفق وسربلند باشید