| کد خبر: 227476 |

درس های هفتم را چطور بخوانیم؟

بسیاری از دانش‌آموزان می‌پرسند" درس‌های هفتم را چطور بخوانیم؟" باید گفت، سیستم آموزشی به‌گونه‎ایی است که تنها با تکیه بر کتاب‌ های هفتم نمی‎توان مطالب درسی را به طور صحیح و کامل درک کرد. به همین منظور پیشنهاد می‎شود از کتاب‌های کمک درسی بهره ببرید.

تین نیوز

بسیاری از دانش‌آموزان می‌پرسند" درس‌های هفتم را چطور بخوانیم؟" باید گفت، سیستم آموزشی به‌گونه‎ ایی است که تنها با تکیه بر کتاب‌ های هفتم نمی‎توان مطالب درسی را به طور صحیح و کامل درک کرد. به همین منظور پیشنهاد می‎شود از کتاب‌های کمک درسی بهره ببرید. تنوع کتاب‌های کمک درسی به قدری زیاد است که انتخاب تنها یکی از آنها سخت به نظر می‎رسد. برای این منظور بهتر است در ابتدا به نیاز خود در این زمینه دقت نمایید. برای مثال برخی از کتاب‌های کمک آموزشی مانند گام به گام، همه درس‌های مقطع تحصیلی هفتم را شامل می‎شود. این کتاب‌ها تک جلدی بوده و هدف آن آموزش بهتر مطالب درسی است. اگر صرفا در یک درس مثلا کتاب علوم هفتم مشکل دارید، بهتر است به سراغ کتاب‌هایی مانند شاهکار انتشارات کلاغ سپید بروید.

1

راهنمای مطالعه درس های پایه هفتم تحصیلی

یکی از دغدغه‌های مهم دانش‌‌آموزان و والدین آنها این است که برای مطالعه دروس پایه هفتم روزی چند ساعت باید زمان در نظر گرفت؟ در پاسخ باید گفت، این موضوع به طور کامل به ویژگی و توانمندی‌های فرد بستگی خواهد داشت و بنابراین نمی‎توان برای همه از یک برنامه‎ریزی یکسان استفاده کرد. حساسیت پایه هفتم این است که دانش‌آموزان از مقطع تحصیلی دبستان وارد متوسطه اول می‎شوند. این تغییر بدون شک با افت و خیزهای زیادی همراه خواهد بود. برای غلبه بر این مشکل به یک برنامه‎ریزی دقیق و منعطف نیاز خواهید داشت.

بسیاری از دانش‌آموزان در طی روز می‎توانند تا هشت ساعت مطالعه مفید داشته باشند، در حالیکه که برای عده‎ایی این زمان به 5 ساعت می‎رسد. همچنین برای مطالعه برخی دروس باید زمان بیشتری در نظر گرفت، چراکه به تمرین و ممارست بیشتری نیاز دارند. بنابراین قبل از هر اقدامی درک درستی از توانایی‌های خود داشته باشید و براساس آن سعی کنید یک برنامه‎ریزی درست و قابل اجرا داشته باشید. در این رابطه نکته مهم و حساسی وجود دارد که کمتر کسی به آن توجه می‎کند. آیا می‎توانید به این نکته مهم اشاره کنید؟

برنامه ریزی درسی یعنی چی ؟

به یاد داشته باشید، وقتی صحبت از برنامه‎ریزی می‎شود یعنی هدفی در نظر گرفته شده است. هدف باید با توجه به شرایط و امکانات شما قابل دستیابی باشد.همچنین باید بدانید برای رسیدن به آن تا آخر عمر فرصت نخواهید داشت. بنابراین به توجه به توانمندی‌هایتان وامکاناتی که در اختیار دارید، زمان مناسبی را برای رسیدن به هدف تعیین کرده و برای رسیدن به آن تلاش نمایید. برخی دروس پایه هفتم برای دانش‌آموزان مشکل بوده و به تنهایی نمی‎توانند مفاهیم آنها را فرا بگیرند که از آن جمله می‎توان به ریاض یا کتاب علوم هفتم اشاره کرد. از آنجا که شیوه و مطالب کتاب‌های درسی با گذشته بسیار تفاوت دارد، بسیاری از والدین نیز نمی‎توانند در این زمینه به فرزندان خود کمک نمایند. پس راه‌حل چیست؟ 

2

برای حل  این موضوع چرا به سراغ کتاب‌های کمک آموزشی نمی‎روید؟ این کتاب‌ها با اهداف مختلفی تهیه و تدوین می‎شوند، شما می‌توانید با توجه به نیاز خود یکی از آنها را انتخاب کرده و در کنار کتاب درسی، به مطالعه آنها بپردازید. اگر در این زمینه انتخاب درستی داشته باشید، درست مانند این است که معلم را به خانه خود آورده‌ باشید. کتاب‌های سیر تا پیاز گاج از این جمله کتاب‌هایی است که می‎تواند در این زمینه به شما کمک کند.

باید بدانید که بدن انسان به طور طبیعی دارای زمان‎بندی است. آیا تابحال به این موضوع فکر کرده‎اید که چرا در برخی از ساعات روز به خوبی از عهده  یک کار بر می‎آیید ولی برای انجام همان کار در دیگر ساعات روز به مشکل برخورد می‎کنید یا باید زمان بیشتری برای آن در نظر بگیرید؟ این موضوع به ساعت درونی بدن انسان باز می‌گردد، سعی کنید ساعت درونی بدن خود را بشناسید و براساس آن فعالیت‌های روزانه خود را تنظیم کنید.

بخش های کتاب کمک آموزشی سیر تا پیاز

کتاب‌های سیر تا پیاز به صورت سه بخش کاملا مجزا و در عین حال بهم پیوسته به تالیف درآمده است. با مطالعه آن به راحتی می‌توانید مفاهیم و اصطلاحات درسی را فرا بگیرید. این کتاب کمک آموزشی شامل بخش‌های زیر است:

درس‌نامه

در این قسمت مولفین سعی کرده‌اند به شیوه‌ایی ساده اما موثر مفاهیم، اصطلاحات و تعاریف آموزش دهند.

سوالات تشریحی

این پرسش‌ها باعث یادآوری و در عین حال تثبت مفاهیم در ذهن دانش‌آموز خواهد شد.

سوالات تستی

پاسخ به پرسش‌های چهار گزینه‌ایی سبب می‌شود تا دانش‌آموز توانایی خود را در بکارگیری نکات  درسی محک بزند. این امر میزان تسلط او را بر مباحث مختلف درسی مشخص خواهد کرد. برای تست زنی لازم است تا دانش آموز به طور دقیق و کامل نکات و مفاهیم آموزشی را فرا گرفته باشد. اگر در این زمینه به مشکل برخورد کرده‌اید و نمی‎توانید از بین پاسخ‌های نزدیک و مشابه، جواب صحیح را پیدا کنید، یعنی باید تست زنی را متوقف کنید و مطالب درسی را دوباره و با دقت بیشتر مطالعه نمایید. پرسش‌های چهار گزینه‌ایی به خوبی می‎توانند نقاط قوت و ضعف شما را نمایان کنند.

مطالب درسی را مرور کنید

برای یادگیری موثر دروس کتاب فارسی هفتم، مرور مطالب را فراموش نکنید. حتما شما هم این موضوع را تجربه کرده‌اید که مطلبی را به دقت خوانده‎اید و مطمئن شده‌اید که آن را فرا گرفته‎اید. اما پس از گذشت چند ساعت یا چند روز قادر به یادآوری آنها نیستید. این موضوع به این دلیل است که مطالب در حافظه بلندمدت شما جای نگرفته است  و به همین دلیل آن را فراموش می‌کنید. اینجا است که می‌پرسید " درس‌های هفتم را چطور بخوانیم؟"

3

برای مرور و تکرار مطالب شیوه‌های مختلفی وجود دارد. برای مثال می‎توانید خلاصه‌ایی از آنچه را که خوانده‌اید بازگو کنید یا سوالات تشریحی را پاسخ دهید. برخی دانش‌آموزان، بلافاصله پس از پایان مطالعه اقدام به مرور و یادآوری مطالب خواهند کرد. باید بدانید این  تکنیک زمانی کارایی خود را نشان می‎دهد که حداقل چند ساعت از مطالعه گذشته باشد.

البته فراموش کردن مطالب درسی به نوع مطالعه نیز بستگی خواهد داشت. برای مثال برای یادگیری بهتر درس‌های هفتم پیشنهاد می‎شود، نکات مهم درسی را با درک و جمله‎بندی خودتان یادداشت برداری کنید. این تکنیک فرآیند یادگیری را بهتر خواهد کرد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.