| کد خبر: 182918 |

◄ مقایسه کولر گازی و کولر آبی

کولر دستگاهی است که برای خنک سازی هوای محیط از آن استفاده می‌شود.

تین نیوز

در گذشته برای تولید سرما از کولر آبی استفاده می‌کردند که هم اکنون نیز در بعضی از مناطق و اماکن از این نوع کولر نیز هنوز استفاده می‌کنند. کولر آبی با استفاده از تبخیر قطرات آب آمیخته شده با ذرات آب سرما را تولید می‌کند.

به گزارش تین‌نیوز، کولر آبی به علت ایجاد رطوبت برای منابق بسیار خشک گزینه بسیار مناسبی است؛ اما برای فضاهایی که شرجی هستند و رطوبت بالایی دارند استفاده از آن‌ها کارایی ندارد. کولر آبی نسبت به کولر گازی در بعضی از موارد مزایای زیادی دارد. کولر آبی برق کمتری نسبت به کولر گازی مصرف می‌کنند. همچنین در بیشتر موارد با قیمت پایین تری دارند؛ از طرفی معایب کولر آبی بسیار زیاد است که باعث می‌شود افراد بسیاری تمایل به استفاده از کولر آبی را نداشته باشند. 

قابلیت خنک کنندگی بالای کولر گازی 

یکی از مزایایی که کولرهای گازی مانند اسپلیت نسبت به کولر آبی دارند؛ قابلیت خنک کنندگی بالای آن‌هاست. کولرهای گازی با بهره‌گیری از قطعات تعبیه شده داخل آن‌ها از قدرت بالایی برای تولید سرما برخوردارند. 

عدم استفاده از آب برای خنک سازی هوا 

یکی از معایب بزرگی که کولرهای آبی دارند این است که از آب برای خنک کردن هوا استفاده می‌کنند که باعث می‌شود آب زیادی مصرف شده و همین‌طور محیط به شدت مرطوب شود. هوای مرطوب بیش از حد باعث ایجاد مشکلات تنفسی و همین‌طور پوسیده شدن وسایل و اجزای خانه نیز می‌شود.

به همین دلیل یکی از مزایای کولر گازی نسبت به کولر آبی، عدم استفاده از آب برای خنک کردن هواست؛ در واقع کولر گازی با تبدیل گاز به مایع و سپس بالعکس مایع به گاز سرما تولید کرده و گرما محیط را می‌گیرد. کولر گازی به میزان یکسان هوا را پخش می‌کند که نحوه عملکرد آن باعث شده تا استفاده بیشتری نسبت به کولر آبی داشته باشد. 

قابلیت تولید سرما و گرما 

کولر گازی تنها برای خنک سازی هوای محیط استفاده نمی‌شود؛ بعضی از کولرهای گازی اسپلیت علاوه بر تولید سرما، قابلیت تولید گرما را نیز دارند. این نوع کولرهای گازی با میزان بازه تغییرات دمایی که در آن‌ها به کار رفته است می‌توانند دمای محیط را بین 16 الی 32 درجه تغییر می‌دهد. از کولر گازی اسپلیت سرمایشی و گرمایشی در مناطق سردسیر استفاده می‌شود. 

طول عمر بالای کولر گازی 

یکی دیگر مزایایی که کولر گازی نسبت به آبی دارد؛ طول عمر بالاست. قطعات کولر گازی معمولا اجزای دیجیتال هستند  و نیاز به تعویض مانند اجزای کولر آبی ندارند به همین دلیل معمولا بیشتر عمر می‌کنند. از طرفی هر چند کولر آبی طول عمر کمتری دارد؛ اما قطعات آن به راحتی یافت شده و همین‌طور قابلیت تعمیر آسانی دارند. 

نیازبه تعمیرات 

از طرفی هزینه تعمیرات کولر گازی نسبت به کولر آبی بسیار بیشتر است و بعضی از کولرهای گازی مانند اینورتر به دلیل اجزا و قطعاتی که در آن‌ها به کار رفته است که کاملا دیجیتال هستند و تعمیر یا تعویض آن‌ها به زمان، انرژی و تخصص بالایی نیاز دارد؛ به همین دلیل معمولا هزینه تعمیرات کولر آبی نسبت به کولر گازی بسیار کمتر است.

مدل‌های متنوع کولر گازی 

یکی دیگر از برتری‌های کولر گازی نسبت به کولر آبی مدل‌های متنوع آن است. کولر گازی با توجه به مدل‌های مختلفی که دارد در هر مکانی قابل نصب است؛ به عنوان مثال کولر گازی اسپلیت شامل تکه داخلی و خارجی می‌شود که به انجام خدمات تخصصی نیاز دارد و نصب آن به این صورت است که پنل خارجی در بیرون ساختمان  و پنل داخلی در درون ساختمان نصب می‌شود.

در حالی که کولر گازی ایستاده نیازی به انجام خدمات نصب ندارند. این نوع کولر گازی بیشتر برای امکانی مورد استفاده قرار می‌گیرند که فضایی برای نصب کولر گازی وجود ندارد؛ به عنوان مثال فروشگاه‌ها، امکان پر تردد مانند فرودگاه‌ها از جمله امکان مورد نظر برای استفاده از کولر گازی ایستاده می‌باشند.

از طرفی کولر آبی چناچه مدل‌های متنوعی هم داشته باشد باید برای نصب آن از محلی که دارای آب، کانال و ... است استفاده شود؛ به همین دلیل امروزه کولرهای آبی در فضاهای پر رفت و آمد به ندرت مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

این مقاله توسط واحد محتوای سایت ایرانگان تولید شده و هر گونه کپی‌ برداری از آن با ذکر منبع بلامانع است. 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.