| کد خبر: 177592 |

سوالاتی درباره اعدام «سلطان سکه»

سلطان سکه و همکارش اعدام شدند. اینک سؤال این است که این نوع اقدام تا چه حد ظرفیت بازدارندگی دارد و چه کمکی به بازگشت ثبات به بازار می‌کند و تا چه حد به حکومت قانون، توسعه سرمایه‌گذاری و رشد تولید ملی یاری می‌رساند؟

تین نیوز

سلطان سکه و همکارش اعدام شدند. اینک سؤال این است که این نوع اقدام تا چه حد ظرفیت بازدارندگی دارد و چه کمکی به بازگشت ثبات به بازار می‌کند و تا چه حد به حکومت قانون، توسعه سرمایه‌گذاری و رشد تولید ملی یاری می‌رساند؟

خطیب نماز جمعه‌ تهران و بسیاری دیگر از خطیبان جمعه، برخی نمایندگان محترم مجلس، سیاست‌ورزان و برخی کارشناسان در دسترس رسانه‌ ملی از این اقدام استقبال کرده‌اند. براساس آنچه این بزرگان اعلام کرده‌اند، حتما در انطباق حکم با شرع انور ایرادی وجود ندارد و حجت تمام است. از این منظر من سخنی ندارم؛ اما سؤال من، سودمندی آن از نظر اقتصادی و اجتماعی و حکومت قانون است.

طبق قاعده فرض بر این است که این اقدام دارای قدرت بازدارندگی حتمی است. سوداگران و متخلفان بزرگ از این مجازات سنگین هراسناک می‌شوند و از دست‌یازیدن به چنین جرائمی دست‌کم تا اندازه‌ای امتناع می‌کنند. عاملان بی‌ثباتی بازار منفعل می‌شوند و بازار تثبیت می‌شود. جامعه نیز حکومت را در کنار خود حس کرده، پیام جدیت و قاطعیت را از حاکمیت در سرکوبی فساد دریافت می‌کند و وجدان آن آرام می‌یابد. به‌ قولی برخی جگرها خنک می‌شود. مردم به حاکمیت اعتماد بیشتری می‌کنند و با آن همراهی بیشتری دارند؛ ولی سؤال این است که آیا به‌واقع این‌چنین است؟

آیا اطلاعات دقیق پرونده‌ دو مورد پیشین پس از اجرای حکم برای یادگیری عمومی انتشار یافت؟ آیا در دو مورد پیشین چنین نتایجی حاصل شد و هیچ قرینه‌ای برای اثبات این مدعاها وجود دارد؟ آیا هیچ تحقیق میدانی چنین فرضیه‌هایی را ثابت می‌کند؟

خاطرم هست که در حاشیه جلسه شورای رقابت به قاضی سراج عزیز که هر دو عضو آن شورا بودیم، گفتم که شما مه‌آفرید را به اتهام افساد بر روی زمین محاکمه می‌کنید.آیا یک فرد با همدستی چند نفر می‌تواند روی زمین افساد کند، نظم را بر هم زند و قاعده‌ فاسد بنیاد کند یا این اتفاق در غیاب حکومت قانون صورت می‌گیرد؟ اگر او فسادی انجام داده که براساس پرونده و اعتراف‌ها حتما انجام داده، آیا او ایجادکننده‌ فساد بر روی زمین و مُخل نظم عمومی است یا فرد فاسدی است که از فضای بی‌قانونی، ناکارآمدی قانون و نحوه‌ اعمال آن و بی‌انضباطی مالی حاکم حداکثر سوءاستفاده را به نفع خود کرده‌ است؟

اینک آن سؤال همچنان باقی است. اگر هر روز خبری از کشف فساد در گوشه‌ای می‌شنویم، آیا می‌توانیم اتهام افساد را متوجه متهمان کنیم؟ یا آنان افراد فاسدی هستند که در بستر بی‌قانونی مانند قارچ می‌رویند و چون هزینه‌ فساد، سرجمع در ضعف حکومت قانون کم است، می‌توانند با کمترین مانع شبکه فاسد و فساد ایجاد کنند؟ آیا این‌گونه اقدام‌ها می‌تواند هزینه‌ فساد را افزایش دهد یا راهکار در برقراری حاکمیت مؤثر و کارآمد قانون است؟

به گمان من، گسترش فساد و عدم حاکمیت قانون دو روی یک سکه‌اند. آیا با عبور از قانون می‌توان به جنگ با فساد رفت؟ بی‌قانونی خوب و بد وجود ندارد. از نظر ذهنی، در عبور از قانون می‌توان نیت خیر داشت؛ اما بی‌تردید نتیجه معکوس خواهد بود. هیچ هدف آرمانی و بزرگی نمی‌تواند سرپیچی از قانون را توجیه کند. هیچ وضعیت و شرایطی نمی‌تواند تخطی از قانون را مشروع کند.

به‌ نظر می‌رسد که با وجود تأکید قانونِ اساسی و گذشت بیش از صد سال از نهضت مشروطیت با شعار حکومت قانون هنوز مفهومِ قانون در نظام هنجاریِ حکمروایی کشور جای باز نکرده و حکم امر مستحبی را دارد که عندالاقتضا بهتر است به آن عمل شود؛ بنابراین برای تأمین منابع مالی اداره‌ شهر، گروهی شهرفروشی را آغاز کردند و اکنون امری مباح و ناگزیر اعلام می‌شود؛ ولی وقتی فساد این روش آشکار می‌شود، آدرس سوداگران بزرگ شهری؛ البته از گروهی خاص به افکار عمومی داده ‌می‌شود.

طرفه آنکه ابتدا امضای طلایی به ‌رسمیت شناخته می‌شود و سپس توصیه به جابه‌جایی ادواری صاحبان آن صورت می‌گیرد. در یک مدت کوتاه ده‌ها بخش‌نامه‌ ارزی و بانکی صادر می‌شود و سامانه‌های متعدد ایجاد می‌شود؛ سپس در پی جمشید بسم‌الله و سلطان سکه و ارتباط‌های خارجی می‌روند. هنوز در حیرتم که چرا در ایران همچنان سُرنا از دهانه‌ گشاد آن نواخته می‌شود.

راهکارِ آسان‌تر حاکمیت قانون و قبول نظریه‌ علمی است. بی‌مبناترین سخن آن است که گفته‌ شود باید از بحث‌های انتزاعی و تئوریک خود را برهانیم و به سمت کارایی و حل مشکلات برویم. حضرات توجه ندارند که نظریه محصول تأمل در امر واقع است و از ناکجا نیامده و بدون نظریه چگونه می‌توان سمت‌وسوی کارایی و حل مشکلات را یافت. اگر نظریه‌ای نتواند یک امر واقع را تبیین کند، از اساس فاقد ارزش است. اینان چنان امر نظری را محکوم می‌کنند که گویی نظریه تأملات در عالمِ خلسه است یا آنکه بدون نظریه می‌توان حرکت کرد. حرکت بدون نظریه مانند حرکت در تاریکی بدون چراغ است که جز دوری از مقصد ثمری ندارد. به فرموده‌ امام صادق (ع) هرکس که بدون بصیرت عمل کند؛ مانند کسی است که بیراهه می‌رود؛ هرچند شتاب کند از هدف دورتر شود.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علیرضا سمنانی 11 1

    جناب آخوندی
    وزیر 62 ماهه
    سلام
    در مطلب آخر کانالتون در واکاوی پرونده سلطان سکه مرقوم فرموده اید ک چون قانون سفت و محکمی وجود نداشته فساد فی الارض بوجود اومد و این حجم از فساد اقتصاد کشور رو بهم ریخت

    فارغ از اتهامات وارده به سلطان سکه , در کنار این مبحثی که شما مطرح فرموده اید بهتراست پاسخ دهید در دوران وزارت 62 ماهه شما بر صنعت حمل و نقل کشور چه فسادهایی پدید اومد و شما چگونه مبارزه کردید ؟
    شما مجری کرایه توافقی در کشور بودید و فسادی ک از این طریق بوجود آمد در وزارت شما پایه ریزی شد
    دوران وزارتی شما پر بوده از اعتراضات و اعتصابات گسترده . در اعتراضات بحق امسال هیچ حرف و مطلبی در کانالتان ننوشتید و آنچنان مغرور از عملکردتون بوده و هستید ک گویی آبی تکان نخورده
    جناب آخوندی , بی قانونی شرکتهای حمل و نقلی , و هوایی نمونه ی کوچکی از مدیریت شما بود و همچنان زهر این ضعف بر دامان رانندگان و کامیونداران این مملکته
    افتخارتان نساختن یک واحد مسکن مهرست

    بجای واکاوی دستگاه قضا , بهترست واکاوی اعمال و مدیریت خودتون را داشته باشید
    حداقل واکاوی کنید چرا رانندگان معترض شدند
    کجای کار ریاست شما و زیردست شما مشکل داشت که اینگونه معترض شدند

    سکان مدیریت حمل و نقل 62 ماه در دست شما بود
    و فسادی ک در این سالها رشد کرد و ریشه دار شد , مرهون مدیریت شما و جناب کشاورزیان بود
    نمونه بارز آن برخورد سریع و قاطع مدیریت جدید سازمان با شرکتهای حمل و نقلی و سازماندهی جدید این سازمان با شبکه ی فساد داخلی ست


    سمنانی
    راننده و کامیوندار
    1397.08.28

  • سیددلاورموسوی 9 0

    باسلام و ادب.
    جناب آخوندی.
    با دیدن این متن از طرف شما یاد این ضرب المثل افتادم .
    که شما که لالایی بلدی چرا خوابت نمیبرد.
    شما که اینهمه اهل واکاوی مسائل هستید و عقیده دارید بجای بریدن شاخه فساد باید از طریق اصلاح ریشه به جامعه عاری ازفسادرسید.
    مطمئنم اگر در زمان وزارت به اندازه وقتی که برای تنظیم این متن گذاشته اید به حمل و نقل میپرداختید این همه اعتراض و اعتصاب و نارسایی و تخلف در حوزه حمل و نقل بوجود نمی امد.
    کما اینکه تخلفاتی که در دوران وزارت شما در حمل و نقل نهادینه شد سالهای سال طول میکشد تا بهینه شود.
    لطفآ باغچه خود را بیل بزنید

  • رضا خزائی 6 0

    سلام
    جناب دکتر آخوندی
    با نظرات شما موافق ام
    بسیار نکته های کارشناسی دقیقی را بیان کردید
    اما خودتان با حمل و نقل چه کردید؟
    چه بسیار اند ورشکستگانی که از ابتدای ورود کامیون ها و ایجاد راه ها در کشور در حال فعالیت و خدمت رسانی بودند ولی با اجرای کرایه توافقی ریشه ی شان خشک شد.
    چه بسیار اند شرکت های حمل و نقلی که با کرایه های توافقی سرمایه های کلانی در حد جمشید بسم الله را از جیب و سفره ی رانندگان و کامیون داران گرد آوردند
    چه بسیار اند رانندگان و کامیون دارانی که مدت ها شرمنده ی خانواده بودند و هستند.

    یکبار در دوران وزارت از این قشر نان بردید؟
    در اعتراضات به حق رانندگان یکبار بیانیه ای در حمایت یا چاره اندیشی ارائه دادید؟
    نخیر

    به یک دلیل خود را مدیون شما میدانم...
    آن هم به خاطر تایید طرح تن کیلومتر در روز پایانی کار وزارت.
    انشالله که تمام توان مسئولین در راه آینده نگری و حل مشکلات فعلی جامعه باشد نه...

    رضا خزائی
    راننده و کامیون دار

  • محمد ابراهیم درخشنده 9 0

    سلام جناب اخوندی حال که از منسب قدرت پایین امدید چشاتون باز شده جرا در زمان تصدی قذرت چشم گوشتون بسته بود که این قشر زحمت کشو به فنا بردین

  • سعیدعلام 6 0

    سلام جناب آخوندی
    من یک رآننده هستم که از فروردین ماه تا الان عضو کانال شما هستم
    حق ول انصاف حقه ما راننده ها نبود یک بار یک کلمه از حق و حقوق ماهانه بنویسید؟ یا حداقل خودتون را به عنوان وزیر راه معرفی کنید؟ چقدر هر روز به کانالتون سر زدم که شاید حداقل دفاعی از قشر ما فراموش شدگان کرده باشید و منم با افتخار پخشش کنم توی گروه رانندگان.حالا چه شده که دم از بی قانونی میزنید

  • محمود کیاست فر 3 0

    سلام. یک مثل است.
    هیچ کس نمیگوید که دوغ من ترش هست. جناب اخوندی
    باز هم خدا را شکر بعد از استفا چشمان به روی بعضی حقایق باز شده

  • سجاد شیری 1 0

    سلام جناب آخوندی
    شما از نظریه علمی صحبت میکنید ولی متاسفانه نه این که شما بیشتر ما فقط صحبت میکنیم ولی به عمل نمیرسیم همان گونه که خودتون این حرف خودتونو تو حمل و نقل منکر شدین و از مطلب علمی ومحاسباتی تن بر کیلومتر حمایت نکردین به نظر من گفتن نظر راحت است ولی عمل کردن به گفته های خودمون حتی اگر ضرر واسمون داشته باشه ولی به نفع مردم باشه سخت است وکار هرکس نیست پس مطلب علمی پیش نمیرود اینجا قانون باید سرسختی نشان دهد تا ازفساد جلوگیری کند که شروع شده وانشالله ادامه خواهد داشت تا افراد فاسد از این نظام ریشه کن بشوند
    بااحترام فراوان

  • کورش فلاحی 2 0

    سلام واقعا برای خودم وهمکارانم متاسفم که مسئول صنفم پس از چند سال متوالی که مسئولیت وزارت خانه ای را به عهده داشته یادشون نبوده که باید با فساد وبی قانونی مبارزه کنند حالا پس از پایین امدن از اریکه قدرت ومسئولیت حرف از مبارزه با فساد میزنند .خوب شد یاد گرفتیم یک نوع دیگه از مبارزه با فساد را .

  • علی خوشکام 2 0

    با سلام خدمت جناب آقای آخوندی
    شما از نظام و خط مشیی انتقاد میکنید که تا چندی پیش خودتان سکان دار یکی از وزارت خانه هایش بودین و الان که دیگر سمتی ندارید برای تغیر نظر عموم در مورد خودتان دست به انتشار این مطلب زدید و واضح و روشن است که اگر دوباره به سمتی برسید اینگونه انتقادات فراموشتان خواهد شد
    گر چه که با بنیاد این مطلبتان موافق هستم ولی به عنوان یک راننده که در سالهای اخیر بزرگترین ضربات را از وضع قوانین و شرایط موجود خورده ام سوالی از شما دارم
    در مورد آن مدیر دو تابعیتی و کارهایی که در به فنا بردن حمل و نقل انجام داد چه نظری دارید؟

  • ناشناس 1 0

    سلام آقای آخوندی
    خیلی دلم میخواد بدونم اگر شما بازنشسته شده بودی و کلی با تقدیر و تشکر و لوح تقدیر از وزارت خانه خداحافظی کرده بودید اون موقع چطور دیگران را مؤاخذه میکردید.

  • mohsemm 0 0

    باسلام
    وزیر محترم اسبق راه وترابری
    ممنون از تحلیل جامع وپر محتوای شما
    ولی خاطر مبارک را معطوف میکنم به مصوبات زمین مانده وتفسیربه رای شده شورای عالی هماهنگی ترابری که جنابعالی مانند هر وزیر راه وترابری دردوران وزارت ریاست ان رابعهده داشته اید که موجبات زمین گیرشدن حمل ونقل جاده ای درحال حاضر گردیده است..ظاهرا خروجی کمیته های فرعی بازنگری مصوبات هم نتوانست این کلاف سردرگم راباز نماید وگویا در همه سازمانها ووزارتخانه ها قاعده پیگیری وبررسی مقررات وقوانین توسط نخبه گان هر صنف وصنعت برای طرح در هییت های عمومی دیوان عدالت اداری وابطال بعضی از انان باید دردستورکار همه دستگاهها وبدنه قوه مجریه قرارگیرد.