| کد خبر: 189344 |

مسیل‌های زیر اتوبان‌های تهران باید خالی شوند/گم شدن مسیر برخی روددره‌ها به دلیل ساخت و ساز

پس از سیلاب‌های اخیر صحبت‌های بسیاری درباره قرارگیری اتوبان‌ها و جاده‌های شهر تهران بر روی مسیل رودخانه‌ها به زبان آورده شد، همه از بی‌دفاع بودن شهر و لزوم دقت در زمینه توسعه و ساخت و سازها گفتند.

تین نیوز

ظاهرا بی‌توجهی به استانداردها و حفظ حریم رودخانه‌ها و روددره‌ها در ساخت وسازهای عمرانی تهران همچنان ادامه دارد، به طوری که اتوبان شهید بروجردی نیز در مسیل رودخانه کن قرار گرفته است و مدیران شهری فقط امیدوارند، قبل از بهره‌برداری، اصلاحات لازم انجام شود.

به گزارش ایلنا، اتوبان‌های غیراستاندارد تهران و احداث آنها در مسیل رودخانه‌های این شهر،‌ پس از سیلاب‌های اخیر کشور بار دیگر نقل زبان‌ها شد. توسعه اتوبان‌های تهران از جمله اتوبان امام علی(ع)،‌ نیایش، همت، صیادشیرازی، مدرس و بخش‌های مهمی از بزرگراه آزادگان که بر روی چند مسیل طبیعی قرار گرفته‌اند، پس از سیل اخیر در کشور، نگاه‌ها را مجددا به سمت سیاست‌های عمرانی مدیران شهری تهران در لحاظ کردن ویژگی‌های محیطی و رعایت استانداردهای ساخت و سازهای درون شهری معطوف کرد. مساله‌ای که پس از فروکش کردن سیلاب و بازگشت شرایط به حالت عادی،‌ کمرنگ‌تر شده است.

پس از سیلاب‌های اخیر صحبت‌های بسیاری درباره قرارگیری اتوبان‌ها و جاده‌های شهر تهران بر روی مسیل رودخانه‌ها به زبان آورده شد، همه از بی‌دفاع بودن شهر و لزوم دقت در زمینه توسعه و ساخت و سازها گفتند.

تاکید بر خطر آفرینی اتوبان امام علی (ع)

اتوبان امام علی(ع)، اتوبان نیایش و همچنین همت از جمله پروژه‌های عمرانی هستند که در مسیل رودخانه‌های تهران ساخته شدند، اتوبان امام علی(ع) علاوه بر قرار گرفتن بر روی مسیل رودخانه‌ها، همواره یکی از نقاط بحث برانگیز بوده و در لیست پرخطرترین اتوبان‌های تهران قرار دارد.

سردار مهماندار در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا با اشاره به اینکه بزرگراه امام علی(ع) یکی از نقاط پرتصادف و پر حادثه ما است، گفته بود: در این مسیر  شیب طولی وجود دارد و همچنین عدم وجود پهلوگاه‌ها در این بزرگراه باعث بروز تصادفات در این محور می‌شود‌، اما در  پی بارش‌های فروردین ماه تهران،‌ مساله قرار گیری این اتوبان بر روی مسیل و بروز حادثه سیل دروازه قرآن شیراز، خطرآفرینی آن را دوچندان کرد که در نهایت به مسدود شدن این اتوبان در روزهای بارانی تهران ختم شد.

اما مسئولین شورا در اینباره نظرات دیگری دارند.

علی اعطا، ‌سخنگوی شورای شهر تهران، درباره غیراستاندارد بودن برخی اتوبان‌های تهران و همچنین سیاست‌های شهرداری در مدیریت پروژه‌های عمرانی شهری به خبرنگار ایلنا می­‌گوید: در آیین نامه‌های عمرانی  چگونگی عرض و شعاع اتوبان و محل چرخش و تقاطع‌ها مشخص باشد و شهرداری رعایت آن را خیلی جدی می‌گیرد،‌ در نتیجه کمتر با اتوبان‌های غیراستاندارد مواجه می‌شویم.

علی اعطا درباره شیب غیراستاندارد اتوبان امام علی (ع) که آن را همچنان در لیست پرخطرترین اتوبان‌های تهران قرار داده است، می‌گوید: شاید در نقطه خاصی شیب اتوبان‌ غیراستاندارد باشد،‌ اما گزارشی در این باره ندیده‌ام.

شبکه جمع‌آوری آب‌های شهری تهران کمتر از 50 درصد محقق شده است

محمدعلی کرونی، دبیر کمیسیون عمران شورا نظر دیگری دارد و درباره این اتوبان به خبرنگار ایلنا می‌گوید: در سطح این اتوبان شبکه جمع‌آوری آب‌های سطحی کامل نشده است و بحث مسیلی که از وسط این اتوبان عبور می‌کند،‌ در بعضی نقاط قطع شده است،‌ در نتیجه اگر آبی از بالا جاری شود در سطح اتوبان پس زده می‌شود و ممکن است آبها را با خود ببرد. شبکه جمع‌آوری آبهای سطحی در اتوبان امام علی باید تکمیل شود، از طرفی شبکه جمع‌آوری آب‌های شهری تهران نیز باید کامل شود و به صورت یک شبکه درآورده شود که متاسفانه این مساله کمتر از 50 درصد تحقق پیدا کرده است.

وی درباره شیب اتوبان امام علی(ع ) نیز می‌گوید: شاید از لحاظ جاری شدن سیل شیب آن تند باشد‌، اما به لحاظ ترافیکی شیب غیراستانداری نیست و اگر اینطور بود،‌ پلیس اجازه تردد در این اتوبان را نمی‌داد.

کرونی می‌گوید: اگر شیب غیراستانداردی هم وجود داشته باشد،‌ به لحاظ فنی نمی‌توان کاری برای آن انجام داد،‌ زیرا بحث انسداد هم با توجه به حجم ترافیکی آن امکان پذیر نیست،‌ در نتیجه در این اتوبان جمع‌آوری آبهای سطحی شبکه در درجه اول اولویت قرار دارد و باید کامل شود، ‌در برخی از نقاط اتوبان اصلا منافذی برای خروج آب وجود ندارد و اگر آب جاری شود یا در سطح اتوبان می‌ماند و یا با شدت هرچه تمام‌تر خودروها را با خود می‌برد.

اتوبان بروجردی چالش مدیریت شهری

مساله قرارگیری اتوبان‌های قدیمی تهران بر روی مسیل رودخانه‌ها را که کنار بگذاریم، ظاهرا در احداث اتوبان‌های جدید نیز بی توجهی به مسیل‌ها در حال رخ دادن است و  اتوبان در حال ساخت شهید بروجردی نیز به همان مسئله اتوبان امام علی و همت و نیایش گرفتار است.

محمدعلی کرونی، دبیر کمیسیون عمران و حمل نقل شورای شهر تهران با اشاره به موظف بودن شهرداری در ایمن سازی اتوبان‌ها می‌گوید: بحث ایمن سازی جزو بدیهیات است و شهرداری براساس برنامه سوم موظف به انجام این کار است.

وی در ادامه با اشاره به تکرار مساله قرارگیری اتوبان‌ها در مسیل رودخانه‌ها در اتوبان در حال ساخت شهید بروجردی می‌گوید: همان مساله‌ای که درباره اتوبان امام علی (ع) و عبور از مسیل رودخانه مطرح است،‌ ‌اکنون برای اتوبان‌ ناتمام شهید بروجردی نیز در حال وقوع است،‌ این اتوبان در مجاورت رودخانه کن در منطقه 18 تهران در کنار شن چاله‌ها قرار دارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه اصلی‌ترین دغدغه کمیسیون عمران اکنون اتوبان ناتمام شهید بروجردی است، می‌گوید: امیدواریم قبل از بهره‌برداری بتوان اصلاحات این اتوبان در حال ساخت را انجام داد.

مسیر روددره‌ها در جریان ساخت و ساز شهر تهران گم شد

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران نیز درباره برنامه مدیریت شهری برای آسیب‌شناسی پروژه‌های در حال بهره‌برداری اتوبان‌هایی که بر روی مسیل‌ها قرار دارند، می‌گوید: باید مسیل‌ها را خالی کنیم،‌ و این در دستور کار شهرداری قرا گرفته است. تهران 7 روددره دارد و مسیر همه آنها از بالادست به سمت پایین دست در حال کشف و بررسی است. نکته اینجاست، که مسیر برخی از این روددره‌ها در جریان ساخت و ساز در شهر گم شده‌اند،‌ اما این مسیل‌ها برای حرکت باید آزاد باشند و شهردار یک مشاور ویژه در امر روددره‌ها گرفته است که مکان‌یابی این مسیل‌ها را انجام دهد.

منبع: خبرگزاری ایلنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.