| کد خبر: 175842 |

◄ اولویت اصلی راه‌آهن، واگذاری حداکثری امور به بخش خصوصی است

اولویت اصلی راه‌آهن واگذاری حداکثری امور به بخش خصوصی است و به‌منظور تسهیل حضور سرمایه‌گذاران در بخش ریلی، تضامین کافی برای امنیت سرمایه‌گذاری را به آن‌ها خواهیم داد.

تین نیوز

اولویت اصلی راه‌آهن واگذاری حداکثری امور به بخش خصوصی است و به‌منظور تسهیل حضور سرمایه‌گذاران در بخش ریلی، تضامین کافی برای امنیت سرمایه‌گذاری را به آن‌ها خواهیم داد.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، مدیرعامل راه‌آهن ضمن بیان این در نشست خبری امروز خود که با حضور خبرنگاران بازار سرمایه انجام شد، گفت: از همه توان راه‌آهن برای جذب سرمایه‌گذاران و حضور آن‌ها استفاده می‌کنیم تا بتوانیم به توسعه حمل‌ونقل ریلی دست یابیم.

سعید محمدزاده ادامه داد: به همین منظور در نظر داریم تا تامین مالی برای تهیه ۶۰۰ لکوموتیو و ۲۸ هزار واگن باری از طریق بازار سرمایه صورت بگیرد.

محمدزاده خاطرنشان کرد: بر اساس برنامه‌های راه‌آهن،‌ با همت بخش خصوصی، اختصاص ۲۱۰ قطار فوق‌العاده برای ایام اربعین برنامه‌ریزی شده است، به‌طوری‌که از تعداد ۵۰۰ قطار به ۷۲۶ قطار در این ایام رسیده‌ایم. البته نیمی از این قطارها در مسیر تهران-کرمانشاه در حرکت خواهند بود.

به گفته محمدزاده آنچه سبب توسعه پایدار کشور می‌شود، اقتصاد پایدار کشور است و دردناک است اگر بدانیم راه‌آهن باید ۳۰ درصد جابجایی‌ها را انجام دهد اما تنها ۱۲ درصد این کار را انجام می‌دهد. ضمن اینکه اگر فقط به موضوع صرفه‌جویی سوخت بیندیشیم این موضوع درک می‌شود.

توسعه حمل‌ونقل ریلی با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی

محمدزاده تاکید کرد: توسعه حمل‌ونقل ریلی رخ نمی‌دهد مگر با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی. به همین منظور باید تلاش کنیم حضور سرمایه‌گذاران در این بخش تسهیل شود.

مدیرعامل راه‌آهن افزود: براساس برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده قرار است ۵۴ درصد این سرمایه‌گذاری توسط بخش خصوصی و ۴۶ درصد آن توسط دولت و بخش خصوصی تامین شود.

او تصریح کرد: در انتقال هر تن بار از جاده به روی ریل ۳۵ سی‌سی سوخت صرفه‌جویی می‌شود و آمارها نشان می‌دهد سال گذشته در مصرف سوخت معادل ۱.۲ میلیارد دلار در حوزه حمل‌ونقل ریلی کشور صرفه‌جویی شده است.

مدیرعامل راه‌آهن با بیان اینکه میزان صرفه‌جویی سوخت در قطارهای حومه‌ای در اطراف کلان‌شهرهای بزرگ به ازای هر نفر-کیلومتر معادل ۸۰ سی‌سی و در مسافت‌های بلند معادل ۲۰ سی‌سی سوخت است، گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد هر سال در اطراف تهران ۱۰۰ میلیارد نفر مسافر جابه‌جا می‌شوند و این نشان می‌دهد که ظرفیت بزرگی در حوزه حمل‌ونقل ریلی کشور در زمینه صرفه‌جویی‌های سوخت وجود دارد.

مالیات بر ارزش‌افزوده با نرخ صفر درصد

محمدزاده تصریح کرد: در برنامه ششم توسعه با حمایت دولت و مجلس شورای اسلامی مالیات بر ارزش‌افزوده با نرخ صفر درصد برای شرکت‌های ریلی محاسبه می‌شود و این در جذب سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی در حوزه شبکه ریلی کشور بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

مدیرعامل راه‌آهن ادامه داد: براساس آمار حمل هر یک میلیارد تن کیلومتر بار توسط ریل در سال معادل ۲۰ میلیون دلار برای ما صرفه‌جویی سوخت دارد و اکنون ظرفیت حمل بار در شبکه ریلی کشور به حداقل ۲۰ میلیون تن رسیده است.

اتصال راه‌آهن به مراکز صنعتی و معدنی

سعید محمدزاده با بیان اینکه ما نباید اجازه دهیم ظرفیت‌های خالی در حوزه حمل‌ونقل ریلی داشته باشیم، گفت: اتصال شبکه ریلی به مراکز صنعتی، معدنی و تجاری یکی از مهم‌ترین اولویت‌های راه‌آهن است تا ما بتوانیم به حمل ۳۰ درصدی بار در کشور دست پیدا کنیم.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی افزود: اولویت ما در حوزه ریلی کشور، استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی است و تامین ناوگان ریلی توسط کارخانجات داخلی یکی دیگر از مهم‌ترین اهداف شرکت راه‌آهن است.

محمدزاده تاکید کرد: ارزش حسابرسی نشان می‌دهد در سال ۹۶ راه‌آهن معادل ۸۵۰ میلیارد تومان یارانه به شرکت‌های مسافری اختصاص داده است، زیرا اکنون هیچ‌گونه عوارض و حق دسترسی از شرکت‌های مسافری دریافت نمی‌شود.

راه‌اندازی 210 رام قطار برای مراسم اربعین حسینی

سعید محمدزاده در ادامه نشست خبری امروز خود، درباره سفر ریلی به مراسم اربعین امسال گفت: امسال برای برگزاری مراسم اربعین ۲۱۰ قطار فوق‌العاده برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

معاون وزیر راه‌وشهرسازی تصریح کرد: نیمی از این قطارها برای مسیر تهران-کرمانشاه و پس از آن به صورت ترکیبی تا مهران زائران را جابه‌جا کرده و زوار اربعین می‌توانند در خاک عراق نیز از مهران تا نجف به مسیر خود ادامه دهند.

محمدزاده افزود: نیمی دیگر از قطارها تا خرمشهر مسافران را حمل کرده‌اند و از خرمشهر تا شلمچه قطارهای ریل‌باس ۲۴ ساعته زائران را رایگان جابه‌جا می‌کنند.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.