| کد خبر: 170201 |

◄ ریل‌ها را تحویل داده‌ایم؛ معاون وزیر خبر نداشت

ارسال اولین محموله ریل ملی توسط ذوب‌آهن در خرداد ماه سال جاری به شرکت راه‌آهن را تایید می‌کنم و معتقدم که احتمالا مدیرعامل شرکت‌ ساخت اطلاع دقیقی از این موضوع نداشته‌اند.

تین نیوز

پس از چهار سال تلاش بی‌وقفه ذوب‌آهن، خرداد ماه امسال، این شرکت توانست اولین محموله500‌تنی از قرارداد 40هزار تنی تولید ریل U33 به ارزش 25میلیون یورو را تولید و تحویل شرکت راه‌آهن کند.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، حالا اما ادعای خرید ریل توسط شرکت راه‌آهن از سوی مدیرعامل شرکت‌های ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور  زیر سوال رفته است.

خیرالله خادمی در این‌باره گفت: علی‌رغم اینکه یک قرارداد باز بین شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با شرکت ذوب‌آهن اصفهان برای تولید ریل وجود دارد اما تاکنون ریلی برای اجرای در کشور تحویل داده نشده است.

خادمی

خادمی افزود: ذوب آهن با هر حجمی که ریل بسازد در پروژه‌های داخلی استفاده می‌شود اما نمی‌توان پروژه‌های عمرانی ریلی کشور که در اولویت ساخت هستند را به خاطر ساخته‌شدن ریل داخلی متوقف کرد.

این مقام مسئول تاکید کرد: تاکنون هیچ ریلی از سوی شرکت‌های داخلی برای استفاده و واگذاری در داخل کشور به ما واگذار نشده است.

این در حالی است که معاون فنی‌وزیربنایی راه‌آهن پیش از این در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفته بود: به‌رغم اینکه مصرف اصلی راه‌آهن در تولید ریل‌های UIC60 است اما شرکت ذوب‌آهن اصفهان به‌خوبی توانسته ریل‌های U33 را با اطمینان از کیفیت و کارایی آنها به شرکت راه‌آهن تحویل دهد.

یزدانی

مازیار یزدانی عدم خرید ریل از خارج یا از شرکت جیندال هند را منوط به عمل ذوب آهن به انجام تعهدات خود عنوان کرده بود و اضافه کرد: ذوب آهن، توان تولید ریل‌های UIC60 را دارد و تا هر میزانی که این نوع ریل را تولید کند، راه‌آهن خریدار آن است.

تناقض در اظهارنظر مسئولان صنعت ریلی ما را بر آن داشت تا با یک مقام بلندپایه در شرکت ذوب آهن اصفهان نیز گفت‌وگو کنیم.

معاون بازاریابی و فروش ذوب‌آهن اصفهان در واکنش به ادعای مطرح شده توسط خیرالله خادمی گفت: ارسال اولین محموله ریل یو33 توسط ذوب‌آهن در خرداد ماه سال جاری به شرکت راه‌آهن را تایید می‌کنم و معتقدم که احتمالا اطلاع دقیقی از این موضوع نداشته‌اند.

دشتیانه

احسان دشتیانه اضافه کرد: محموله دوم ریل ملی نیز در شرکت ذوب آهن در حال تولید است که برای تحویل آن منتظر اعلام امادگی راه‌آهن برای خرید آنها هستیم.

دشتیانه درباره کیفیت ریل‌های تولیدی نیز گفت: کیفیت این تولیدات را می‌توان تضمین کرد؛ چراکه متناسب با بالاترین محصولات فولادی اروپایی تولید شده‌اند.

معاون بازاریابی و فروش ذوب‌آهن تصریح کرد: تولید ریل ملی به میزان قابل توجهی از خروج ارز از کشور نیز جلوگیری کرده است و مسئولان باید از این اتفاق اقتصادی استقبال کنند.

این در حالی است که برخی از کارشناسان ریلی در این‌باره نظر متفاوتی دارند و معتقدند که کشور به سالانه حدود 120 هزار تن ریل نیاز دارد که ذوب آهن نتوانسته آن را تولید کند. بنابراین تا زمانی که نتوانسته ریل UIC60 تولید کند، نمی‌توان روی توان عملیاتی آنها حساب کرد.

برخی دیگر از این کارشناسان نیز می‌گویند: با در نظر گرفتن پایداری بیشتر UIC60 از U33 پس از پروسه نورد، به سبب بزرگ‌تر بودن پروفیل ریل، می‌توان نتیجه گرفت که توان تولید انبوه و استاندارد ریل UIC60 اکنون توسط کارخانه شرکت ذوب آهن وجود دارد.

از این نکته نیز نباید غافل بود که ریل‌های UIC60 به سبب سنگین‌تر بودن واحد طول، نسبت به ریل‌های U33 از سرعت بالاتری برخوردار هستند.

همچنین لازم به توضیح است که ذوب آهن اصفهان، بزرگ‌ترین کارخانه تولید ریل در خاورمیانه است که بخش ریلی آن در سال 1395 افتتاح شده است. اولین قرارداد تولید ریل این شرکت نیز در همان سال با شرکت راه‌آهن بسته شد که اولین محموله از آن قرارداد، پس از فرازوفرودهای بسیار در فروردین ماه امسال به راه‌آهن تحویل داده شد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.