| کد خبر: 234184 |

◄ آخرین وضعیت پایانه‌های مرزی ایران و افغانستان +جزئیات

مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره آخرین وضعیت پایانه‌های مرزی مشترک بین ایران و افغانستان و مبادلات تجاری دو کشور توضیحاتی ارائه کرد.

تین نیوز

مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای درباره آخرین وضعیت پایانه‌های مرزی مشترک بین ایران و افغانستان و مبادلات تجاری دو کشور توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، در پی تحولات اخیر افغانستان و پیشروی طالبان در این کشور وضعیت مبادلات تجاری بین دو کشور با اختلالاتی مواجه شده که البته دو مرز مشترک هم اکنون به حالت عادی برگشته و دیگر پایانه‌ مرزی (میلک) نیز به نظر در روزهای آتی به روند سابق خود بازخواهد گشت.

جواد هدایتی - مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای - در گفت‌وگو با ایسنا در این باره اظهار کرد: در حال حاضر دو مرز شمالی یعنی پایانه‌های مرزی دوغارون در استان خراسان رضوی و ماهی رود در استان خراسان جنوبی بعد از تصرف توسط طالبان ظرف چند روز مبادلات مان شروع شد و الان به حالت قبل از تصرف رسیده و شرایط عادی است.

وی افزود: اما مرز میلک در سیستان بلوچستان چون اخیرا به تصرف درآمده و مقداری درگیری هم در آنجا وجود داشت به نوعی فعلا حالت عادی نیست و به نظر می‌رسد طی چند روز آینده با برقراری امنیت بیشتر به حالت عادی برخواهد گشت است.

مدیرکل ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای ادامه داد: البته طرف مقابل یعنی طالبان برای بازگشایی مرز اعلام آمادگی کرده‌اند و ما هم شرایطی را به آن‌ها اعلام کردیم که باید امنیت برقرار شود و وضعیت پایانه‌های مرزی را مدیریت کنند و اگر این اتفاق بیافتد، تصمیم‌گیری‌های لازم در این خصوص از طریق مجاری داخلی اتخاذ خواهد شد و هم اکنون ترددهایی درحال انجام است و درحال ارزیابی برای برقراری تردد پایدار هستیم.

حدود یک ماه پیش پایانه‌های مرزی دوغارون و ماهی‌رود مانند مرز جنوبی با افغانستان به دلیل سقوط دولت با مشکلاتی مواجه شد و سازمان راهداری در بخشنامه‌ای ابلاغ کرد که «با توجه به تحولات مرزی به وجود آمده در مرزهای مشترک کشور افغانستان با جمهوری اسلامی ایران و ساقط شدن مدیریت مرزهای جاده‌ای ماهیرود و دوغارون از دولت مرکزی کشور افغانستان خواهشمند است دستور فرمایید اطلاع‌رسانی به تشکل‌های صنفی، شرکت‌های حمل و نقل و رانندگان معمول نمایند. شایان ذکر است با توجه به عدم امکان تردد از مرزهای مذکور، در صورت صدور سند حمل و اعزام ناوگان و سرگردانی رانندگان در مرز مذکور مسئولیت تبعات بعدی با شرکت حمل و نقل صادرکننده سند حمل می‌باشد. خاطرنشان می‌گردد در حال حاضر امکان تردد به افغانستان صرفا از پایانه مرزی میلک و با کسب اطلاع قبلی از وضعیت مرز امکان‌پذیر می‌باشد.»

اما این مشکلات در دو پایانه مرزی مذکور تا چند روز ادامه داشت و پس از آن هدایتی در این باره اعلام کرد که به دلیل بروز مشکلات امنیتی و جهت احتیاط این بخشنامه صادر شد اما در حال حاضر این مشکل برطرف شده و جریان تجاری بین ایران و افغانستان برقرار شده است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.