| کد خبر: 204054 |

تخصیص سهمیه پیمایشی سوخت از فردا فقط با بارنامه

یک مقام مسئول سازمان راهداری با بیان اینکه "امروز آخرین فرصت برای ثبت‌نام صدور کارت هوشمند وانت‌بارهاست" گفت:‌ از فردا سهمیه پیمایشی سوخت براساس بارنامه تخصیص می‌یابد.

تین نیوز

یک مقام مسئول سازمان راهداری با بیان اینکه "امروز آخرین فرصت برای ثبت‌نام صدور کارت هوشمند وانت‌بارهاست" گفت:‌ از فردا سهمیه پیمایشی سوخت براساس بارنامه تخصیص می‌یابد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از تسنیم، غلامحسین دغاغله  درباره آخرین وضعیت برنامه تخصیص سوخت وانت‌بارها برای اساس پیمایش اظهار کرد: در راستای ثبت‌نام برای صدور کارت هوشمند ناوگان وانت‌بار و رانندگان،سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از حدود 10 روز قبل زیرساخت‌های ثبت‌نام غیرحضوری را فراهم کرد.

 وی ادامه داد: علاوه بر روش قبلی ثبت‌نام که مطابق آن برای صدور کارت هوشمند به مراکز تعیین‌شده مراجعه می‌شد و مستندات را ارائه می‌دادند، با هدف صرفه‌جوی در وقت و هزینه سازمان راهداری سایت smartcard.rmto.ir راه‌اندازی کرد. بر این اساس متقاضیان مدارک خود را در سایت مذکور بارگذاری کرده و رسید کارت هوشمند برای آنها صادر می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا ثبت‌نام در سایت سازمان راهداری محدودیت زمانی ندارد، گفت: سایت سازمان راهداری برای ثبت‌نام صدور کارت هوشمند وانت‌بار و راننده هیچ محدودیت زمانی ندارد، اما بر اساس تصمیم کارگروهی که شرکت پالایش و پخش مسئولیت آن را بر عهده دارد از اول بهمن 98 (فردا)، سهمیه سوخت وانت‌بارها بر اساس پیمایش تخصیص می‌یابد.

مدیرکل دفتر حمل کالا سازمان راهداری با یادآوری تخصیص سهمیه سوخت حداقل 300 و 400 لیتری برای وانت‌بارهای دوگانه‌سوز و بنزین سوز، اضافه کرد: با توجه به این‌که این سهمیه سوخت حداقلی است،‌ افرادی که احساس می‌کنند این میزان سوخت کفاف فعالیت آنها را نمی‌دهد باید نسبت به دریافت کارت هوشمند و بارنامه اقدام کنند.

دغاغله تاکید کرد:‌ بر اساس بارنامه پیمایش وانت‌بارها محاسبه‌شده و کیلومتر تبدیل به سهمیه سوخت می‌شود. ما در سازمان راهداری تجربه سه، چهار سال را در بخش ناوگان سنگین داریم.

به گفته وی، افرادی که دارای بارنامه وانت‌بار هستند در پایان هرماه (25 و 26 هرماه) میزان پیمایش آنها محاسبه و به سهمیه سوخت افزوده خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که سهمیه سوخت وانت‌بارها بر اساس پیمایش چه میزانی است، اظهار کرد:‌ این سهمیه بر اساس مؤلفه‌های متعددی ازجمله سن ناوان، نوع ناوگان، میزان مصرف سوخت و... محاسبه و جدول قواعد آن تعیین‌ شده است.

مدیرکل دفتر حمل کالا سازمان راهداری بیان کرد:‌ در تخصیص سهمیه سوخت وانت‌بارها بر اساس پیمایش، ترددها برای دریافت بارنامه تا بارگیری و مسافتی که در داخل شهرها برای تخلیه بار طی می‌شود را نیز محاسبه کرده‌ایم.

به گزارش تسنیم، دغاغله اوایل ماه جاری به تسنیم گفته بود:‌ بر اساس قوانین بالادستی هرگونه تردد در جاده‌های برون‌شهری نیازمند سند حمل یعنی بارنامه دارد. سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به‌منظور سازمان‌دهی و ایجاد انتظام در نحوه بهره‌برداری و تردد وانت‌بارها در جاده‌های برون‌شهری و همچنین ارتقا سطح ایمنی در جاده‌های کشور دستورالعمل مربوط به ساماندهی این ناوگان را جهت تسهیل اخذ کارت هوشمند ناوگان و راننده از  2 سال قبل ابلاغ کرده بود.

وی ادامه داد:‌ بر این صاحبان و رانندگان وانت‌بارها ملزم شده‌اند که برای تردد در جاده‌ها باید سند حمل یا همان بارنامه را دریافت کنند. از سوی دیگر با توجه به این‌که بحث سهمیه‌بندی سوخت اجرایی شده است مقررشده ناوگان وانت‌بار بر اساس میزان پیماش مطابق اسناد حمل، سوخت موردنیاز تخصیص داده شود.

وی تصریح کرد:‌ یکی از ملزومات مباحث مربوط به پیمایش این است که راننده و ناوگان باید کارت هوشمند داشته باشند تا بتوانند بارنامه گرفته و در جاده‌ها تردد داشته باشد.

مدیرکل دفتر حمل کالا سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: بنابراین مطابق اطلاعات بارنامه‌ها، میزان پیمایش وانت‌بارها در هرماه محاسبه‌شده و سوخت بر اساس پیمایش به این ناوگان تعلق می‌گیرد.

*سهمیه علی‌الحساب وانت‌بارها

دغاغله افزود:‌ در مرحله اول تخصیص سهمیه سوخت شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ایران برای وانت‌بارها کم‌مصرف 300 و برای وانت‌بارها پرمصرف 400 لیتر به‌صورت علی‌الحساب در نظر گرفت. از ماه آینده (بهمن 98) بر اساس اسناد حمل به وانت‌بارها سوخت تعلق می‌گیرد و صاحبان و رانندگان این ناوگان باید تا اول بهمن 98 کارت هوشمند را دریافت کنند تا بتوانند بارنامه حمل بگیرند.

وی تأکید کرد: به همین دلیل از همه صاحبان و رانندگان وانت‌بارها تقاضا می‌کنیم به مراکز مجاز صدور کارت هوشمند در سراسر کشور مستقر در پایانه‌های ادارات کل برای ثبت‌نام مراجعه کنند.

وی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر چه تعداد وانت‌بار در کشور داریم، اظهار کرد:‌ بر اساس آمار حدود 2 میلیون و 200 هزار دستگاه وانت‌بار در کل کشور داریم که تعدادی از آنها در حوزه درون‌شهری و برون‌شهری فعالیت می‌کنند. حدود 50 درصد (1.1 میلیون دستگاه) وانت‌بارها برون‌شهری هستند و باید برای فعالیت اسناد حمل (بارنامه) دریافت کنند و چنانچه تا اول بهمن کارت هوشمند و سند حمل را دریافت نکنند هم پلیس با این ناوگان برخورد می‌کند هم این‌که در تخصیص سهمیه سوخت دچار مشکل خواهند شد.

وی در پاسخ به این پرسش که از 1.1 میلیون دستگاه وانت‌بار فعال در حوزه برون‌شهری چه تعداد کارت هوشمند دارند،گفت: واقعیت آن است که استقبال صاحبان و رانندگان وانت‌بارها برای کارت هوشمند خیلی کم بوده است؛ مهم‌ترین دلیل این بوده که نیازی به دریافت کارت هوشمند نمی‌دیدند چراکه تخصیص سوخت بر اساس پیمایش نبود. ضمن این‌که خیلی از رانندگان و صاحبان وانت‌بار به‌واسطه آنکه در جاده‌ها اعمال قانون نمی‌شد و به‌اصطلاح سختگیری آن‌چنانی برای بارنامه نبوده تا امروز حدود 70 هزار دستگاه برای کارت هوشمند ثبت‌نام کرده و آن را دریافت کرده‌اند.

مدیرکل دفتر حمل کالا سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای افزود: حدود 20 روز است که اطلاع‌رسانی درباره ضرورت دریافت کارت هوشمند وانت‌بارها را انجام داده و حتی بنرهایی را در مراکز عمده بار نصب‌کرده‌ایم. برای صدور بارنامه نیز تمهیداتی را پیش‌بینی کرده‌ایم و هم شرکت‌های حمل‌ونقل موجود خدمات‌رسانی می‌کنند، هم این‌که شرکت‌های وانت‌باری تأسیس کرده‌ایم تا با شرایط بسیار خوب بارنامه صادر کنند.

دغاغله تصریح کرد: پروسه دریافت کارت هوشمند ناوگان وانت‌بار و راننده بر اساس دستور رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای بسیار تسهیل شده  و با سطح سواد خواندن و نوشتن برای رانندگان کفایت می‌کند.

وی بیان کرد: هزینه صدور کارت هوشمند ناوگان و راننده وانت‌بارها بسیار ناچیز است.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.