| کد خبر: 183684 |

ساخت مسیر ریلی چابهار-سرخس موجب امنیت شرق کشور

جمعی از تشکل‌های بسیجی شرق کشور از سرلشکر جعفری درخواست کردند، برای کمک به مردم استان‌های محروم شرق کشور، احداث محور ریلی چابهار- سرخس با تغییر مدل قراردادی در دستور کار سپاه قرار گیرد.

تین نیوز

جمعی از تشکل‌های بسیجی شرق کشور از سرلشکر جعفری درخواست کردند، برای کمک به مردم استان‌های محروم شرق کشور، احداث محور ریلی چابهار- سرخس با تغییر مدل قراردادی در دستور کار سپاه قرار گیرد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از مهر، جمعی از تشکل‌های دانشجویی وابسته به بسیج دانشگاه‌های شرق کشور طی نامه‌ای خطاب به فرمانده سپاه پاسداران انقلاب پیشنهاد کردند برای حل ریشه‌ای مسئله امنیت در شرق کشور و همچنین کمک به مردم محروم استان‌های سیستان‌وبلوچستان و خراسان‌جنوبی، سپاه پاسداران با تغییر مدل قراردادی خود از حالت پیمانکاری به مشارکتی، ساخت و بهره‌برداری از محور ریلی چابهار-سرخس را در دست بگیرد تا زیرساخت لازم برای شکوفایی اقتصادی، اشتغال‌زایی و ارتقای امنیت در این منطقه فراهم شود.

متن کامل ین نامه به شرح زیر است:

«واعدوا لهم ما استطعتم من قوه»

برادر بسیجی سرلشکر جعفری، فرمانده محترم سپاه پاسداران انقلاب اسلامی؛

سلام علیکم؛

با صلوات بر محمد و آل محمد و عرض تبریک و تسلیت به مناسبت شهادت پاسداران فداکار مدافع میهن؛ همان‌گونه که مستحضر هستید عملیات تروریستی خاش دومین عملیات تروریستی در چند ماه گذشته بوده است. ملت ایران مطمئن است سپاه پاسداران انقلاب اسلامی درسی فراموش نشدنی به عاملان این جنایت هولناک خواهد داد و مسببان آن را پشیمان خواهد کرد.

استان‌های محروم خراسان جنوبی و سیستان‌وبلوچستان با وسعت ۲۰ درصدی از مساحت کشور، تنها ۳ درصد از جمعیت کشور را در خود جای داده‌است و آنچه سبب شده تا جمعیت متناسب با وسعت در این استان‌ها استقرار پیدا نکند وضعیت معیشت و اقتصاد این استان‌ها است. قابل توجه اینکه ظرفیت‌های اقتصادی بی‌نظیری مانند گردشگری و شیلات در سواحل مکران، کشاورزی در جنوب و مرکز سیستان‌وبلوچستان، وجود معادن با ذخایر عظیم در سرتاسر استان‌های سیستان‌وبلوچستان و خراسان‌جنوبی در این منطقه از کشور بدون بهره‌برداری مناسب باقی مانده است.

داشتن هر کدام از موارد فوق برای ایجاد اشتغال و رونق اقتصادی آرزوی یک کشور است. در این بین آنچه سبب شده است تا این ظرفیت‌ها به طور مناسب مورد بهره‌برداری قرار نگیرد، نبود زیرساخت حمل‌ونقلی مناسب در این استان‌ها است. امری که سبب خواهد شد تا هزینه‌های سرمایه گذاری و بهره‌برداری از ظرفیت‌های اقتصادی موجود در این منطقه از کشور کاهش یابد و ضمن ایجاد اشتغال پایدار، تولیدات حاصل از آن، با قیمتی رقابتی در بازارهای مصرف عرضه گردد. علاوه بر موارد فوق موقعیت ممتاز جغرافیایی ایران به ویژه بندر شهید بهشتی چابهار سبب شده است تا فرصتی مناسب برای بهره‌مندی از عوائد حاصل از ترانزیت جهت ایجاد دسترسی کشورهای آسیای میانه به آب‌های آزاد برای ایران فراهم گردد که علی رغم تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری بر توسعه سواحل مکران و بهره‌مندی از ظرفیت ترانزیتی کشور به خصوص کریدور ترانزیتی شمال جنوب، دولت‌ها تا کنون اقدام درخوری برای پیش برد این زیرساخت مورد نیاز اقتصادی انجام نداده‌اند. چرا که با کوته بینی و حمایت نمایندگان ذی‌نفوذ، انجام پروژه‌های کوتاه مدت جهت بهره برداری در دوران تصدی خود را دارای منفعت بیشتر دیده و این موضوع سبب شده است تا نسبت به فراهم نمودن زیرساخت‌های ریلی جهت اتصال این دو استان به شبکه ریلی پس از سال‌های متوالی همت گمارده نشود.

خط ریلی چابهار- سرخس به طول ۱۴۰۰ کیلومتر، طولانی‌ترین و راهبردی‌ترین خط ریلی در دست ساخت کشور است. این محور ریلی از دو قطعه اصلی تشکیل شده است؛ عملیات اجرایی قطعه اول از چابهار تا زاهدان که فقط ۴۰ درصد از کل این کریدور را شامل می‌شود، از سال ۸۹ مصوب شده است و هم‌اکنون پس از گذشت ۸ سال تنها حدود ۴۰ درصد پیشرفت داشته است. در مورد قطعه دوم (از زاهدان تا حوالی تربت‌حیدریه) به طول ۷۶۰ کیلومتر نیز، پس از گذشت ۴ سال از تصویب می‌توان گفت همچنان اقدام جدی‌ای برای ساخت آن صورت نگرفته است. از جمله آثار مثبت بهره برداری از این محور ترانزیتی، فراهم شدن زیرساخت حمل و نقلی برای بهره‌برداری از ظرفیت بالای معدنی در استان‌های سیستان‌وبلوچستان و همچنین خراسان جنوبی است. همچنین از این طریق می‌توان هزینه‌های بالای حمل و نقل در زنجیره ارزش تولیدات در شرق کشور را کاهش داد و زمینه سازی لازم برای سرمایه گذاری در صنایع فولاد، کشاورزی، دامداری و شیلات را فراهم ساخت که این امر تأثیر مستقیمی برای تأمین امنیت، اشتغال‌زایی، رفع محرومیت و پیشرفت عدالت محور در شرق کشور خواهد داشت.

یکی از مهم‌ترین موانع تکمیل این پروژه که به طولانی شدن زمان اجرا و به‌تبع آن، افزایش هزینه‌های جاری کشور منجر شده، عدم توجه دولت و مجلس به این پروژه و در نتیجه کمبود اعتبارات تخصیص‌یافته به آن است؛ به‌عنوان نمونه، طبق لایحه قانون بودجه ۹۸، در طول ۸ سال گذشته جمعاً حدود ۱,۱۰۰ میلیارد تومان به آن تخصیص یافته و در سال ۹۸ نیز تنها ۱۱۰ میلیارد تومان (معادل احداث ۱۱ کیلومتر) اعتبار پیشنهاد گردیده است. ادامه این روند در تأمین مالی پروژه ریلی چابهار-سرخس، موجب خواهد شد که تکمیل این پروژه سالیان سال طول بکشد. بنابراین ضرورت دارد که تغییری جدی در نحوه تأمین مالی این پروژه صورت پذیرد. بر این اساس امید چندانی برای تکمیل و بهره‌برداری از این پروژه توسط دولت نیست همچنان‌که در تبصره ۱۹ لایحه بودجه دولت مکلف شده است تا این پروژه را بر اساس مشارکت عمومی خصوصی و با استفاده از ظرفیت بخش غیردولتی به سرانجام برساند.

با توجه به آنکه پیمانکار این پروژه قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) است و این نهاد به‌عنوان توانمندترین بخش غیردولتی در اجرای پروژه‌های زیرساخت کشور شناخته می‌شود، پیشنهاد می‌شود برای حل ریشه‌ای مسئله امنیت در شرق کشور و همچنین کمک به مردم محروم استان‌های سیستان‌وبلوچستان و خراسان‌جنوبی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تغییر مدل قراردادی خود از حالت پیمانکاری به مشارکتی، ساخت و بهره‌برداری از محور ریلی چابهار-سرخس را در دست بگیرد و این‌چنین، زیرساخت لازم برای شکوفایی اقتصادی، اشتغال‌زایی و ارتقای امنیت در این منطقه را فراهم نماید.

بر اساس آنچه ذکر شد، اولین اثر عینی تغیر رویکرد در تأمین مالی محور ترانزیتی چابهار-سرخس که با مشارکت سپاه پاسداران حاصل می‌شود، بالفعل شدن پتانسیل معادن شرق کشور و همسایه‌های شرقی ازجمله افغانستان، ایجاد وابستگی بین ایران، هند و کشورهای آسیای میانه با ابزاری غیر از نفت خام خواهد بود از دیگر مزایای راه‌اندازی هرچه سریع‌تر این کریدور ترانزیتی، ایجاد اشتغال پایدار و پیشرفت اقتصادی استان‌های محصور در کویر و مناطق دورافتاده شرق کشور است که مانع نفوذ جریانات تکفیری به داخل کشور خواهد شد. این دستاورد می‌تواند همانند سایر خدمات گران‌قدر سپاه پاسداران، در راستای تأمین معیشت مردم شریف شرق کشور گام بسیار مؤثری برای ارتقای وضعیت اقتصادی تمامی کشور عزیزمان به‌حساب آید. ان‌شاءالله»

قرارگاه شهید احمدی روشن استان سیستان و بلوچستان

قرارگاه شهید احمدی روشن استان خراسان جنوبی

مرکز مطالعات اقتصادی بسیج دانشگاه علم و صنعت تهران

حوزه مقاومت بسیج دانشجویی دانشگاه سیستان و بلوچستان

حوزه مقاومت بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان

پایگاه مقاومت بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان سیستان و بلوچستان

حوزه مقاومت بسیج دانشجویی دانشگاه ملی زابل

پایگاه مقاومت بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد واحد خاش

پایگاه مقاومت بسیج دانشجویی دانشگاه سلامت خاش

پایگاه مقاومت بسیج دانشجویی دانشگاه صنعت و معدن خاش

پایگاه مقاومت بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور شهرستان خاش

حوزه مقاومت بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی زابل

حوزه مقاومت بسیج دانشجویی دانشگاه دریانوردی چابهار

حوزه مقاومت بسیج دانشجویی دانشگاه ولایت ایرانشهر

حوزه مقاومت بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور زابل

پایگاه مقاومت بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد واحد زابل

حوزه مقاومت بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور زاهدان

پایگاه مقاومت بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد واحد ایرانشهر

پایگاه مقاومت بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور سراوان

پایگاه مقاومت بسیج دانشجویی مجتمع عالی آموزشی سراوان

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان خراسان جنوبی

حوزه مقاومت بسیج دانشجویی دانشگاه بیرجند

حوزه مقاومت بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند

حوزه مقاومت بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد واحد بیرجند

پایگاه مقاومت بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور طبس

پایگاه مقاومت بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد واحد طبس

پایگاه مقاومت بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد واحد فردوس

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.