| کد خبر: 169244 |

◄ تجارت واگن روسیه با ایران خارج از دایره تحریم

قراردادهای ریلی ایران و روسیه فارغ از تحریم‌ها ادامه خواهند داشت.

تین نیوز

پس از اعمال تحریم‌های دوباره، گمانه‌زنی‌های مثبت و منفی درباره کیفیت روابط اقتصادی کشورهای دیگر دنیا با ایران افزایش یافت. در این شرایط ارتباط ایران در زمینه حمل‌ونقل ریلی با کشورهای چین، روسیه و هند ادامه دارد و بین کارشناسان مختلف صنعت نیز بر ادامه روابط اقتصادی بدون تنش با این کشورها اجماع‌نظر وجود دارد.

به گزارش تین‌نیوز، «الکساندر اسبیلف» مدیر بخش بیزنس با ایران شرکت (UNITED WAGON COMPANY) UWC به‌عنوان بزرگ‌ترین شرکت تولیدکننده واگن باری در روسیه، دراین‌باره به خبرنگار ما گفت: در حال حاضر روابط روسیه با ایران در سطح قابل قبولی به سر می‌برد و لغو برجام تاثیری بر روابط روسیه با ایران نداشته و ندارد.

اسبیلف اضافه کرد: هرچند هنوز امریکا تحریم‌های گسترده خود علیه ایران را وضع نکرده اما اگر یادتان باشد روسیه در دوره قبلی تحریم‌ها نیز زیر بار تحریم روابط خود با ایران نرفت.

مدیر بخش بیزنس با ایران در شرکت UWC درباره حجم تولید این شرکت برای ایران نیز گفت: روسیه و ایران قراردادهای بسیاری دارند و از این بین سه قرارداد در حال اجراست. سال گذشته 19 هزار واگن را در استای تعهدمان به ایران تولید کردیم و امسال نیز  برنامه تولید را بر حدود 22 هزار واگن بنا نهاده‌ایم.

اسبیلف توضیح داد: در قرارداد دیگری ظرف مدت چهار سال برای تولید 800 واگن باری، با شرکت تجارت کوشش سپاهان همکاری خواهیم کرد. قرارداد دیگری هم برای تولید 299 عدد واگن را با شرکت راه‌آهن حمل‌ونقل امضا کرده‌ایم.  با شرکت فولادریل توس هم در قراردادی تامین 200 واگن باری در دست اجراست. 

این عضو ارشد UWC همه این قراردادها را در مرحله اجرایی عنوان کرد و اضافه کرد: در این‌زمینه تفاهم‌نامه جدیدی با ایران نداریم. اما یک پروژه بزرگ سه‌ساله در زمینه داخلی‌سازی تولید واگن باری با همکاری شرکت‌های با شرکت‌های فولاد درخشان و شرکت واگن‌پارس و واگن کوثر خواهیم داشت که چهار هزار و 900 ست بی‌اِلبی (یک قطعه مهم در تولید واگن) به شرکت خریدار ایرانی برای مونتاژ در این شرکت‌های واگن‌سازی می‌فروشیم.

اسبیلف درباره آخرین محموله‌ای که تحویل ایران شده است نیز گفت: آخرین محموله از قرارداد تامین 200 واگن باری با شرکت فولادریل توس با بار محوری 25 تن، کمتر از یک ماه پیش تحویل ایران شد.

قرارداد سه ساله برای انتقال تکنولوژی

اسبیلف درباره شیوه انجام قراردادهای این شرکت با ایران گفت: ایران نمی‌تواند خرید نقد انجام دهد و عملیات فاینانسینگ و بیمه آنها را بانک‌های روسی تامین می‌کنند.

اسبیلف ادامه داد: قراردادهای بین  به دو صورت انجام می‌شود که یکسری از این قراردادها مربوط به خرید مستقیم واگن از شرکت  است و بخشی را نیز باید با انتقال تکنولوژی داخلی‌سازی کنیم که تاکنون سه واگن نمونه، زیر نظر تیم فنی روس مونتاژ شده و شرکت‌های واگن‌ساز ایرانی که ذکر کردم مسئول تولید این نمونه‌ها در کارخانه‌های خود ظرف سه‌سال هستند.

ایران باید سرعت بازرگانی خود را افزایش دهد

مدیر بخش بیزنس با ایران در شرکت UWC درباره سطح کلی حمل‌ونقل ریلی در ایران گفت: وضعیت این صنعت، جوابگوی نیاز موجود بازار داخلی ایران است. اما ایران باید بتواند با سرعت بالاتری توقعات بازرگانی را برآورده کند. بنابراین ما انتظار داریم خط آستارا-رشت زودتر افتتاح شود تا حجم ترانزیت در این منطقه به چند برابر افزایش یابد.

اسبیلف تصریح کرد: پیش‌بینی تاریخ انجام این پروژه سخت است چون ایران برنامه زمان‌بندی خود را اعلام نمی‌کند. البته تفاوت تقویم دو کشور نیز ادامه همکاری را سخت‌تر کرده است. تعطیلات رسمی و آخر هفته روسیه و ایران یک تعطیلات طولانی را ایجاد می‌کند و این تعدد تعطیلات از سرعت انجام کار می‌کاهد.

اسبیلف تاکید کرد: بنابراین اگر چنین مشکلاتی حل شوند، از نظر کیفیت روابط، همکاری ما با شرکت‌های اپراتور و راه‌آهن ایران خیلی خوب است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.