| کد خبر: 42848 |

ابتکار: برای واقعه گرد و غبار دنبال مقصر نیستیم

تین نیوز | معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان محیط زیست از تصویب بسته اجرایی دولت برای مقابله با گرد و غباردر خوزستان خبر داد و اظهار امیدواری کرد از هفته آینده این بسته عملیاتی شود. همزمان با تصویب این بسته اجرایی، سازمان محیط زیست کشور منشأ گرد و غبار خوزستان طی روزهای اخیر را اعلام کرد.

معصومه ابتکار نیز که در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری سخن می‌گفت، علت وضعیت هوای اهواز را گرد و غبارهایی نشأت گرفته از شمال آفریقا تا شرق ایران و آسیای شرقی دانست و افزود: بیش از 10 سال است که ایران با موضوع گرد و غبار و ریزگردها مواجه است و این پدیده‌ای است که به خاطر گرم شدن زمین و کاهش بارندگی شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه برخی نقاط خوزستان در زمستان امسال بارندگی نداشتند، افزود: نبود بارش باعث خشکی خاک منطقه شده و در این شرایط، وزش هر بادی شهروندان را دچار مشکلات تنفسی و آزار و اذیت می‌کند. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه ابعاد این موضوع فراملی و فرامنطقه‌ای است، افزود: در خوزستان بیش از 1500 هکتار اراضی رها شده وجود دارد که نیازمند مدیریت کلان هستند. وی از نصب دستگاه‌های سنجش گردوغبارهای کوچک‌تر از دو و نیم میکرون در استان خوزستان خبر داد و افزود: از زمان به اوج رسیدن این پدیده در منطقه، اولین گزارش را در دولت ارائه کردم و دولت تصمیم گرفت یک کارگروه ویژه برای ارائه برنامه بلند مدت با اعتبارات مشخص کند. وی با تاکید بر اینکه برای واقعه گرد و غبار دنبال مقصر نیستیم، گفت: ما در این حادثه دنبال مسوول هستیم و این مسوولیت‌ها بین دستگاه‌ها تقسیم شده است.
 
 منشأ گرد و غبار استان خوزستان
محسن ناصری، مدیر طرح ملی تغییرات آب و هوای سازمان حفاظت محیط زیست نیز دیروز با بیان اینکه بخشی از ریزگردهای منطقه استان خوزستان منشأ خارجی از مناطق غربی عراق (الرمادی، الانوار)، رقه سوریه و ربع‌الخالی عربستان دارد، گفت: اقدامات توسعه نابهنجار در تامین منابع آب، ذخیره‌سازی، بی‌برنامگی و عدم انضباط با توجه به حجم سرمایه‌های آبی کشاورزی و منابع خارجی همگی دست به دست هم دادند و مناطق غربی کشور را تحت‌تاثیر قرار داده است. او همچنین برنامه‌های غیرمنضبط کشاورزی به‌خصوص کشاورزی دیمی را از دیگر عوامل بروز پدیده گرد و غبار در اهواز بیان و اظهار کرد: افراد به تصور باران و وجود آب، اراضی مختلفی در سال‌های مختلف شخم زده و آماده کشاورزی کرده‌اند؛ اما به دلیل اینکه آبی وجود ندارد، عملیات کشاورزی رخ نمی‌دهد و به همین دلیل با وزش باد با سرعت مناسب خاک از زمین بلند می‌شود. وی ادامه داد: امروز آنچه در اهواز رخ داده است، از جنس این گرد و غبار است؛ چراکه فرونشست سریع آن نشان از تفاوت جنس ریزگردها نسبت به دو، سه سال قبل دارد.

به گفته وی گرد و غبار کنونی چندین روز متوالی در آسمان بود؛ اما چون سنگین هستند، غلیظ‌تر به نظر می‌رسند و با پایداری هوا سریع به زمین می‌نشینند.
 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.