| کد خبر: 256414 |

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان در سال 2023 کدامند؟

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان از مقاصد پرطرفدار سفرهای خارجی هستند و بیشترین سفرهای خارجی گردشگران ایرانی در طول سال، به این کشورها انجام می‌شود.

تین نیوز

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان از مقاصد پرطرفدار سفرهای خارجی هستند و بیشترین سفرهای خارجی گردشگران ایرانی در طول سال، به این کشورها انجام می شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از کجارو، در سال ۲۰۲۳ میلادی ایرانیان امکان سفر به ۱۱ کشور جهان بدون ویزا و بازدید از ۴۱ کشور با دریافت ویزای الکترونیک یا فرودگاهی را خواهند داشت. 

 

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان

ارمنستان، عراق، مالزی، قزاقستان، ترکیه و گرجستان از کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان در قاره های آسیا و اروپا هستند. همچنین کشورهای دومینیکا، هائیتی، ونزوئلا و جمهوری سورینام در قاره آمریکا و کشور میکرونزی در اقیانوسیه نیز از کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان هستند.

برخی کشورها الزام دریافت ویزا توسط گردشگران کشورهای منتخب را برداشته اند و شهروندان آن ها نیازی به دریافت ویزای کشور مربوطه ندارند. روابط سیاسی بین کشورهای جهان تاثیر زیادی در انعقاد قراردادهای سفر بدون ویزای شهروندان آن ها دارد. سفر بدون ویزا به کشورهای مختلف جهان سبب رونق گردشگری و استقبال بیشتر گردشگران از سفرهای خارجی می شود. در این مقاله به معرفی مقاصد سفر بدون نیاز به ویزا برای ایرانیان در سال ۲۰۲۳ میلادی می پردازیم.

ویزا چیست؟

ویزا

ویزا سندی معتبر برای ورود به سایر کشورها است که گردشگران باید آن را از سفارتخانه کشور مقصد سفر خود دریافت کنند. ویزا پس از پاسپورت یا گذرنامه مهم ترین مدرک در سفرهای خارجی به شمار می رود و اطلاعاتی از قبیل مدت زمان اجازه حضور شما در کشور خارجی مربوطه و تعداد مجاز ورود به آن کشور در آن ثبت می شود.

با اخذ ویزای توریستی یک کشور، امکان سفر به شهرهای مختلف آن کشور و بازدید از جاهای دیدنی آن را خواهید داشت؛ اما این مجوز قطعی نیست. پلیس مهاجرت در سایر کشورها نظارت بر تردد گردشگران خارجی را بر عهده دارد و در مواردی با وجود ویزای مورد نیاز گردشگران و مسافران، به دلایل مختلف از ورود به کشور یا ادامه سفر آن ها ممانعت می کند.

ضرورت وجود گذرنامه و ویزا برای مسافران خارجی یک کشور پس از جنگ جهانی اول احساس شد. امروزه مسافران برای دریافت ویزا باید به دفاتر کنسولگری کشور مقصد در کشور محل سکونت خود مراجعه کنند. امکان ارسال درخواست آنلاین به این دفاتر نیز وجود دارد و در برخی کشورها ویزای مورد نیاز گردشگران در فرودگاه صادر می شود. کنسولگری ها با بررسی موارد متعددی مانند سوابق سفرهای قبلی، تمکن مالی، هدف سفر، وضعیت شغلی و وابستگی های خانوادگی متقاضی، در ازای دریافت مبلغی مشخص به درخواست ویزای افراد پاسخ می دهند. 

در حالت کلی مجوز ویزا به گذرنامه ضمیمه می شود. این مجوز می تواند به صورت مهر، برچسب، سند مکتوب یا الکترونیکی باشد. در ویزاهای مکتوب، نام، شماره گذرنامه، محل تولد و تاریخ انقضا درج می شوند. ویزاهای فرودگاهی به شکل مهر هستند و پس از بررسی مدارک گردشگران در پاسپورت آن ها ثبت می شوند. در ویزاهای فرودگاهی تنها تاریخ انقضا و نوع روادید نوشته شده است. پاسپورت سند شناسایی هویت افراد در خارج از مرزهای کشور آن ها است که از سوی مسافران و گردشگران، در داخل کشور دریافت می شود. برخلاف گذرنامه، گردشگران باید مجوز ویزا را از کشورهای مقصد سفر خود دریافت کنند.

از محدودیت های مجوز ویزای توریستی می توان به تاریخ انقضا کوتاه مدت و ممنوعیت کار و تحصیل در کشور مقصد گردشگری اشاره کرد. تردد بین برخی کشورها به دلیل عقد قرارداد بین دولت ها می تواند بدون نیاز به ویزا برای شهروندان دو کشور انجام شود. توافق برای سفر بدون ویزا بین کشورها به روابط سیاسی و فرهنگی آن ها بستگی دارد. هدف سازمان گردشگری جهانی افزایش تردد بین کشورها بدون نیاز به ویزا است و در راستای دستیابی به این مقصود اهتمام دارد.

ویزاهای توریستی از پرکاربردترین روادیدها در سراسر جهان هستند. ویزاهای گردشگری به دو شکل کوتاه مدت با امکان ورود یک یا چند بار به کشور مقصد یا بلند مدت با مجوز چند بار ورود به کشور مورد نظر صادر می شوند. از دیگر انواع ویزا می توان به ویزاهای تحصیلی، کاری، تعطیلات کاری، پزشکی و درمانی، دیدار با خانواده، سرمایه گذاری، ورزشی، مطبوعاتی و ترانزیت اشاره کرد.

ویزای شنگن نوع خاصی از ویزا است که با دریافت آن امکان بازدید از کشورهای عضو شنگن در قاره اروپا را خواهید داشت. این مجوز امکان بازدید از ۲۶ کشور از ۴۴ کشور اروپا را به شما می دهد و از معتبرترین مجوزهای بین المللی است که راه را برای دریافت ویزای سایر کشورها نیز هموار می کند. در ادامه به بررسی انواع ویزا و راه های سفر بدون ویزا برای ایرانیان خواهیم پرداخت.

روش های مختلف صدور ویزا

درخواست ویزای سایر کشورها از راه های مختلفی مانند درخواست آنلاین، مراجعه حضوری به کنسولگری کشور مورد نظر، درخواست ویزای فرودگاهی و دریافت ویزا در کشور ثانی امکان پذیر است. کشورهای مبدا و مقصد در انتخاب روش دریافت ویزا تاثیرگذار هستند. در ادامه به معرفی شیوه های مختلف دریافت ویزای کشورها می پردازیم.

صدور ویزا در سفارت

صدور ویزا

برای دریافت ویزا از سفارتخانه ها باید به شکل حضوری فرم درخواست روادید را در کنسولگری کشور مربوطه پر کنید. هم زمان با تکمیل درخواست ویزا باید مدارک مورد نیاز کشور مورد نظر را نیز ارائه دهید. مهم ترین مدارک مورد نیاز برای درخواست ویزا شامل یک یا چند قطعه عکس با زمینه سفید و متفاوت با تصویر گذرنامه، گذرنامه، اصل و ترجمه صفحات شناسنامه، مدارک شغلی، گردش حساب برای اثبات تمکن مالی، گواهی اشتغال به کار یا تحصیل، مدارک اثبات اقامت در کشور مبدا، رسید بلیط رفت و برگشت هواپیما و واچر هتل است.

برخی موارد دیگر مانند دعوتنامه و بیمه نامه سفر از مدارک تکمیلی درخواست ویزا هستند. پرداخت هزینه صدور ویزا نیز برای گردشگران الزامی است و در صورت رد درخواست شما نیز برگشت داده نمی شود.

در حال حاضر، بسیاری از سفارتخانه ها در ایران و سایر کشورها گزینه مصاحبه حضوری با گردشگران را حذف کرده اند؛ اما در صورت لزوم باید خود را برای انجام مصاحبه حضوری در سفارتخانه نیز آماده کنید. هدف از مصاحبه حضوری با گردشگران بررسی دلایل سفر، آگاهی از مدت زمان سفر، نحوه اقامت و در حالت کلی آگاهی از میزان توانایی متقاضی در پرداخت هزینه ها و اطمینان از بازگشت مسافران به کشور مبدا خود است.

پس از بررسی درخواست ویزا در سفارت هر کشور و در صورت نبود نقص در پرونده متقاضی، ویزای مسافران صادر می شود. مدت زمان صدور ویزای کشورهای مختلف متفاوت است و به طور معمول بین یک تا سه هفته طول می کشد. برای جلوگیری از اتلاف وقت و بازگشت درخواست ویزای خود، حتما از قبل مدارک لازم را از سایت سفارتخانه ها استعلام کنید.

صدور ویزا در فرودگاه

ویزای فرودگاهی نوعی از ویزای گردشگری است که در زمان ورود به فرودگاه به گردشگران ارائه می شود و به همین دلیل از آن با نام «ویزا در بدو ورود» نیز نام می برند. برای دریافت این ویزا شما باید ترجمه مدارک مورد تایید کنسولگری کشور مقصد خود را در فرودگاه به واحد پلیس مهاجرت ارائه دهید.

پس از بررسی مدارک شما و اخذ هزینه صدور ویزا، مهر ورود یا برچسب ویزا بر گذرنامه شما ثبت می شود. اطلاعات مربوط به زمان ورود و مدت مجاز اقامت در کشور مورد نظر در برچسب یا نقش مهر درج شده است. در صورت عدم خروج شما در زمان مقرر، پلیس مهاجرت جریمه هایی مانند اخراج از کشور و عدم اجازه ورود تا مدتی مشخص یا پرداخت وجه نقد را برای شما در نظر می گیرد.

کشورهای پذیرای گردشگر با ویزای فرودگاهی قوانینی مشخص برای گردشگران وضع کرده اند که با مراجعه به سایت رسمی کنسولگری آن ها پیش از سفر، از این قوانین مطلع خواهید شد. به خاطر داشته باشید بیشتر کشورها در زمینه بررسی مدارک مورد نیاز صدور ویزای فرودگاهی، قوانینی جدی و سخت گیرانه دارند. در صورت عدم رعایت این قوانین، با اخراج از فرودگاه در بدو ورود مواجه خواهید شد. برای جلوگیری از بروز هر مشکل در دریافت ویزای فرودگاهی کشورها، از ضوابط کشور مورد نظر خود و مدارک مورد نیاز در سفر مطلع شوید.

ایرانیان برای سفر به سه کشور قاره اقیانوسیه، یک کشور قاره آمریکا، ۱۵ کشور آفریقایی و هشت کشور آسیایی در سال ۲۰۲۳ میلادی می توانند ویزای فرودگاهی دریافت کنند. بعضی از این کشورها امکان دریافت ویزای الکترونیکی نیز دارند.

ویزای الکترونیک

ویزای الکترونیک

ویزای الکترونیک که با نام اختصاری e-Visa نیز شناخته می شود، در واقع سند مجازی ورود شما به دیگر کشورها است. این ویزا به صورت اطلاعات در پایگاه داده های مهاجرتی کشور مقصد سفر شما ذخیره و در زمان ورود به آن کشور در گذرنامه شما ثبت می شود. برخی کشورها نیز سند مکتوب از ویزای الکترونیکی شما را در فرودگاه به شما ارائه می دهند.

برای دریافت ویزای الکترونیکی باید مراحل درخواست ویزا را به صورت اینترنتی انجام دهید. ارائه مدارک لازم برای درخواست ویزا نیز به صورت بارگذاری تصویری در سایت کنسولگری کشور مورد نظر شما انجام می شود. این شیوه از درخواست ویزا به دلیل سرعت بالا و دسترسی مناسب، مورد توجه گردشگران در سراسر جهان است.

ایرانیان برای سفر به ۱۸ کشور جهان نیاز به دریافت ویزای الکترونیکی دارند. برخی از این کشورها امکان ثبت درخواست ویزا به صورت حضوری و فرودگاهی را نیز برای گردشگران ایرانی فراهم کرده اند. ۱۴ کشور آفریقایی، یک کشور اروپایی، یک کشور آمریکایی و دو کشور آسیایی به شهروندان ایرانی در سال ۲۰۲۳ میلادی ویزای الکترونیک ارائه می دهند.

صدور ویزا در کشور ثانی

در برخی موارد کشور مورد نظر گردشگران در کشور مبدا آن ها سفارتخانه ندارد یا دریافت ویزا به صورت مستقیم از کارگزاری موجود در کشور مبدا ممکن نیست. در این موارد گردشگران می توانند درخواست ویزای خود را به سفارتخانه کشور واسطه در مبدا ارائه کنند. پس از بررسی درخواست متقاضیان، کشور مربوطه وقت مصاحبه برای گردشگران و مسافران در کشور ثانی مشخص می کند.

صدور ویزا در کشور ثانی برای درخواست ویزای توریستی چندان متداول نیست و بیشتر برای درخواست های مهاجرتی انجام می شود. با این وجود، در برخی موارد خاص امکان صدور ویزا در کشور ثانی وجود دارد. در این شیوه تنها یک مرحله سفر به کشور واسطه به مراحل درخواست ویزا از سفارت خانه اضافه می شود.

چگونه می توان بدون ویزا سفر کرد؟

کشورهای مختلف بر اساس سیاست بین المللی و چگونگی روابط خود با سایر کشورها قوانینی برای ورود گردشگران و مسافران خارجی به کشور خود وضع می کنند. بر مبنای این سیاست ها شهروندان مجاز برای ورود بدون ویزا به آن کشور مشخص می شوند. در بیشتر موارد محدودیت برای دریافت روادید یا ویزا دو طرفه است؛ به این معنی که دو کشور طرف رابطه، شهروندان یکدیگر را معاف از یا ملزم به دریافت ویزا برای ورود به کشور دیگر می کنند. در برخی موارد نیز قرارداد معافیت دریافت ویزا برای شهروندان یک کشور با کشور دیگر به صورت یک طرفه منعقد می شود.

هیچ قانون مکتوب و جهانی مشترکی برای دریافت ویزای کشورهای مختلف وجود ندارد و تنها روابط دیپلماتیک بین دولت ها بر سیاست های صدور ویزا تاثیرگذار است؛ البته سابقه مهاجرت غیرقانونی و تخلف در زمان حضور گردشگر در سایر کشورها می تواند برای شخص مورد نظر مشکلات جدی در زمان درخواست ویزای جدید ایجاد کند.

در حالت کلی شهروندان یک کشور تنها می توانند به سایر کشورهای مورد توافق سفر بدون ویزا با کشور موطن خود، به راحتی تردد کنند. ایرانیان نیز امکان سفر بدون ویزا به کشورهایی محدود را دارند که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت. مراحل دریافت ویزای فرودگاهی نیز چندان سخت نیست و بین یک تا دو ساعت طول می کشد.

برای سفر به کشور موردعلاقه خود می توانید به وب سایت رسمی کنسولگری کشور مورد نظر در ایران مراجعه و لزوم یا عدم لزوم دریافت ویزای آن کشور با گذرنامه خود را بررسی کنید. شیوه های درخواست ویزا از هر کشور نیز در وب سایت کنسولگری آن ها درج شده است. 

در حال حاضر (سال ۲۰۲۳ میلادی) شهروندان کشور امارات متحده عربی با امکان سفر به ۱۷۵ کشور بدون ویزا بیشترین و شهروندان افغانستان با امکان سفر به ۳۰ کشور بدون ویزا کمترین دسترسی را به دیگر کشورهای جهان دارند. این آمار بر اساس فهرست سایت سازمان جهانی پاسپورت ایندکس (passportindex) و با محاسبه ویزاهای آنلاین و فرودگاهی به دست آمده است. 

رتبه پاسپورت ایران چند است؟

رتبه بندی گذرنامه کشورها بر اساس شاخص های متعددی انجام می شود که یکی از مهم ترین آن ها به میزان دسترسی شهروندان یک کشور با پاسپورت خود به دیگر نقاط جهان اشاره کرد. این شاخص در جهان با عنوان شاخص هنلی شناخته می شود و اعتبار بین المللی دارد.

از تاریخ ژانویه سال ۲۰۲۳ میلادی ایرانیان اجازه سفر به ۵۲ کشور بدون ویزا یا با ویزاهای فرودگاهی و الکترونیکی را دارند. در مقابل، ایرانیان برای سفر به ۱۸۸ کشور جهان باید ویزا دریافت کنند. تفاوت بین تعداد کشورهای بدون ویزا و ملزم به دریافت ویزا برای ایرانیان رتبه گذرنامه ایران در رنکینگ جهانی را پایین آورده است.

در حال حاضر رتبه پاسپورت ایران بر اساس آمار سال ۲۰۲۳ میلادی در فهرست ویزا ایندکس (visaindex)، ۹۸ است. ایران در این فهرست هم ردیف با کشورهای اریتره، اتیوپی و سودان جنوبی قرار دارد. رتبه پاسپورت ایران در فهرست پاسپورت ایندکس (passportindex) نیز در سال ۲۰۲۳ میلادی در جایگاه ۸۶ واقع شده است.  

ایرانی ها به کدام کشورها می توانند بدون ویزا سفر کنند؟

سفر به کشورهای بدون ویزا

شهروندان ایرانی در سال ۲۰۲۳ میلادی امکان سفر بدون ویزا به ۱۱ کشور در سراسر جهان را دارند؛ گرچه امکان دریافت ویزاهای الکترونیک و فرودگاهی سفر به بسیاری از کشورهای جهان را نسبت به گذشته ساده کرده است. سفر با گذرنامه ایرانی و بدون ارائه هرگونه ویزا تنها به کشورهای ارمنستان، عراق، مالزی، قزاقستان، ترکیه، گرجستان، دومنیکا، هائیتی، ونزوئلا، جمهوری سورینام و جزایر میکرونزی مجاز است.

برخی از مناطق جهان نیز نیازی به دریافت ویزا برای گردشگران در سراسر جهان از جمله ایرانیان ندارند؛ اما دسترسی به آن ها چندان ساده نیست. این مقاصد پرواز مستقیم به ایران ندارند و دسترسی به آن ها از کشورهای واسطه نیازمند به دریافت ویزا برای ایرانیان انجام می شود. مجمع الجزایر سوالبارد (Svalbard) در اقیانوس منجمد شمالی (شمالگان)، یکی از این مناطق بدون ویزا در جهان است که بین نروژ و قطب شمال قرار دارد. مجمع الجزایر پیت کرن در جنوب اقیانوس آرام و قطب جنوب، از دیگر مناطق بدون ویزا در جهان هستند. ایرانیان برای بازدید از این مناطق نیازی به ویزا ندارند؛ اما به دلیل پرواز غیر مستقیم باید ویزای ترانزیت کشورهای واسطه را دریافت کنند. این مناطق به دلیل شرایط یکسان برای همه کشورها در شمارش مناطق بدون ویزا برای محاسبه رنکینگ جهانی قرار نگرفته اند.

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان با توجه به قوانین جاری خود بین ۱۴ تا ۱۵۰ روز اجازه اقامت به شهروندان ایرانی در شهرهای مختلف را می دهند. با وجود بی نیازی به دریافت ویزا از این کشورها، تضمینی برای ورود ۱۰۰ درصدی گردشگران ایرانی به هرکدام از این کشورها وجود ندارد و پلیس فرودگاه ها می توانند با توجه به سیاست های داخلی هر کشور از ورود برخی گردشگران جلوگیری کنند. اخراج گردشگران از این کشورها و سایر نقاط جهان در هر زمانی از اقامت افراد در صورت عدم رعایت قوانین جاری نیز صورت می گیرد.

به جز ۱۱ کشور بدون ویزا برای ایرانیان، سفر به ۴۱ مقصد جهانی دیگر برای ایرانیان با دریافت ویزاهای الکترونیک یا فرودگاهی امکان پذیر است. فهرست این کشورها بر اساس اطلاعات سازمان پاسپورت ایندکس (passportindex) به صورت سالانه به روزرسانی و اعلام می شود. فهرست کشورهای بدون ویزا و نیازمند ویزاهای الکترونیک یا فرودگاهی برای ایرانیان به همراه مدت زمان مجاز برای اقامت در این کشورها به شرح زیر است.  

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان در آسیا

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان در آسیا

 

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان در اروپا

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان در اروپا

 

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان در آفریقا

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان در آفریقا

 

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان در آمریکا

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان در آمریکا

 

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان در اقیانوسیه

کشورهای بدون ویزا برای ایرانیان در اقیانوسیه

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.